Terug naar vorige pagina

Eisen voor inschrijven van stukken op papier

Eenvoudig en gratis elektronisch stukken aanbieden bij het Kadaster kan met SYVAS. Kunt u (nog) niet elektronisch aanbieden of is er een andere reden dat dit niet kan, dan kunt u stukken op papier bij ons aanbieden via (aangetekende) post of afgeven aan de balie van de desbetreffende vestiging.

Wilt u toch elektronisch aanbieden, kijkt u dan op de pagina Aanmelden SYVAS.

Stukken aanbieden in tweevoud

Behalve overheidsbesluiten en rechterlijke uitspraken, moet u akten en stukken op papier in tweevoud aanbieden:

  • het originele stuk (voor een notarieel stuk geldt: het afschrift hiervan)
  • een kopie van het stuk voorzien van een verklaring van eensluidendheid

Het originele stuk ontvangt u na inschrijving retour met een relaas van inschrijving, een deel en een nummer. Het is dan ondertekend door de bewaarder.

Bij besluiten overheden en uitspraken rechter origineel stuk aanbieden

Besluiten genomen door overheden en uitspraken van een rechter hoeft u niet in tweevoud aan te bieden. U stuurt het originele ondertekende stuk naar ons toe. De bewaarder maakt hiervan een kopie. U ontvangt het originele stuk van ons retour.

Voorbeelden van besluiten van overheden zijn besluiten die gaan over de Wet op primair onderwijs of de voorkeursrechtbeschikkingen Omgevingswet (per 1 januari 2024). 

Voorkeursrechtbeschikkingen

Met ingang van 1 januari 2024, biedt u (voorlopige) voorkeursrechtbeschikkingen aan via SYVAS. Als dat niet mogelijk is, kunt u ook op papier aanbieden. Dezelfde hierboven genoemde eisen zijn dan van toepassing. 

Vraag en antwoord

Wie de originele akte of het stuk ondertekent, ondertekent ook de verklaring van eensluidendheid. De verklaring van eensluidendheid bevat de tekst:

Ondergetekende, mr. (voornamen) (achternaam), notaris te ……., verklaart dat het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.

Is de aanbieder van het stuk géén notaris? Dan bevat de verklaring:

  • de naam
  • de voornamen
  • uw standplaats of vestigingsplaats
  • de benaming van het ambt

Een voorbeeld van een eensluidendverklaring in dit geval:
 
“Ondergetekende, … [naam], … [functie, bijvoorbeeld directeur Omgevingsdienst], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de 4 bestuursorganen: college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.”
 
Bent u géén notaris én biedt u een voorkeursrechtbeschikking op papier aan? Dan bevat de eensluidendverklaring de tekst:

“Ondergetekende, … [naam], … [functie, bijvoorbeeld directeur Omgevingsdienst], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen: college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat:

  • Dit stuk een voorkeursrechtbeschikking betreft in de zin van artikel 9.1 van de Omgevingswet;
  • Bij deze voorkeursrechtbeschikking een voorkeursrecht is gevestigd door [KEUZEBLOK: college van burgemeester en wethouders / de gemeenteraad / provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties];
  • De onroerende zaak met locatie … [adres] waarop de vestiging van het voorkeursrecht betrekking heeft, kadastraal bekend is als gemeente …, sectie …, nummer(s) …;
  • Deze voorkeursrechtbeschikking bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat de aangehechte voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
  • het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.”

Deze eisen zijn de volgende:

  • lever het document aan op blanco A4 papier van standaardkwaliteit
  • voorzie elke pagina van een opvolgend paginanummer, beginnend met 1
  • pagina's hoeven geen paraaf te bevatten
  • het lettertype is minimaal 10 punten groot
  • het document is dubbelzijdig afgedrukt of afgelijnd en bevat geen blanco pagina’s
  • lever het document ongevouwen aan
  • voeg bijlagen groter dan A4-formaat (maar kleiner dan of gelijk aan A0-formaat) bij als afzonderlijk afschrift. Deze bijlagen bevatten, net als de akte of het stuk waarvan ze deel uitmaken, de verklaring van eensluidendheid.
  • voorzie het document en eventueel bijbehorende bijlage(n) van een paperclip, zodat deze als separate akte of stuk herkenbaar is.
  • neem de verklaring van eensluidendheid aan het einde van een akte of stuk als laatste op, gevolgd door een handtekening.
  • specifiek voor akten: Aan de voet van elke pagina staat de tekst 'register hypotheken 3' of 'register hypotheken 4' en indien op het stuk van toepassing met de vermelding LU (luchtvaartuigen) of SC (schepen)

Stukken die u op papier aanlevert, moeten voldoen aan specifieke voorwaarden. U leest meer over deze voorwaarden op de pagina Eisen voor inschrijven van stukken op papier

  • Alle op papier ter inschrijving aan te bieden stukken, (zoals akten, rechtelijke uitspraken, stukken die betrekking hebben op voorkeursrechten op basis van de Omgevingswet, Wet primair onderwijs, onderbewindstelling of ondercuratelestelling) stuurt u naar Arnhem:
    Het Kadaster
    Mr. E.N. van Kleffensstraat 8
    6842 CV Arnhem

    Stukken op papier die betrekking hebben op schepen en luchtvaartuigen, stuurt u naar:
  • Team Schepen en luchtvaartuigen Kadaster
    George Hintzenweg 77
    3068 AX Rotterdam

Als u stukken op papier aanlevert, moet u daar wel extra voor betalen. Het geldende inschrijftarief wordt dan verhoogd met € 31,- per akte.

De tarieven voor het inschrijven van stukken vindt u in de Tarievenregeling Kadaster op de pagina Tarieven.

Hebt u een vraag waarop u het antwoord niet kon vinden? Neem dan contact op met de klantenservice Inschrijving en Registratie op telefoonnummer 088 - 183 35 00. Onze medewerkers zijn u op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur graag van dienst. Of stel uw vraag direct via het contactformulier.