Terug naar vorige pagina

KIK Support

Coulanceperiode van 3 maanden en een wekelijkse uitvalrapportage

Om een goede start met KIK te kunnen maken, kunt u gebruikmaken van een coulanceperiode van 3 maanden. Tijdens de coulanceperiode rekent het Kadaster het KIK-tarief als een akte uitvalt en niet het reguliere tarief. Alle aktes die uitvallen, worden automatisch verwerkt in een uitvalrapportage, die u wekelijks ontvangt. 

Coulanceperiode

Door de coulanceperiode kunt u wennen aan het werken met KIK. U betaalt de eerste 3 maanden alleen het KIK-tarief voor alle KIK-akten die u aanbiedt. Extra inschrijvingskosten door uitgevallen KIK-akten worden dan nog niet in rekening gebracht.

Start van coulanceperiode

De coulanceperiode start automatisch bij het indienen van de eerste KIK-akte.

Voorwaarden coulanceperiode

De coulanceperiode geldt alleen als u met de akte het XML-bestand meestuurt. Ook mogen de akten geen akte verzoeken tot verbetering (VTV’s) en Attenderingen op Niet Inschrijving (ANI’s) bevatten. 

Na de coulanceperiode

Als de coulanceperiode is afgelopen betaalt u het reguliere inschrijvingstarief als een KIK-akte uitvalt.

Vraag en antwoord

Omdat een akte niet automatisch verwerkt kan worden, is deze akte via het gewone akteproces ingeschreven bij het Kadaster. Voor inschrijving via dit akteproces betaalt u meer dan voor inschrijving via KIK. 

De meeste KIK-akten worden op de juiste manier aangeboden. Hierdoor kunnen deze (gedeeltelijk) geautomatiseerd verwerkt worden. Maar soms staat er een fout in de akte, waardoor deze uitvalt en niet automatisch verwerkt kan worden. De 5 fouten die het vaakst gemaakt worden, hebben we gebundeld. Als u deze fouten kunt voorkomen, gaat het akteproces niet alleen sneller, maar u maakt ook minder kosten.

Meer informatie vindt u op de pagina KIK Top 5 Uitvalredenen.

In de uitvalrapportage staat omschreven waarom wij het ontvangen verzoek niet kunnen verwerken.
We beschrijven de meest voorkomende redenen en de mogelijke oplossingen op de pagina Uitvalmeldingen.

Antwoorden op deze vragen plus andere informatie en tips vindt u op de pagina KIK-mogelijkheden.

Bij het samenstellen van de akte wordt een XML-bestand aangemaakt dat alle informatie bevat die relevant is voor het Kadaster. Dit XML-bestand gebruiken wij voor het bijwerken van de Basisregistratie Kadaster. De integrale tekst van de akte wordt in het openbaar register opgenomen. Voorbeelden van KIK-akten en tekstfragmenten uit KIK-akten vindt u op de pagina KIK-voorbeeldakten.

Hebt u een vraag waarop u het antwoord niet kon vinden? Neem dan contact op met het Meldpunt Notariaat op telefoonnummer 088 - 183 35 00. Onze medewerkers zijn u op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur graag van dienst. Of stel uw vraag direct via het contactformulier