Woo-verzoek inzake protocollen en richtlijnen t.a.v. grensreconstructies

Woo-verzoek met betrekking tot het openbaar maken van protocollen en richtlijnen t.a.v. grensreconstructies

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
5-12-2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 5 december 2025

Handboek Wkpb-beheer

Dit Handboek Wkpb-beheer is geschreven om bronhouders als gemeenten, provincies, waterschappen en rijksdiensten te helpen bij de uitvoering van de gewijzigde Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) die sinds 1 april 2020 van kracht is.

Let op: de laatste wijzigingen in versie 2.0 van het handboek gaan over toegankelijkheid. Inhoudelijk is het document bijna gelijk gebleven. 
Nog niet bijgewerkt is onder andere de informatie over de Omgevingswet en wetgeving die per 01-01-2024 door de komst van de Omgevingswet is gewijzigd of vervallen (bijvoorbeeld Wet voorkeursrecht gemeenten).

 

Download handboek Wkpb-beheer
Tags:
Zakelijk documentatie overheid BRK-PB
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
14 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRK-PB (Wkpb) of bel 088 - 183 32 00.

Versie 2.2 - 14 november 2025

Versie 2.0 - 1 december 2023

Versie 1.3 - 31 maart 2021

Versie 1.2 - 15 oktober 2020

Versie 1.1 - 30 juli 2020

Versie 1.0 - 2 juli 2020

Verkavelen met de Omgevingswet

In het boekje Verkavelen met de Omgevingswet wordt ingegaan op de mogelijkheden en kaders die de Omgevingswet biedt voor de opgaven in het landelijk gebied. Het boekje bevat onder meer juridische kaders, procesbeschrijvingen en praktijkvoorbeelden, met bijzondere aandacht voor de grondinstrumenten herverkaveling en kavelruil.

Heeft u vragen over de inhoud of behoefte aan meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op via ons formulier contact ruimte en advies of bel 088 - 183 22 00.

Verkavelen met de Omgevingswet
Tags:
Zakelijk documentatie
Soort document
pdf
Auteur(s)
Rijksuitvoeringsnetwerk voor het landelijk gebied
Datum
27 juni 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via ons formulier contact ruimte en advies of bel 088 - 183 22 00.

27 juni 2025

Bijlagen

Nog niet alle bijlagen zijn beschikbaar. Zodra een bijlage beschikbaar is, werken wij deze pagina bij.

Uitgangssituatie en landinrichting

Bijlage 1 Voorbeelden van analyses die inzicht geven in de uitgangssituatie
Bijlage 2 Voorbeelden van organisatiestructuren bij landinrichting
Bijlage 3 Schematische weergave gemiddelde doorlooptijd landinrichting
Bijlage 4 Checklist voor het opstellen van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit
Bijlage 5 Procesbeschrijving voor het opstellen van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit

Kavelruil

Bijlage 6 Procesbeschrijving kavelruil, voorzien en van voorbeelden
Bijlage 7 Juridisch kader voor kavelruil
Bijlage 8 Voorwaarden voor vrijstelling van overdrachtsbelasting bij kavelruil
Bijlage 9 Voorbeelden van subsidieregelingen ter bevordering van kavelruil

Herverkaveling

Bijlage 10 Procesbeschrijving van wettelijke herverkaveling
Bijlage 11 Procesbeschrijving van wettelijke herverkaveling met inzet van een bestuurscommissie
Bijlage 12 Procesbeschrijving voor het opstellen van een ruilklassenkaart
Bijlage 13 Uitgangspunten voor herverkaveling
Bijlage 14 Nadere regels voor het besluit geldelijke regelingen

BGT Bronhoudercodes

Overzicht van BGT bronhoudercodes vanaf 2021 tot en met nu.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid geo-informatie BGT
Soort document
ODS-bestanden
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
1 december 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van de klantenservice BGT of bel 088 - 183 46 00.

  • Versie 2026: 1-12-2025
  • Versie 2025: 1-1-2025
  • Versie 2024: 1-1-2024
  • Versie 2023: 2-12-2022
  • Versie 2022: 24-3-2022
  • Versie 2022: 1-1-2022
  • Versie 2021: 1-1-2021

Woo-verzoek inzake herhaalde aanvraag

Woo-verzoek met betrekking tot een herhaalde aanvraag.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
28 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 28 november 2025

Bijlage bij dit besluit

Woo-verzoek inzake energietransitie en klimaatadaptatie

Woo-verzoek voor het openbaar maken van overzichten met betrekking tot energietransitie en klimaatadaptatie.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
28 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 28 november 2025

Bijlage bij dit besluit

Download de tekstversie van Woo-verzoek inzake energietransitie en klimaatadaptatie.

