Een onmisbare schakel: de relatiemanager

Met zo’n 900.000 akten per jaar is het notariaat een heel belangrijke klantgroep. Daarom gaan onze relatiemanagers iedere dag op pad om notarissen te spreken. Wat speelt er en hoe kan het Kadaster hen helpen?

In gesprek voor een soepele samenwerking

Henk-Jan van der Weerd werkt sinds 2019 als relatiemanager voor notarissen in de provincies Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Hij gaat iedere dag met plezier naar zijn werk, ook al is er in de afgelopen jaren wel wat veranderd.  “Voor corona bezochten we notarissen altijd op kantoor”, vertelt hij. “Tegenwoordig hebben we ook videogesprekken.”

Analyses en oplossingen

Hoe het gesprek ook gaat, hij gaat altijd goed voorbereid aan de slag. “Ik schrijf van ieder gesprek een verslag. Vooraf lees ik het verslag van de vorige ontmoeting door. Wat speelde er toen en is dat nu opgelost? Daarnaast neem ik rapportages mee. Bijvoorbeeld over hoeveel akten er niet aan de inschrijvingsvereisten voldeden en waarom niet. En het aantal akten dat via KIK is ingeschreven.” 

Ik krijg energie van het contact met mensen. Je bouwt aan een band tussen de notaris en het Kadaster.
 

Henk-Jan van der Weerd - relatiemanager

Positief meedenken over processen

Daarbij is zijn taak ook om toelichting te geven bij het werk van het Kadaster. “Soms vinden notarissen dat we best veel van hen vragen. Dan kan ik uitleggen waar dat voor nodig is. En op een positieve manier meedenken over processen. Neem bijvoorbeeld het aantal Attenderingen op Niet Inschrijving (ANI’s) en Verzoeken tot Verbetering (VTV’s). Wanneer een notariskantoor die krijgt, is het belangrijk om te bespreken hoe dat komt. Maar ik laat ook zien dat het in de meeste gevallen gewoon goed gaat.”

Een open gesprek

Maar vooral gaat hij ieder gesprek heel open in. “Ik wil ook graag weten waar een notaris tegenaan loopt. Wat er speelt in de markt en wat de ontwikkelingen zijn. Op dit moment gaat het veel over de erfdienstbaarhedenviewer. Dat is de applicatie waarmee onze klanten zelf een erfdienstbaarhedenonderzoek kunnen uitvoeren. Als een notariskantoor dit nog niet gebruikt, laat ik zien hoeveel geld en tijd het kan besparen.”

We horen graag wat nog beter kan

“En natuurlijk hoor ik ook graag wat goed gaat bij het Kadaster en wat er beter kan”, vervolgt Van der Weerd. “Deze klantsignalen zijn heel belangrijk. Kleine signalen pak ik direct op, meer complexe signalen bespreken we eerst binnen de organisatie.” Dat soort zaken bespreekt het Kadaster ook op de relatiemiddagen. Daar is Van der Weerd ook graag aanwezig. “Ik krijg energie van het contact met mensen. Je bouwt aan een band tussen de notaris en het Kadaster.”

Meer informatie