Sinds 1 juli 2024 is het verplicht voor (1e) beheerders van Mijn Kadaster en de gebruikers van een aantal diensten in Mijn Kadaster om in te loggen met eHerkenning op EH3-niveau. Ook voor diverse Kadaster webservices is deze veilige manier van inloggen verplicht.

 

Mijn Kadaster: voor welke diensten is eHerkenning verplicht?

  • alle diensten die zijn ingedeeld in betrouwbaarheidsniveau substantieel
  • alle (1e) beheerders van Mijn Kadaster

Meer informatie en een overzicht van de diensten vindt u op de pagina Mijn Kadaster en eHerkenning.

Bekijk de korte video over het koppelen van eHerkenning aan Mijn Kadaster.

Kadaster webservices: voor welke diensten is de toegang gewijzigd?

  • voor alle webservices die zijn ingedeeld in betrouwbaarheidsniveau substantieel geldt de verplichting tot veilig inloggen met eHerkenning op minimaal niveau EH3

Meer informatie en een overzicht van de webservices vindt u op de pagina Kadaster webservices en eHerkenning.

Wat is eHerkenning 

Met eHerkenning loggen ondernemers en hun medewerkers veilig in op online overheidsdiensten. eHerkenning is als DigiD, maar dan voor bedrijven. Voor een aantal diensten in Mijn Kadaster en een aantal webservices (geautomatiseerde koppelingen) van het Kadaster wordt het betrouwbaarheidsniveau van inloggen verhoogd naar substantieel. Dat staat gelijk aan inloggen met eHerkenning op minimaal niveau EH3.

Waarom is inloggen met eHerkenning verplicht?

De verplichting om in te loggen met eHerkenning is vastgelegd in de Wet digitale overheid (Wdo). Het invoeren van eHerkenning is 1 van de maatregelen om de kans op misbruik bij het gebruik van onze openbare registers zo klein mogelijk te maken. 

Vraag en antwoord

Met eHerkenning kunt u veiliger inloggen. eHerkenning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar of te delen met anderen.

De Rijksoverheid kiest ervoor om de kosten van een eHerkenningsmiddel door de gebruikers van het systeem te laten betalen. Meer informatie vindt u op de website eHerkenning.nl.

De prijs verschilt per leverancier. U betaalt niet extra aan het Kadaster. U kunt een inschatting van de kosten maken door de verschillende leveranciers te vergelijken. Bekijk het leveranciersoverzicht op eHerkenning.nl.

U vraagt een eHerkenningsmiddel aan bij een door de overheid erkende leverancier. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Lees hier meer over op eHerkenning.nl.

Het Kadaster werkt met eHerkenning op minimaal niveau EH3. Dat staat voor veilig en betrouwbaar inloggen. 

  • Algemene uitleg en informatie over eHerkenning vindt u op de eHerkenning.nl.
  • Meer over de voortgang van de Wet Digitale Overheid leest u op de digitaleoverheid.nl.
  • Voor vragen specifiek over het Kadaster en eHerkenning neemt u contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken op telefoonnummer 088 - 183 60 30. Of stel uw vraag via ons contactformulier..

Handige links

Meer over eHerkenning

Welke betrouwbaarheidsniveaus zijn er? En hoe vraagt u eHerkenning aan? U leest het op de officiële website van eHerkenning. 

Meer over Digitale Overheid

Officiële overheidswebsite met informatie over wetgeving en plannen. Maar ook achtergronden en praktische voorbeelden.