Woo-verzoek buitenbehandelingstelling

Besluit op een Woo-verzoek waarbij het verzoek buiten behandeling wordt gesteld.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
27 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 27 november 2025

Bijlage bij dit besluit

Woo-verzoek inzake een grensreconstructie en redres in Renkum

Woo-verzoek voor het openbaar maken van alle documentatie naar aanleiding van een grensreconstructies en redres in Renkum

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
21 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 21 november 2025

Woo-verzoek inzake grensreconstructies in Emmen

Woo-verzoek voor het openbaar maken van alle documentatie naar aanleiding van grensreconstructies in Emmen.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
21 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 21 november 2025

Bijlage bij dit besluit

 

KLIC Productplan 2025-2028

Het KLIC Productplan beschrijft de dienstverlening en de ontwikkelingen voor de periode 2025-2028. Het is een verdere uitwerking van het Meerjarenbeleidsplan van het Kadaster voor het deelgebied kabels en leidingen. Lees meer op de pagina Meerjarenbeleidsplan.

Download productplan (pdf)
Tags:
Zakelijk documentatie netbeheerders KLIC
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
23 september 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice KLIC of bel 0800 - 0080, optie 2.

Versie 1 - 23 september 2025

LV-WOZ koppelvlak

Koppelvlak Landelijke Voorziening WOZ, versie 3.12, te downloaden als zipbestand van de website van de Waarderingskamer.

Download Koppelvlak Landelijke Voorziening WOZ (zip)
Tags:
Zakelijk documentatie overheid developers WOZ
Soort document
Externe link
Auteur(s)
Het Kadaster
Datum
6 juli 2015
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice WOZ of bel 088 - 183 43 00.

  • Versie: 3.12 (20230428)
  • Versie: 3.12 (20210924)
  • Versie: 3.12 (20200715)
  • Versie: 3.12 (20200210)

Model doorhaling voorkeursrechtbeschikking op papier (niet notaris)

Op deze pagina vindt u een voorbeeld van een voorblad dat bij een doorhaling voorkeursrechtbeschikking op papier kan worden gebruikt. In het voorbeeld is ook een toelichting opgenomen. In het voorbeeld ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
31 oktober 2024
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

  • Versie 1.2 - 31 oktober 2024
  • Versie 1.1 - 6 september 2024
  • Versie 1.0 - 24 juli 2024

Model voorblad doorhaling voorkeursrechtbeschikking op papier niet-notaris

BEGIN VOORBLAD

Ondergetekende*, … [voornamen] [achternaam], … [functie], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen:] college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/gedeputeerde staten/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat:

[KEUZEBLOK I; voorkeursrecht is vervallen/ingetrokken/vernietigd, artikel 9.5 Omgevingswet]

Aan dit stuk een afschrift is gehecht van een stuk waaruit blijkt dat het (voorlopige) voorkeursrecht dat is gevestigd door inschrijving in de openbare registers hypotheken 4 deel …. nummer…. ,

[KEUZE 1, 2 OF 3 kiezen]

[KEUZE 1] van rechtswege is vervallen op grond van artikel 9.4 Omgevingswet door [KEUZE a of b of c kiezen] [a] het verstrijken van een termijn van …maanden/jaren na het ingaan ervan [b] door de inschrijving in register 4 deel…/nummer… van een daarop volgend definitief/regulier voorkeursrecht[c] het verstrijken van twee jaar na de vernietiging van het omgevingsplan waarop het voorkeursrecht is gebaseerd;

[KEUZE 2] is ingetrokken bij besluit van … [datum];

[KEUZE 3] geen werking meer heeft omdat de voorkeursrechtbeschikking is vernietigd bij uitspraak door de rechtbank of Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van ….[datum];

Gelet op voorgaande en in samenhang met artikel 9.5 Omgevingswet [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] verzoekt het college van burgemeester en wethouders / verzoekt de gemeenteraad /verzoeken gedeputeerde staten/ verzoeken provinciale staten / verzoekt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, de bewaarder van de openbare registers van het Kadaster het voorkeursrecht ingeschreven in register 4 deel…/ nummer… [KEUZE I of II] [I] geheel [II] gedeeltelijk door te halen;

[EINDE KEUZEBLOK I][KEUZEBLOK II; na levering van de onroerende zaak waarop een voorkeursrecht gevestigd is, artikel 9.20 lid 3 Omgevingswet]     

De onroerende zaak waarop het voorkeursrecht ziet, geleverd is door de inschrijving van een afschrift van een akte in de openbare registers hypotheken 4 deel……nummer….

Gelet op voorgaande en in samenhang met artikel 9.20 derde lid Omgevingswet [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] verzoekt het college van burgemeester en wethouders / verzoekt de gemeenteraad /verzoeken gedeputeerde staten/ verzoeken provinciale staten / verzoekt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, de bewaarder van de openbare registers van het Kadaster het voorkeursrecht ingeschreven in register 4 deel…/ nummer… [KEUZE I of II] [I] geheel [II] gedeeltelijk door te halen;

[EINDE KEUZEBLOK II]

En verklaart dat:

[KEUZEBLOK; alleen verplicht bij gedeeltelijke doorhaling] De doorhaling betrekking heeft op de onroerende zaak met locatie … [adres], kadastraal bekend als gemeente …, sectie …, nummer(s) …; [KEUZEBLOK; als de doorhaling van het voorkeursrecht betrekking heeft op appartementen, dan de kadastrale aanduiding van de appartementsrechten vermelden:] kadastraal bekend is als gemeente .., sectie.., complexaanduiding …A, appartementsindexnummer(s)… [KEUZE:] tot en met …; en dat 

Dit afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.

