Terug naar vorige pagina

Hoe TomTom het BAG 2.0 Extract in gebruik nam

Alle afnemers van het BAG 1.0 Extract moesten in 2021 overstappen op het BAG 2.0 Extract (of een ander BAG product). TomTom was in november 2020 al volledig overgestapt. Hoe hebben ze dat gedaan? Hebben ze tips voor andere gebruikers? We spraken Leo Brakels van TomTom over deze overgang. 

Overstap TomTom in vogelvlucht

TomTom begon in februari 2020 met het wijzigen van de applicatie op basis van de beschikbare documentatie. In maart stelde  het Kadaster het eerste testbestand beschikbaar waarmee TomTom de applicatie verder heeft ontwikkeld. In september kwam het volledige BAG 2.0 Extract beschikbaar en dit laadde TomTom begin november in. Met de mutatiebestanden die halverwege november beschikbaar kwamen, heeft TomTom de applicatie goed kunnen testen. Met ingang van dit jaar actualiseert TomTom de database met behulp van maandmutaties.

Instappen aan het begin 

Brakels: "Begin november waren we klaar. Op het laatste moment zijn er nog een aantal wijzigingen in de XSD's doorgevoerd, die heb ik in oktober verwerkt. Als je instapt aan het begin, kun je verwachten dat er nog wijzigingen tussendoor komen. "

“Als je de tool al hebt, is het vrij snel te doen”

"Over het algemeen ging het redelijk soepel. Het Kadaster geeft duidelijk aan wat de verschillen zijn tussen BAG 1.0 en BAG 2.0 en dat is belangrijke informatie. Als je zelf de verschillen uit de documentatie moet halen, is dat veel werk. We werkten altijd al met BAG 1.0, dus we hebben gekeken welke wijzigingen precies nodig waren en die heb ik verwerkt. Als je de tool al hebt en je kunt vrij eenvoudig aanpassingen doen, dan is het vrij snel te doen."

Overstap naar BAG 2.0 niet zo omvangrijk

Brakels maakte de introductie van de BAG 1.0 in 2010 ook mee. Hij vond het daarom leuk om nu de overstap naar BAG 2.0 mee te maken. Alles was nieuw voor TomTom in 2010, inclusief het bouwen van een database en het proces erachter. Destijds is de database van TomTom compleet vervangen met BAG-informatie. "Alle huisnummerinformatie is toen verwijderd en opnieuw geïmporteerd vanuit de BAG. Dat was een vrij groot project voor ons. De overstap van BAG 1.0 naar BAG 2.0 is een stuk minder omvangrijk. Eigenlijk verandert er niet zo veel."

Voordelen BAG 2.0 Extract 

Op de vraag wat de voordelen voor Tomtom zijn, antwoordt Brakels: "De voorkomen identificaties zijn nu iets beter opgebouwd. In het verleden moest je naar datums kijken en nu is het gewoon een echt volgnummer. Dus als je het hoogste volgnummer pakt, heb je altijd het laatste record te pakken.” Een ander voordeel van BAG 2.0 is bijvoorbeeld de aangepaste statussen (denk aan de status Verbouwing), maar hier maakt TomTom geen gebruik van. "Wij pakken in principe gewoon altijd het laatste bestaande (actuele) adres."

Voor TomTom het juiste product

Brakels: “We hebben nog even gekeken of we misschien moeten overstappen op een ander BAG product, maar we werken met de volledige BAG database en de BAG API Individuele Bevragingen is voor ons daarom niet echt geschikt. Stel dat TomTom overstapt op het verwerken van enkel mutaties, dan zou dit eventueel interessant kunnen zijn, maar momenteel is het BAG 2.0 Extract voor ons het enige juiste product.”

Tip voor het Kadaster: voorbeeld database beschikbaar stellen

In ons gesprek vroegen we of TomTom nog iets gemist heeft tijdens het proces.
Leo Brakels geeft aan dat de informatievoorziening goed is. Er zijn nieuwsbrieven, nieuwsberichten en webinars. Hij was aanwezig bij een bijeenkomst nog voor de coronaperiode en heeft ook webinars bijgewoond. "We kregen toen al redelijk veel informatie. Over wat de wijzigingen en mogelijkheden zijn en waar je de documentatie kunt vinden." Hij geeft ons als tip mee om een voorbeeld database beschikbaar te stellen zodat je een vergelijking kunt maken met hoe het er uiteindelijk uit moet, of kan komen te zien.

“Begin zo vroeg mogelijk”

"Het is natuurlijk heel belangrijk om de documentatie goed te bekijken. Zoek de verschillen in data en queries en bekijk wat belangrijk is. De verwerkingsmethode om bijvoorbeeld de actuele of bestaande adressen uit de database te halen is iets veranderd. Je moet iets andere queries bouwen, omdat je met voorkomen identificatie zit en dat soort dingen. Maar de belangrijkste tip is: begin zo vroeg mogelijk."

Tevreden met het eindresultaat 

Brakels vertelt dat TomTom tevreden is: “Het werkt verrassend goed. Maar de wijzigingen zelf waren voor ons van iets minder belang natuurlijk. Dus als wij met BAG 1.0 waren blijven werken, was er voor ons niet zo veel veranderd wat dat betreft. Voor ons was het proces verder goed. We zijn wel tevreden, ja.”

Meer informatie of vragen