Organisatie

Sinds 1994 is het Kadaster een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). We voeren onze taken zelfstandig uit. De eindverantwoordelijkheid is in handen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze verleent goedkeuring aan het meerjarenbeleidsplan, de jaarrekening en de hoogte van de tarieven. 

Raad van Bestuur

Het Kadaster wordt aangestuurd door een raad van bestuur en bestaat uit de voorzitter en een lid raad van bestuur.

Directieraad

De directieraad ontwikkelt de strategie van het Kadaster en voert de dagelijkse leiding. Bekijk wie de leden zijn.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht houdt toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en op de algemene gang van zaken.

Gebruikersraad

De gebruikersraad van het Kadaster geeft advies aan de raad van bestuur over bijvoorbeeld kwaliteit en dienstverlening.

De directies van het Kadaster

De medewerkers van het Kadaster zijn ingedeeld in 6 directies:

  1. Directie Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR)
  2. Directie Data, Governance en Vernieuwing (DGV)
  3. Directie Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie (BOI)
    Directie Financiën & Control (F&C)
  4. Directie Personeel en Organisatie (P&O)
  5. Directie Bestuur en Strategie (B&S)

Directie Operatie, Dienstverlening en Registratie

De medewerkers van Operatie, Dienstverlening en Registratie werken vooral aan de wettelijke taken van het Kadaster. Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bepaalt voor een groot deel deze wettelijke taken. De taken waar de medewerkers ODR zich mee bezig houden zijn:

  • inwinning en registratie
  • het beschikbaar stellen van geo-informatie op een laagdrempelige manier
  • het leveren van een productieve bijdrage aan maatschappelijke opgaven
  • het bijdragen aan goede kwaliteit van publieke dienstverlening
  • risicobeheersing
  • het bewaken van privacy
  • optimaal klantcontact en relatiebeheer

De directie ODR telt 5 afdelingen:

  1. Inwinning en Registratie
  2. Klantinteractie
  3. Data, Proces en Informatiemanagement
  4. Ruimte & Vastgoed
  5. ODR-Office

Directie Data, Governance en Vernieuwing

De directie Data, Governance en Vernieuwing zorgt voor een goede afstemming tussen data, nieuwe producten en diensten en de klant. De medewerkers van deze directie bepalen bijvoorbeeld hoe de organisatie omgaat met data. Dit gaat niet alleen over gegevens van eigendommen en land. Maar ook over bedrijfsgegevens en klantinformatie.

De directie DGV bestaat uit 6 afdelingen:

  1. Marketing
  2. Onderzoek
  3. Portfolio & Productmanagement
  4. Architectuur & Informatiemanagement
  5. Data Governance
  6. CIO Office

Directie Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie

De directie BOI zorgt voor de technologie die nodig is voor ons werk. En de ondersteunende processen. Ze letten daarbij op de kwaliteit van de systemen, de kennis van de mensen en de kosten. Ook houdt BOI in de gaten dat er genoeg mensen beschikbaar zijn voor beheer, ontwikkeling en projectmanagement.

De directie BOI heeft de volgende afdelingen:

  • Diverse Business Supply Units
  • IT4ALL
  • Support & Projecten
  • Technologische Innovatie

Directie Financiën en Control

F&C heeft een adviserende en ondersteunende rol. De medewerkers van deze directie zijn verantwoordelijk voor:

  • planning & control
  • externe verslaggeving
  • risicomanagement
  • inkoopadvisering
  • financiële administratie
  • interne managementinformatie

De directie F&C bestaat uit 5 afdelingen:

  1. Concern control
  2. Administratie
  3. Risk & compliance
  4. Inkoop & contractmanagement
  5. Data-, proces- & IM-bedrijfsvoering

Directie Personeel en Organisatie

De directie P&O vind gericht beleid en goede dienstverlening belangrijk. Een directie met actuele kennis van inhoudelijke thema’s, die inzet op samenwerking en verbinding legt met collega directies om de dienstverlening vorm te geven. Door samen aan vraagstukken te werken, bereiken we het gewenste resultaat. Het belang van het Kadaster als organisatie staat daarbij voorop. Wij willen een directie zijn die de organisatie en haar collega’s verder helpen. Onze focuspunten zijn efficiëntie, kwaliteit en verbinding.

De directie P&O bestaat uit 5 afdelingen:

  1. Staf P&O
  2. Facilitaire services
  3. Organisatie, Beleid &Ontwikkeling
  4. Advies, Ondersteuning & Implementatie
  5. P&O Services

Directie Bestuur en Strategie

De medewerkers van Bestuur en Strategie adviseren over diverse onderwerpen die van belang zijn voor de positionering van het Kadaster. Dit doen ze op strategisch, juridisch en communicatief gebied. Zo adviseren medewerkers van deze directie buitenlandse overheden over het inrichten van landregistraties en geografische systemen. Daarnaast werken ze aan strategieën in het belang van de bedrijfsvoering nu en in de toekomst.

De directie B&S bestaat uit de 6 afdelingen:

  1. Audit
  2. Bestuurszaken Secretariaat
  3. Communicatie
  4. Juridische Zaken
  5. Kadaster International
  6. Strategie & Public Affairs