Register Hypotheken 4

EINDE VOORBLAD

Let op! Na het voorblad volgt direct (een afschrift van de originele) vervallenverklaring OF intrekkingsbesluit OF rechterlijke uitspraak (waarin de voorkeursrechtbeschikking wordt vernietigd). Deze wordt dus samen met het voorblad ter inschrijving aangeboden. Ingeval van doorhaling wegens levering van de onroerende zaak is geen aangehecht stuk nodig, omdat in de doorhaling wordt verwezen naar een reeds in de openbare registers ingeschreven stuk.

Om als (bewaarder van) het Kadaster vast te kunnen stellen dat sprake is van een rechtsgeldige doorhaling moet het aangehechte stuk (vervallenverklaring/intrekkingsbesluit/rechterlijke uitspraak) dat samen met het voorblad ter inschrijving wordt aangeboden de volgende elementen bevatten:

BEGIN AFSCHRIFT VERVALLENVERKLARING/INTREKKINGSBESLUIT, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele vervallenverklaring of intrekkingsbesluit; en
  • Voorzien van een datum (van de beschikking); en
  • De wettelijke grondslag van doorhaling (artikel 9.4 en 9.5 Omgevingswet); en
  • Ondertekend door de daartoe bevoegde personen namens het bestuursorgaan. Het stuk moet zijn voorzien van een leesbare fysieke handtekening óf de tekst: “was getekend” of “w.g.”. De bevoegde personen moeten hebben getekend. Bijvoorbeeld: als het college van burgemeester en wethouders de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de secretaris, tenzij anders is geregeld (artikel 59a Gemeentewet). Als de gemeenteraad de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de griffier, tenzij anders is geregeld (artikel 32a eerste lid Gemeentewet) ; en
  • NB: Het bestuursorgaan dat de door te halen voorkeursrechtbeschikking heeft genomen en ingeschreven, zorgt nu ook voor de doorhaling;
  • Het bestuursorgaan dat doorhaalt komt overeen met het bestuursorgaan dat is vermeld op het Voorblad; en
  • Ook de overige gegevens die zijn opgenomen op het voorblad komen overeen met de gegevens in de beschikking zelf, zoals de wettelijke grondslag van de beschikking.

EINDE AFSCHRIFT VERVALLENVERKLARING/INTREKKINGSBESLUIT

OF

BEGIN AFSCHRIFT RECHTERLIJKE UITSPRAAK, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele rechterlijke uitspraak; en 
  • Voorzien van een datum; en 
  • Waaruit de vernietiging van de voorkeursrechtbeschikking blijkt; en 
  • De in de rechterlijke uitspraak vernietigde voorkeursrechtbeschikking is te identificeren als hetzelfde voorkeursrecht(beschikking) zoals opgenomen op het Voorblad; en 
  • Het bestuursorgaan (of publiekrechtelijke rechtspersoon) in de rechterlijke uitspraak komt overeen met het bestuursorgaan (van de publiekrechtelijke rechtspersoon) dat is vermeld op het Voorblad; 

Extra informatie verplichte elementen:

De (directe) doorhaling van een voorkeursrecht vanwege de bestuursrechtelijke vernietiging van de voorkeursrechtbeschikking kan het bestuursorgaan ter inschrijving aanbieden op grond van artikel 9.5 Omgevingswet, zodat artikel 25 Kadasterwet hier geen toepassing vindt.

EINDE AFSCHRIFT RECHTERLIJKE UITSPRAAK 

TOELICHTING

Toelichting: voorblad is niet verplicht

Het is niet verplicht om het voorblad te gebruiken. Het is ook mogelijk dat de doorhaling van de voorkeursrechtbeschikking zonder voorblad ter inschrijving wordt aangeboden. Let u er dan wel op dat de (gehele of gedeeltelijke) doorhaling van het voorkeursrecht alle verplichte elementen bevat én is voorzien van een equivalentieverklaring.

Toelichting: inhoud doorhaling en sanctie als één of meer elementen ontbreken

Als één of meer van gemelde elementen ontbreken, wordt het stuk niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (afgekort ANI) van de bewaarder van het Kadaster. Als alleen de ondertekening ontbreekt wordt het stuk wel ingeschreven, maar ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV). Als het adres ontbreekt wordt dit niet gesanctioneerd; u ontvangt dan geen ANI of VTV. 

