Eisen voor inschrijven van stukken op papier
Eenvoudig en gratis elektronisch stukken aanbieden bij het Kadaster kan met SYVAS. Kunt u (nog) niet elektronisch aanbieden of is er een andere reden dat dit niet kan, dan kunt u stukken op papier bij ons aanbieden via (aangetekende) post of afgeven aan de balie van de desbetreffende vestiging.
Wilt u toch elektronisch aanbieden, kijkt u dan op de pagina Aanmelden SYVAS.
Stukken aanbieden in tweevoud
Behalve overheidsbesluiten en rechterlijke uitspraken, moet u akten en stukken op papier in tweevoud aanbieden:
- het originele stuk (voor een notarieel stuk geldt: het afschrift hiervan)
- een kopie van het stuk voorzien van een verklaring van eensluidendheid
Het originele stuk ontvangt u na inschrijving per aangetekende post retour met een relaas van inschrijving, een deel en een nummer. Het is dan ondertekend door de bewaarder.
Bij besluiten overheden en uitspraken rechter origineel stuk aanbieden
Besluiten genomen door overheden en uitspraken van een rechter hoeft u niet in tweevoud aan te bieden. U stuurt het originele ondertekende stuk naar ons toe. De bewaarder maakt hiervan een kopie. U ontvangt het originele stuk van ons retour.
Voorbeelden van besluiten van overheden zijn besluiten die gaan over de Wet op primair onderwijs of de voorkeursrechtbeschikkingen Omgevingswet (per 1 januari 2024).
Voorkeursrechtbeschikkingen
Vanaf 1 januari 2024, biedt u (voorlopige) voorkeursrechtbeschikkingen aan via SYVAS. Als dat niet mogelijk is, kunt u ook op papier aanbieden. Hieronder vindt u voorbeelden van een voorblad dat bij een voorkeursrechtbeschikking op papier kan worden gebruikt. In de voorbeelden is ook een toelichting opgenomen.
- Voorbeeld voorblad voorkeursrechtbeschikking op papier
- Voorbeeld voorblad doorhaling voorkeursrechtbeschikking op papier
Voor de elektronische aanbieding (via SYVAS) van voorkeursrechtbeschikkingen, zijn ook voorbeeld voorbladen beschikbaar. Bij deze voorbeelden ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen. De voorbeelden vindt u onder het kopje Omgevingswet op de startpagina Overheid.
Vraag en antwoord
Wie de originele akte of het stuk ondertekent, ondertekent ook de verklaring van eensluidendheid. De verklaring van eensluidendheid bevat de tekst:
Ondergetekende, mr. (voornamen) (achternaam), notaris te ……., verklaart dat het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.
Is de aanbieder van het stuk geen notaris? Dan bevat de verklaring:
- de naam
- de voornamen (dit zijn identificerende gegevens van de aanbieder en is vereist o.g.v. art. 3 lid 1 Uitvoeringsregeling Kadasterwet 1994)
- uw standplaats of vestigingsplaats
- de benaming van het ambt
Een voorbeeld van een eensluidendheidverklaring in dit geval:
“Ondergetekende, ...[voornamen] [achternaam], ...[functie, bijvoorbeeld directeur Omgevingsdienst], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de 4 bestuursorganen: college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.”
Bent u geen notaris en biedt u een voorkeursrechtbeschikking op papier aan? Dan bevat de eensluidendheidsverklaring de tekst:
“Ondergetekende, … [voornamen] [achternaam], … [functie, bijvoorbeeld directeur Omgevingsdienst], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen: college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat:
- Dit stuk een voorkeursrechtbeschikking betreft in de zin van artikel 9.1 van de Omgevingswet;
- Bij deze voorkeursrechtbeschikking een voorkeursrecht is gevestigd door [KEUZEBLOK: college van burgemeester en wethouders / de gemeenteraad / provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties];
- De onroerende zaak met locatie … [adres] waarop de vestiging van het voorkeursrecht betrekking heeft, kadastraal bekend is als gemeente …, sectie …, nummer(s) …;
- Deze voorkeursrechtbeschikking bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat de aangehechte voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
- het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.”
Deze eisen zijn de volgende:
- lever het document aan op blanco A4 papier van standaardkwaliteit
- voorzie elke pagina van een opvolgend paginanummer, beginnend met 1
- pagina's hoeven geen paraaf te bevatten
- het lettertype is minimaal 10 punten groot
- het document is dubbelzijdig afgedrukt of afgelijnd en bevat geen blanco pagina’s
- lever het document ongevouwen aan
- voeg bijlagen groter dan A4-formaat (maar kleiner dan of gelijk aan A0-formaat) bij als afzonderlijk afschrift. Deze bijlagen bevatten, net als de akte of het stuk waarvan ze deel uitmaken, de verklaring van eensluidendheid.
- voorzie het document en eventueel bijbehorende bijlage(n) van een paperclip, zodat deze als separate akte of stuk herkenbaar is.
- neem de verklaring van eensluidendheid aan het einde van een akte of stuk als laatste op, gevolgd door een handtekening.
- specifiek voor akten: Aan de voet van elke pagina staat de tekst 'register hypotheken 3' of 'register hypotheken 4' en indien op het stuk van toepassing met de vermelding LU (luchtvaartuigen) of SC (schepen)
Alle op papier ter inschrijving aan te bieden stukken, (zoals akten, rechtelijke uitspraken, stukken die betrekking hebben op voorkeursrechten op basis van de Omgevingswet, Wet primair onderwijs, onderbewindstelling of ondercuratelestelling) stuurt u naar het Kadasterkantoor in Arnhem:
Het Kadaster
Mr. E.N. van Kleffensstraat 8
6842 CV Arnhem
Stukken op papier die betrekking hebben op schepen en luchtvaartuigen, stuurt u naar het Kadasterkantoor in Rotterdam:
Team Schepen en luchtvaartuigen Kadaster
George Hintzenweg 77
3068 AX Rotterdam
Als u stukken op papier aanlevert, moet u daar wel extra voor betalen. Het geldende inschrijftarief wordt dan verhoogd met € 31,- per akte.
De tarieven voor het inschrijven van stukken vindt u in de Tarievenregeling Kadaster op de pagina Tarieven.
Bel met de klantenservice Inschrijving en Registratie. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 35 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.