
BAG voor afnemers
Belangrijke gegevens voor overheden, instellingen en bedrijven
De gegevens over de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) die we beheren, zijn heel belangrijk voor de overheden. Maar ook belangrijk voor onze andere afnemers, zoals instellingen en bedrijven. Bent u zo’n afnemer? Dan kunt u gebruik maken van verschillende producten.
Gegevens van adressen en gebouwen
Het Kadaster beheert de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). We stellen de gegevens van adressen en gebouwen onder meer beschikbaar aan:
- organisaties met een publieke taak
- instellingen
- bedrijven
Belangrijk voor de overheid
Om een goede dienstverlening te kunnen verlenen, heeft de overheid gegevens uit de BAG nodig. Deze BAG-gegevens zijn heel belangrijk voor:
- de openbare orde en veiligheid
- de bestrijding van fraude
- het voorbereiden van nieuw beleid
Ook belangrijk voor instellingen en organisaties
Daarnaast zijn de BAG-gegevens ook interessant voor instellingen en bedrijven. Enkele voorbeelden van waarvoor zij de BAG-gegevens gebruiken:
- energiebedrijven: voor assetmanagement
- woningcorporaties: voor vastgoedbeheer en beleidsontwikkeling
- banken, postorderbedrijven, nutsbedrijven en andere organisaties met veel klanten: om de kwaliteit van klantenbestanden te verbeteren
- verzekeringsmaatschappijen: voor risicoberekening en schade-afhandeling aan vastgoedobjecten
- leveranciers van geo-informatie en adressenbestanden: om te combineren met andere informatie waardoor ze BAG-gegevens verrijken
BAG producten
Bij het Kadaster kunt u gegevens uit de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (LV BAG) opvragen. U kunt hiervoor gebruikmaken van verschillende producten. Welke producten dat zijn ziet u op de pagina BAG-producten.
BAG Kwaliteitsdashboard voor afnemers
Maandelijks voert het Kadaster controles uit bij de Landelijke Voorziening BAG (LV-BAG). Fouten en opvallende signalen die tijdens deze controle tevoorschijn komen, verwerken we in BAG. Met de online tool ‘BAG Kwaliteitsdashboard voor afnemers’ kunt u deze fouten of signalen zoeken. Per thema kunt u een selectie maken. Als u een bepaald adres of object niet kunt vinden, betekent dit dat er hiervan geen fouten of opvallende signalen bekend zijn.
Vraag en antwoord
Via het BAG Kwaliteitsdashboard voor bronhouders melden we u fouten en signalen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Maar misschien ziet u zelf iets dat niet klopt. Meldt dit dan aan ons. Meer informatie leest u op de pagina Fout in BAG melden.
Veel BAG-afnemers zijn actief in de groep 'BAG afnemers' op LinkedIn. U kunt hier meepraten en andere bronhouders om ondersteuning vragen. Bijvoorbeeld bij het verwerken van data in XML-formaat. Meld u op LinkedIn aan voor de groep BAG afnemers.
Voor tips of opmerkingen over het BAG Kwaliteitsdashboard voor afnemers kunt u gebruik maken van ons feedbackformulier.
Documentatie voor de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG) vindt u op de pagina BAG Documentatie.
Het BAG Gebruikersoverleg is de plek waar bronhouders en afnemers op operationeel niveau elkaar ontmoeten. Afnemers delen hier hun ervaringen met het gebruik van de BAG. Bronhouders geven hier aan welke procedures en werkwijzen ze hanteren bij het bijhouden van de BAG. Tijdens het BAG Gebruikersoverleg bespreken afnemers en bronhouders de wensen, verzoeken, werkwijzen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.
Lees meer op de pagina BAG Gebruikersoverleg
Hebt u een vraag waarop u het antwoord niet kon vinden? Neem dan contact op met de klantenservice BAG op telefoonnummer 088 - 183 34 00. Onze medewerkers zijn u op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur graag van dienst. Of stel uw vraag direct via het contactformulier.