Kadastrale aanduiding(en)

Het vermelden van een kadastrale aanduiding van de onroerende zaken is verplicht als het gaat om een gedeeltelijke doorhaling van het voorkeursrecht. De vermelde kadastrale aanduiding moet volledig en actueel zijn. Zonder de juiste kadastrale aanduiding is niet bekend waarop de gedeeltelijke doorhaling betrekking heeft. Als de kadastrale aanduiding ontbreekt of onvolledig is ontvangt u een ANI. Als de kadastrale aanduiding niet meer actueel is, ontvangt u een VTV. 

Tip: Maakt u gebruik van een voorblad, vermeld dan alle kadastrale aanduidingen uit het bijbehorende stuk, óók op het voorblad. Als een kadastrale aanduiding niet meer actueel is, is het toegestaan dat u dat aangeeft op het voorblad. Bijvoorbeeld het perceel kadastraal bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummer 10, is vervallen en is thans bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummers 25 en 26.

Toelichting doorhaling voorkeursrechtbeschikking

De Omgevingswet bepaalt wanneer een ingeschreven voorkeursrechtbeschikking verplicht doorgehaald moet worden. Bijvoorbeeld als een voorlopig (door het college van burgemeester en wethouders gevestigd) voorkeursrecht omgezet wordt in een definitief, regulier, voorkeursrecht door de gemeenteraad.

Doorhaling en mededeling

Het bestuursorgaan dat het voorkeursrecht heeft gevestigd (namens de publiekrechtelijke rechtspersoon) moet zorgen voor directe doorhaling in de openbare registers van een vervallen, ingetrokken of vernietigd voorkeursrecht. Dat is geregeld in artikel 9.5 Omgevingswet. Van het vervallen, intrekken of de vernietiging moet het bestuursorgaan mededeling doen aan de eigenaren en beperkt gerechtigden.

Het bestuursorgaan dat het voorkeursrecht heeft gevestigd (namens de publiekrechtelijke rechtspersoon), tevens de verkrijgende overheid, moet na de juridische levering zorgen voor doorhaling in de openbare registers van een voorkeursrecht dat ziet op de geleverde onroerende zaak. Dat is geregeld in artikel 9.20 derde lid Omgevingswet.

Toelichting manier van aanbieden van het stuk 

De Kadasterwet schrijft (in artikel 11, eerste lid van de Kadasterwet) voor wat de vereisten zijn voor inschrijving van stukken die in papieren vorm worden aangeboden. Als een stuk op papier wordt aangeboden, wordt ook een afschrift van dat stuk aangeboden. Het aanbieden gebeurt dus in tweevoud: 

  • het originele stuk; én 
  • een afschrift van het originele stuk.

Het afschrift moet zijn voorzien van een verklaring van eensluidendheid. In de Uitvoeringsregeling Kadasterwet 1994 staat (in artikel 3) dat de verklaring van eensluidendheid de verklaring bevat dat het afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk. Ook bepaalt de regeling dat de verklaring bevat: de naam, de voornamen en de woonplaats met het adres van degene die de verklaring ondertekent. 
De reden dat een verklaring van eensluidendheid gesteld moet worden is dat hiermee is verzekerd dat de aanbieder van het stuk garandeert dat er geen verschil bestaat tussen de inhoud van het stuk en de tekst van het afschrift van dat stuk. Deze garantie is nodig omdat niet het originele stuk, maar het afschrift door inschrijving wordt opgenomen in de openbare registers van het Kadaster.

Als de eensluidendheidverklaring geheel ontbreekt of onjuist is, sturen we een attendering niet inschrijving (ANI). Dat betekent dat het stuk niet ingeschreven kan worden. De attendering bevat een verzoek om het stuk tijdig (binnen 2 werkdagen) in te trekken. 
De Kadasterwet geeft (in artikel 11, vierde lid van de Kadasterwet in samenhang met artikel 4 Uitvoeringsregeling Kadasterwet 1994) tevens de mogelijkheid om het stuk op papier in enkelvoud ter inschrijving aan te bieden. U biedt dan het originele stuk aan en het Kadaster vervaardigt een afschrift met een verklaring van de bewaarder.

Toelichting: algemeen, manieren van aanbieden van stukken; welke verklaring

Tot slot bevat deze toelichting een overzicht van alle mogelijkheden van het ter inschrijving aanbieden van een voorkeursrechtbeschikking:

Vorm van aanbieden: Elektronisch, digitaal

  • Manier van aanbieden: met Syvas, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Equivalentieverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Vorm van aanbieden: Analoog op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in tweevoud
  • Vereiste verklaring: Eensluidendheidverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving

Vorm van aanbieden: Analoog, op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Geen verklaring. het Kadaster vervaardigt een afschrift met een verklaring van de bewaarder.
    • Als het stuk wel is voorzien van een eensluidendheidverklaring, kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Let op! Als u stukken per post aanbiedt, stuurt u deze naar:

Het Kadaster, Mr. E.N. van Kleffensstraat 8, 6842 CV Arnhem. Bekijk hiervoor de pagina Eisen voor inschrijven stukken op papier.

