Terug naar vorige pagina

Fout melden in BRT

Ons landschap verandert voortdurend. Wegwerkzaamheden en nieuwbouwprojecten kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de informatie in de Basisregistratie Topografie (BRT) niet meer klopt. U kunt als gebruiker van kaarten veranderingen melden. Samen met u kunnen we zo de kwaliteit van topografische kaarten en bestanden verbeteren. 

U kunt een verandering digitaal melden met ‘Verbeter de kaart’ of via de Terugmelding API.

Terugmelden via Verbeter de kaart

Kijk eerst of de laatste veranderingen in uw omgeving al op de kaart zijn doorgevoerd. Ziet u een afwijkende situatie? Geef uw melding dan online aan ons door.

Naar website Verbeter de kaart

Terugmelding via API

Door de Terugmelding API in te bouwen in uw systeem, kunt u mogelijke fouten meteen aan bronhouders melden. Ook kunt u hiermee de openbare informatie uit deze terugmeldingen opvragen. Terugmeldingen via de API kunt u daarnaast inzien via ‘Verbeter de Kaart’.

Naar Terugmelding API via PDOK

Vraag en antwoord

Een medewerker van het Kadaster beoordeelt elke melding. De medewerker gebruikt hiervoor de nieuwste lucht- en panoramafoto's. Als uit deze foto’s blijkt dat de melding klopt, dan wordt deze goedgekeurd. Onze topograaf verandert daarna het gegeven. In de kaart wordt de informatie veranderd. Elke melder ontvangt per e-mail een bevestiging van de melding en informatie wanneer de status van de melding verandert.

Alle terugmeldingen en de statussen ervan zijn voor iedereen te zien op de website Verbeter de kaart. Meldingen worden ook ontsloten als open data via PDOK.

U kunt de status van een melding volgen op de website Verbeter de kaart. Er zijn 6 statussen:

  • Nieuw
    Elke nieuwe melding wordt binnen 5 werkdagen beoordeeld of krijgt de status 'In onderzoek'.

  • In onderzoek
    We zijn bezig met de beoordeling. Een melding kan tot 6 maanden (bebouwing of wegen) of 18 maanden (overige inhoud) ‘In onderzoek’ staan.

  • Goedgekeurd, ingepland door bronhouder
    De melding is juist. De bronhouder zal de nieuwe gegevens aanmaken en verwerken in de kaart.

  • Geparkeerd
    De bronhouder heeft de melding tijdelijk in de wacht gezet, omdat er nadere informatie aangeleverd moet worden aan de bronhouder, zoals een luchtfoto. De melding wordt later weer opgepakt.

  • Doorgestuurd naar andere basisregistratie
    De bronhouder heeft opgemerkt dat de melding over een andere basisregistratie gaat. De bronhouder zorgt dat de bronhouder van die andere basisregistratie op de hoogte wordt gebracht dat er iets moet worden veranderd.

  • Afgewezen
    Een melding krijgt de status ‘afgewezen’ als deze bijvoorbeeld niet voldoet aan de voorschriften.

  • Afgerond
    Uw goedgekeurde melding is in de kaart verwerkt.

Bel met de klantenservice BRT. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 38 00. Of stel uw vraag via het contactformulier