Elektronisch aanbieden van stukken (SYVAS)

SYVAS staat voor: systeem voor het aanbieden van stukken. Dit nieuwe systeem vervangt Web-ELAN. U kunt Web-ELAN nog minimaal een half jaar blijven gebruiken nadat SYVAS in Mijn Kadaster beschikbaar komt.

  • Gebruikt u een softwarepakket voor het aanbieden van stukken? Dan kunt u met SYVAS aan de slag zodra uw leverancier dit beschikbaar stelt. Dat kan na 5 juli 2021.
  • Wilt u SYVAS via Mijn Kadaster gebruiken? Dat kan vanaf begin september 2021. Voor gerechtsdeurwaarders is dat later omdat eerst samen met de KBvG de bevoegdheidscontrole ingeregeld wordt.
Waarom een nieuw systeem? U leest er meer over op de pagina Vernieuwing systeem aanbieden van stukken. Informatie over de voorwaarden en eisen vindt u op de pagina Aan de slag met SYVAS.

Efficiënter stukken aanbieden 

Bij het Kadaster kunt u stukken voor de openbare registers elektronisch aanbieden.

SYVAS biedt nieuwe mogelijkheden en extra voordelen in vergelijking met Web-ELAN, zoals:

  • betere integratie van aangeboden stukken met het zaakdossier
  • direct communiceren zonder tussenkomst van e-mail
  • minder foutgevoelig inschrijfproces
  • betere aansluiting op huidige technische eisen
  • minder Attenderingen op Niet Inschrijving (ANI) en Verzoeken tot Verbetering (VTV)
  • (on)geldig certificaat direct zichtbaar; attendering CRL-lijst (ACV)-procedure komt niet meer voor

U vindt een uitgebreide omschrijving op de pagina Voordelen van SYVAS.

Nodig voor elektronisch aanbieden 

Voordat u stukken kunt aanbieden via SYVAS moet u een aantal zaken regelen. Denk aan:

  • gebruiksvoorwaarden ondertekenen (ook opnieuw voor KIK)
  • rechten voor SYVAS via de 1e beheerder regelen
  • een gekwalificeerd persoonsgebonden (beroeps)certificaat hebben
  • nagaan of u al de juiste pdf-versies gebruikt

Meer informatie over wat u moet regelen, vindt u op de pagina Aan de slag met SYVAS.

Aanmelden SYVAS (alleen nodig als u geen Web-ELAN gebruikt)  

Als u een abonnement op Mijn Kadaster hebt, kunt u gratis gebruikmaken van SYVAS om stukken elektronisch aan te bieden. Aanmelden voor SYVAS is alleen nodig als u nog geen Web-ELAN gebruikt. Let op: de gebruiksvoorwaarden moet u nog wel ondertekenen, ook als u al Web-ELAN gebruikt. Het aanmelden kan via het formulier Aanmelden elektronisch aanbieden

Meer informatie over wat u moet regelen, vindt u op de pagina Aan de slag met SYVAS.

Aanmelden SYVAS

  • gratis gebruik in webportaal 
  • eenvoudig via Mijn Kadaster
Naar Aanmelden SYVAS

Vraag en antwoord

Als een stuk in de openbare registers is opgenomen maar niet goed is verwerkt, kunt u een verzoek tot herstel indienen. In het formulier Klacht indienen vinkt u in stap 2 de optie ‘Ik meen dat het Kadaster de gegevens in de Basisregistratie Kadaster niet goed heeft verwerkt’ aan. Ga naar het formulier Klacht indienen.

Zoekt u schema's, downloads of documentatie? Informatie voor developers vindt u op de pagina SYVAS op developer.kadaster.nl.

Hebt u een vraag waarop u het antwoord niet kon vinden? Neem dan contact op met de klantenservice Inschrijving en Registratie op telefoonnummer 088 - 183 35 00. Onze medewerkers zijn u op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur graag van dienst. Of stel uw vraag direct via het contactformulier.