EINDE TOELICHTING

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking verlenging elektronisch niet-notaris

Op deze pagina vindt u een voorbeeld van een voorblad dat bij een verlenging van een voorkeursrechtbeschikking via SYVAS kan worden gebruikt. In het voorbeeld is ook een toelichting opgenomen. In het voorbeeld ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
15 januari 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

  • Versie 1.0 - 15 januari 2025

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking verlenging elektronisch niet-notaris

BEGIN VOORBLAD

Ondergetekende*, … [voornamen] [achternaam], … [functie], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen:] gemeenteraad/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat:

  • Aan dit stuk een afschrift is gehecht van een verlenging van een voorkeursrechtbeschikking;
  • Bij aangehechte beschikking een voorkeursrecht is verlengd door [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] de gemeenteraad / provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;
  • Het aangehechte afschrift een verlenging betreft in de zin van artikel 9.4 lid 2 van de Omgevingswet van het reeds op grond van artikel 9.1, lid 1 onder a van de Omgevingswet gevestigde voorkeursrecht waartoe is besloten op … [datum invullen] en welk voorkeursrecht bij afschrift is ingeschreven in de openbare registers:
  • op ……… [datum] in Hyp4 ……/……., voor de onroerende zaak kadastraal bekend gemeente ……., sectie ……..nummer(s), …….…[KEUZEBLOK; als het voorkeursrecht betrekking heeft op appartementen, dan de kadastrale aanduiding van de appartementsrechten vermelden:] kadastraal bekend is als gemeente .., sectie.., complexaanduiding …A, appartementsindexnummer(s)… [KEUZE:] tot en met … [EINDE KEUZEBLOK] [KEUZEBLOK: indien het een inschrijving vóór 1-1-2024 betreft:] en welke inschrijving vervolgens een wijziging grondslag als gevolg van de overgang naar de Omgevingswet kent, ingeschreven in de openbare registers hyp4 ……………/……., op …………….[datum];
  • De aangehechte verlenging van het voorkeursrecht bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat deze is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
  • Dit aangehecht afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is.

Register Hypotheken 4

EINDE VOORBLAD

Let op! Na het voorblad volgt direct (een afschrift van de originele) beschikking met de verlenging van het voorkeursrecht. Deze wordt dus samen met het voorblad ter inschrijving aangeboden.

In de Omgevingswet (hoofdstuk 9 en 16) en het Omgevingsbesluit (afdeling 7.1) is bepaald welke onderdelen een voorkeursrechtbeschikking in elk geval bevat.

Om als (bewaarder van) het Kadaster vast te kunnen stellen dat sprake is van een verlenging, moet de beschikking (die samen met het voorblad ter inschrijving wordt aangeboden) de volgende elementen bevatten:

BEGIN VERLENGING VOORKEURSRECHTBESCHIKKING, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele beschikking verlenging voorkeursrecht; en
  • Voorzien van een datum van de beschikking; en
  • Uit de beschikking moet blijken dat deze verlenging is genomen op grond van de Omgevingswet; en
  • Ondertekend door de daartoe bevoegde personen namens het bestuursorgaan. Het stuk moet zijn voorzien van een leesbare fysieke handtekening óf de tekst: “was getekend” of “w.g.”. De bevoegde personen moeten hebben getekend. Bijvoorbeeld: als de gemeenteraad de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de griffier, tenzij anders is geregeld (artikel 32a eerste lid Gemeentewet) ; en
  • Het bestuursorgaan dat de verlengingsbeschikking heeft genomen komt overeen met het bestuursorgaan dat is vermeld op het Voorblad; en
  • Een verwijzing naar het register, deel en nummer van de inschrijving van het oorspronkelijke voorkeursrecht dat nu wordt verlengd; en
  • (indien van toepassing) Een verwijzing naar het register, deel en nummer van de inschrijving van de wijziging van de grondslag als gevolg van de overgang naar de Omgevingswet (het omzetten van voorkeursrechten van de BRK-PB naar de BRK). Zie hierna in de toelichting voor meer informatie over overgangsrecht Omgevingswet; en
  • De verlengingsbeschikking bevat de onroerende zaken waarop de verlenging ziet. Vermelding van de kadastrale aanduiding is verplicht. Zie hierna in de toelichting voor meer informatie over de kadastrale aanduiding.
  • Ook de overige gegevens die zijn opgenomen op het voorblad komen overeen met de gegevens in de beschikking zelf, zoals de wettelijke grondslag van de beschikking.

EINDE VERLENGING VOORKEURSRECHTBESCHIKKING

TOELICHTING

Toelichting: voorblad is niet verplicht

Het is niet verplicht om het voorblad te gebruiken. Het is ook mogelijk dat de verlenging zonder voorblad ter inschrijving wordt aangeboden. Let u er dan wel op dat de voorkeursrechtbeschikking alle verplichte elementen bevat én is voorzien van een equivalentieverklaring.

