Raad van Bestuur
Het Kadaster wordt aangestuurd door een raad van bestuur en bestaat uit de voorzitter en een lid raad van bestuur.
Sinds 1994 is het Kadaster een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). We voeren onze taken zelfstandig uit. De eindverantwoordelijkheid is in handen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze verleent goedkeuring aan het meerjarenbeleidsplan, de jaarrekening en de hoogte van de tarieven.
Het Kadaster wordt aangestuurd door een raad van bestuur en bestaat uit de voorzitter en een lid raad van bestuur.
De directieraad ontwikkelt de strategie van het Kadaster en voert de dagelijkse leiding. Bekijk wie de leden zijn.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en op de algemene gang van zaken.
De gebruikersraad van het Kadaster geeft advies aan de raad van bestuur over bijvoorbeeld kwaliteit en dienstverlening.
De medewerkers van het Kadaster zijn ingedeeld in 6 directies:
De medewerkers van Operatie, Dienstverlening en Registratie werken vooral aan de wettelijke taken van het Kadaster. Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bepaalt voor een groot deel deze wettelijke taken. De taken waar de medewerkers ODR zich mee bezig houden zijn:
De directie ODR telt 5 afdelingen:
De directie Data, Governance en Vernieuwing zorgt voor een goede afstemming tussen data, nieuwe producten en diensten en de klant. De medewerkers van deze directie bepalen bijvoorbeeld hoe de organisatie omgaat met data. Dit gaat niet alleen over gegevens van eigendommen en land. Maar ook over bedrijfsgegevens en klantinformatie.
De directie DGV bestaat uit 6 afdelingen:
De directie BOI zorgt voor de technologie die nodig is voor ons werk. En de ondersteunende processen. Ze letten daarbij op de kwaliteit van de systemen, de kennis van de mensen en de kosten. Ook houdt BOI in de gaten dat er genoeg mensen beschikbaar zijn voor beheer, ontwikkeling en projectmanagement.
De directie BOI heeft de volgende afdelingen:
F&C heeft een adviserende en ondersteunende rol. De medewerkers van deze directie zijn verantwoordelijk voor:
De directie F&C bestaat uit 5 afdelingen:
De directie P&O vind gericht beleid en goede dienstverlening belangrijk. Een directie met actuele kennis van inhoudelijke thema’s, die inzet op samenwerking en verbinding legt met collega directies om de dienstverlening vorm te geven. Door samen aan vraagstukken te werken, bereiken we het gewenste resultaat. Het belang van het Kadaster als organisatie staat daarbij voorop. Wij willen een directie zijn die de organisatie en haar collega’s verder helpen. Onze focuspunten zijn efficiëntie, kwaliteit en verbinding.
De directie P&O bestaat uit 5 afdelingen:
De medewerkers van Bestuur en Strategie adviseren over diverse onderwerpen die van belang zijn voor de positionering van het Kadaster. Dit doen ze op strategisch, juridisch en communicatief gebied. Zo adviseren medewerkers van deze directie buitenlandse overheden over het inrichten van landregistraties en geografische systemen. Daarnaast werken ze aan strategieën in het belang van de bedrijfsvoering nu en in de toekomst.
De directie B&S bestaat uit de 6 afdelingen: