De kracht van KIK: 'We bedenken het met de gebruikers'

KIK bestaat 18 jaar! En zoals de meeste 18-jarigen is KIK nog lang niet klaar met groeien. Bewaarder Jacques Vos en projectmanager Marcos Buiza vertellen waar de Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK) nu staat. En wat de toekomst gaat brengen.

Iedereen kan een verbetervoorstel doen

Ook na 18 jaar zijn Vos en Buiza nog heel enthousiast over KIK. Vooral omdat het ontwikkeld is in samenwerking met notarissen. “En nog steeds ontwikkeld wordt”, zegt Marcos Buiza. Want KIK blijft maar groeien. “Neem de KIK-modelteksten. Die maken we samen met notarissen. We vinden het belangrijk dat we het bedenken met degenen die het gebruiken.” Bovendien kan iedereen die met KIK werkt een voorstel doen om het nog beter te maken. 

Bijna alle akten in te schrijven via KIK

Op deze manier wordt het aanbod steeds groter. Er zijn al heel veel modelakten beschikbaar in KIK. Jacques Vos: “Zo ondersteunen we naast hypotheekakten van bijna alle grote hypotheekaanbieders onder meer de akte van levering, de royementsakte en de verklaring van erfrecht. Voor iedere akte zijn er allerlei mogelijkheden en keuzes die de notaris in de akte kan maken, soms wel een paar 100. Daardoor is het bijna altijd mogelijk zo’n akte via KIK in te schrijven.” Natuurlijk speelt ook de samenwerking met de KNB en de softwareleveranciers een belangrijke rol bij de continue verbetering van KIK. 

Sneller, goedkoper én minder dubbel werk

Werken met KIK bespaart veel geld en tijd. In de eerste plaats voor klanten van notariskantoren, want het inschrijven van een KIK-akte is ruim € 70,- goedkoper dan het inschrijven van een niet-KIK-akte. Maar ook notarissen zelf hebben er veel voordeel bij, weet Buiza. “Het werken met KIK voorkomt fouten. En dus krijgen notarissen ook minder Verzoeken tot Verbetering (VTV’s) en Attenderingen op Niet Inschrijving (ANI’s). Dat scheelt dubbel werk.” Bovendien gaat het snel. “De notaris krijgt vaak al binnen een kwartier een bewijs van inschrijving.”

Nog sneller werken met AI

De wereld is behoorlijk veranderd sinds het Kadaster in 2006 met KIK ging werken. Bijvoorbeeld op het vlak van technologie. Vos: “Artificial intelligence (AI) helpt ons nu al bij het beter en sneller verwerken van gegevens uit akten. Maar ook in de toekomst zal de medewerker betrokken blijven bij de verwerking van gegevens uit de akte. In combinatie met AI en het geautomatiseerd meeleveren van essentialia via Syvas gaan we het automatisch inschrijven en verwerken van akten uitbreiden en stimuleren.”

Maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed op de inhoud

En ook op maatschappelijk vlak denkt het Kadaster graag mee, vertelt Vos. “Uit een werkgroep met notarissen bleek bijvoorbeeld dat er behoefte is aan genderneutrale akten. KIK ondersteunde al het weglaten van ‘de heer’ of ‘mevrouw’. Maar we kijken ook of er nog andere aanpassingen nodig en mogelijk zijn. Op die manier werken we samen aan KIK-akten waar iedereen zich in herkent.” 

Wens voor toekomst: alle akten via 1 hypotheekmodel

Na 18 jaar is KIK goed op de rit, maar er blijft natuurlijk nog genoeg te dromen over. Vos ziet ruimte voor een nog groter aanbod hypotheekakten. “Ik hoop dat we over 5 jaar een akte hebben voor alle hypotheekaanbieders in Nederland. Hier werken onze partners uit het notariaat al aan en het Kadaster denkt daarin mee. Het liefst willen we al die akten via 1 hypotheekmodel geautomatiseerd inschrijven. Het doel is altijd dat we het werk van notarissen makkelijker maken.”

Zoveel akten automatisch verwerken is iets om trots op te zijn

Ook Buiza droomt graag van de toekomst. “Als de technologie het toestaat, zou het mooi zijn als gegevens uit alle akten automatisch en gevalideerd in de BRK worden verwerkt. Verder hoop ik dat er nog meer akten met KIK ingeschreven worden.” Maar de meeste notarissen die met vastgoed werken, gebruiken KIK al, weet Vos. “Wij zijn het enige land ter wereld dat gegevens uit akten volledig geautomatiseerd verwerkt. Daar zijn we uniek in en daar mogen we best trots op zijn.”

Meer informatie