Toelichting: inhoud verlenging voorkeursrecht en sanctie bij gebrek

Als één of meer van gemelde verplichte elementen in het ter inschrijving aangeboden stuk ontbreken, kan (de bewaarder van) het Kadaster niet vaststellen dat het gaat om een inschrijfbare verlenging. Het stuk wordt dan niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (afgekort ANI) van de bewaarder van het Kadaster. Als alleen de ondertekening ontbreekt wordt het stuk wel ingeschreven, maar ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV). Als het adres ontbreekt wordt dit niet gesanctioneerd; u ontvangt dan geen ANI of VTV.

Toelichting: kadastrale aanduiding(en)

Het vermelden van een kadastrale aanduiding van de onroerende zaken is verplicht (artikel 7.1 Omgevingsbesluit). De vermelde kadastrale aanduiding moet volledig en actueel zijn. Als de kadastrale aanduiding ontbreekt of onvolledig is ontvangt u een ANI. Als de kadastrale aanduiding niet meer actueel is, ontvangt u een VTV.

Tip: Maakt u gebruik van een voorblad, vermeld dan alle kadastrale aanduidingen uit het besluit, óók op het voorblad. Als een kadastrale aanduiding in de beschikking niet meer actueel is, is het toegestaan dat u dat aangeeft op het voorblad. Bijvoorbeeld het perceel kadastraal bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummer 10, is vervallen en is thans bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummers 25 en 26.

Als een voorkeursrechtbeschikking mét voorblad is ingeschreven, signaleren (en verwerken) we deze op de objecten (aangegeven met de kadastrale aanduiding) die zijn genoemd in het voorblad én in de voorkeursrechtbeschikking zelf. Het gaat dus om de gemelde objecten in het gehele stuk. Als de objecten genoemd op het voorblad afwijken van de objecten genoemd in de beschikking, is er een discrepantie tussen voorblad en besluit en sturen we een verzoek tot verbetering (een VTV). Bijvoorbeeld als op het voorblad 5 objecten zijn vermeld, maar in de beschikking 3.

Een uitzondering hierop is de situatie waarin op het voorblad een in een appartementensplitsing betrokken grondperceel is vermeld, terwijl in de beschikking naast het grondperceel ook de appartementsrechten zijn vermeld; dan sturen we géén VTV omdat de appartementsrechten zijn afgeleid uit het grondperceel.

Als u alleen de kadastrale aanduiding van een (in appartementen gesplitst) grondperceel vermeldt in het ter inschrijving aangeboden stuk (op zowel het voorblad als het besluit zelf), wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op de appartementsrechten. Andersom is dit ook het geval; als u de kadastrale aanduiding van appartementsrechten vermeldt en niet het grondperceel, wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op het grondperceel. Noem daarom álle kadastrale aanduidingen waarop het voorkeursrecht betrekking heeft.

Toelichting: overgangsrecht Omgevingswet

Wat houdt het overgangsrecht in voor onherroepelijke voorkeursrechten?

Overgangsrecht bepaalt dat onherroepelijke voorkeursrechten die genomen zijn op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg), gelden als voorkeursrechten in de zin van de Omgevingswet. Voorkeursrechten op basis van de Omgevingswet worden niet geregistreerd in de BRK-PB, maar in de BRK. Voor zover er nog onherroepelijke voorkeursrechten geregistreerd zijn in de BRK-PB, is de gemeente verplicht om deze voorkeursrechten om te zetten  naar de BRK. Dit omzetten wordt ook wel hercoderen of migreren genoemd.

Hoe onherroepelijke voorkeursrechten omzetten naar de BRK?

Hiervoor is een functionaliteit beschikbaar in het BRK-PB Beheerportaal (wijzigen grondslag bulk). Meer informatie over deze functionaliteit vindt u in stap 5 op de pagina Stappenplan BRK-PB wijzigingen Omgevingswet.

Waarom is het belangrijk om onherroepelijke voorkeursrechten om te zetten naar de BRK?

Dit is van groot belang, aangezien inschrijving en registratie van mogelijke vervolgbesluiten alleen mogelijk is als de omzetting is uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan een doorhaling of verlenging van een onherroepelijk Wvg voorkeursrecht. De verlenging moet worden geregistreerd in de BRK.  Dit mag niet meer in de BRK-PB worden uitgevoerd. Als het oorspronkelijke besluit nog niet is omgezet, is het niet mogelijk om vervolgstukken in te schrijven en te verwerken.

Toelichting manier van aanbieden van het stuk

De Kadasterwet schrijft (in artikel 11b, eerste lid van de Kadasterwet) voor wat de vereisten zijn voor inschrijving van stukken die in elektronische vorm worden aangeboden. Als een stuk in elektronische vorm wordt aangeboden, is dit een elektronisch afschrift van het originele stuk. Het aanbieden gebeurt dus in enkelvoud.

Het afschrift moet zijn voorzien van een equivalentieverklaring. In de wet staat dat deze verklaring inhoudt dat het afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is. Ook bepaalt de wet dat de verklaring is voorzien van een elektronische handtekening en een verzoek tot inschrijving.

De reden dat een equivalentieverklaring gesteld moet worden is dat hiermee is verzekerd dat de aanbieder van het stuk garandeert dat er geen verschil bestaat tussen de inhoud van het stuk en de tekst van het afschrift van dat stuk. Deze garantie is nodig omdat niet het originele stuk, maar het afschrift door inschrijving wordt opgenomen in de openbare registers van het Kadaster.

Als de equivalentieverklaring geheel ontbreekt of onjuist is, sturen we een attendering niet inschrijving (ANI). Dat betekent dat het stuk niet ingeschreven kan worden. De attendering bevat een verzoek om het stuk tijdig (binnen 2 werkdagen) in te trekken. 

*Toelichting: digitale handtekening en equivalentieverklaring 

Als er een verschil is tussen degene die de digitale handtekening stelt en degene die de equivalentieverklaring stelt, ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV).

Degene die de digitale handtekening zet (in Syvas ziet u de digitale handtekening van deze persoon linksboven in het stuk), moet dezelfde persoon zijn als degene die de equivalentieverklaring stelt. Als dat niet het geval is, sturen wij een verzoek tot verbetering (VTV), waarin we aangeven dat er een discrepantie (een verschil) is tussen de digitale handtekening en de (steller van de) equivalentieverklaring. 

Als de equivalentieverklaring geheel ontbreekt of onjuist is, sturen we een attendering niet inschrijving (ANI). Dat betekent dat het stuk niet ingeschreven kan worden. De attendering bevat een verzoek om het stuk tijdig (binnen 2 werkdagen) in te trekken. Dat kan ook digitaal. 

Equivalentieverklaring in het model voorblad 

In veel gevallen biedt ambtenaar X digitaal de voorkeursrechtbeschikking aan van bestuursorgaan Y. De aanbieder stelt een digitale handtekening op het stuk. Ambtenaar X dient dan ook de equivalentieverklaring te stellen (dit is de op het voorblad vermelde “ondergetekende”). Om ervoor te zorgen dat de equivalentieverklaring niet wordt vergeten en de juiste tekst bevat is in het model Voorblad de equivalentieverklaring opgenomen. Om de aanbieder verder te faciliteren en verbeterverzoeken te voorkomen, bevat het voorblad ook andere elementen. Zoals een verwijzing naar de actuele kadastrale aanduiding van de onroerende zaken waarop het voorkeursrecht zit. Dit zorgt er ook voor dat wij zo spoedig mogelijk het voorkeursrecht op de betreffende percelen kunnen signaleren (kenbaar maken) in de basisregistratie kadaster (BRK). 

Het model voorblad begint met de namen (voornamen en achternaam) van de aanbieder, omdat deze persoon de equivalentieverklaring moet stellen. Hier kan dan worden vermeld dat deze persoon handelt namens bestuursorgaan Y. Als het voorblad begint met bijvoorbeeld de namen van de griffier, terwijl de aanbieder – de steller van de digitale handtekening – een ander is, is sprake van een discrepantie en zal dit een verzoek tot verbetering (VTV) tot gevolg hebben.

Toelichting: algemeen, manieren van aanbieden van stukken; welke verklaring

Tot slot bevat deze toelichting een overzicht van alle mogelijkheden van het ter inschrijving aanbieden van een voorkeursrechtbeschikking:

Vorm van aanbieden: Elektronisch, digitaal

  • Manier van aanbieden: met Syvas, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Equivalentieverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Vorm van aanbieden: Analoog op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in tweevoud
  • Vereiste verklaring: Eensluidendheidverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving

Vorm van aanbieden: Analoog, op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Geen verklaring. Het Kadaster vervaardigt een afschrift met een verklaring van de bewaarder.
    • Als het stuk wel is voorzien van een eensluidendheidverklaring, kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Let op! Als u stukken per post aanbiedt, stuurt u deze naar:

Het Kadaster, Mr. E.N. van Kleffensstraat 8, 6842 CV Arnhem. Bekijk hiervoor de pagina Eisen voor inschrijven stukken op papier.

EINDE TOELICHTING

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking verlenging op papier niet-notaris

Op deze pagina vindt u een voorbeeld van een voorblad dat bij een verlenging van een voorkeursrechtbeschikking op papier kan worden gebruikt. In het voorbeeld is ook een toelichting opgenomen. In het voorbeeld ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
15 januari 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

  • Versie 1.0 - 15 januari 2025

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking verlenging op papier niet-notaris

BEGIN VOORBLAD

Ondergetekende*, … [voornamen] [achternaam], … [functie], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen:]  gemeenteraad / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat:

  • Aan dit stuk een afschrift is gehecht van een verlenging van een voorkeursrechtbeschikking;
  • Bij aangehechte beschikking een voorkeursrecht is verlengd door [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] de gemeenteraad / provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;
  • Het aangehechte afschrift een verlenging betreft in de zin van artikel 9.4 lid 2 van de Omgevingswet van het reeds op grond van artikel 9.1 lid 1 onder a van de Omgevingswet gevestigde voorkeursrecht waartoe is besloten op … [datum invullen] en welk voorkeursrecht bij afschrift is ingeschreven in de openbare registers:
  • op ……… [datum] in Hyp4 ……/……., voor de onroerende zaak kadastraal bekend gemeente ……., sectie ……..nummer(s), …….…[KEUZEBLOK; als het voorkeursrecht betrekking heeft op appartementen, dan de kadastrale aanduiding van de appartementsrechten vermelden:] kadastraal bekend is als gemeente .., sectie.., complexaanduiding …A, appartementsindexnummer(s)… [KEUZE:] tot en met … [EINDE KEUZEBLOK] [KEUZEBLOK: indien het een inschrijving vóór 1-1-2024 betreft:] en welke inschrijving vervolgens een wijziging grondslag als gevolg van de overgang naar de Omgevingswet kent, ingeschreven in de openbare registers hyp4 ……………/……., op …………….[datum];
  • De aangehechte verlenging van het voorkeursrecht bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat deze is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
  • Dit afschrift eensluidend is met het ter inschrijving aangeboden stuk.

Register Hypotheken 4

EINDE VOORBLAD

Let op! Na het voorblad volgt direct (een afschrift van de originele) beschikking met de verlenging van het voorkeursrecht. Deze wordt dus samen met het voorblad ter inschrijving aangeboden.

In de Omgevingswet (hoofdstuk 9 en 16) en het Omgevingsbesluit (afdeling 7.1) is bepaald welke onderdelen een voorkeursrechtbeschikking in elk geval bevat.

Om als (bewaarder van) het Kadaster vast te kunnen stellen dat sprake is van een verlenging, moet de beschikking (die samen met het voorblad ter inschrijving wordt aangeboden) de volgende elementen bevatten:

BEGIN VERLENGING VOORKEURSRECHTBESCHIKKING, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele beschikking verlenging voorkeursrecht; en
  • Voorzien van een datum van de beschikking; en
  • Uit de beschikking moet blijken dat deze verlenging is genomen op grond van de Omgevingswet; en
  • Ondertekend door de daartoe bevoegde personen namens het bestuursorgaan. Het stuk moet zijn voorzien van een leesbare fysieke handtekening óf de tekst: “was getekend” of “w.g.”. De bevoegde personen moeten hebben getekend. Bijvoorbeeld: als de gemeenteraad de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de griffier, tenzij anders is geregeld (artikel 32a eerste lid Gemeentewet) ; en
  • Het bestuursorgaan dat de verlengingsbeschikking heeft genomen komt overeen met het bestuursorgaan dat is vermeld op het Voorblad; en
  • Een verwijzing naar het register, deel en nummer van de inschrijving van het oorspronkelijke voorkeursrecht dat nu wordt verlengd; en
  • Een verwijzing naar het register, deel en nummer van de inschrijving van de wijziging van de grondslag als gevolg van de overgang naar de Omgevingswet (het omzetten van voorkeursrechten van de BRK-PB naar de BRK). Zie hierna in de toelichting voor meer informatie over overgangsrecht Omgevingswet; en
  • De verlengingsbeschikking bevat de onroerende zaken waarop de verlenging ziet. Vermelding van de kadastrale aanduiding is verplicht. Zie hierna in de toelichting voor meer informatie over de kadastrale aanduiding.
  • Ook de overige gegevens die zijn opgenomen op het voorblad komen overeen met de gegevens in de beschikking zelf, zoals de wettelijke grondslag van de beschikking.

EINDE VERLENGING VOORKEURSRECHTBESCHIKKING

TOELICHTING

Toelichting: voorblad is niet verplicht

Het is niet verplicht om het voorblad te gebruiken. Het is ook mogelijk dat de verlenging zonder voorblad ter inschrijving wordt aangeboden. Let u er dan wel op dat de voorkeursrechtbeschikking alle verplichte elementen bevat én is voorzien van een equivalentieverklaring.

Toelichting: inhoud verlenging voorkeursrecht en sanctie bij gebrek

Als één of meer van gemelde verplichte elementen in het ter inschrijving aangeboden stuk ontbreken, kan (de bewaarder van) het Kadaster niet vaststellen dat het gaat om een inschrijfbare verlenging. Het stuk wordt dan niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (afgekort ANI) van de bewaarder van het Kadaster. Als alleen de ondertekening ontbreekt wordt het stuk wel ingeschreven, maar ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV). Als het adres ontbreekt wordt dit niet gesanctioneerd; u ontvangt dan geen ANI of VTV.

Toelichting: kadastrale aanduiding(en)

Het vermelden van een kadastrale aanduiding van de onroerende zaken is verplicht (artikel 7.1 Omgevingsbesluit). De vermelde kadastrale aanduiding moet volledig en actueel zijn. Als de kadastrale aanduiding ontbreekt of onvolledig is ontvangt u een ANI. Als de kadastrale aanduiding niet meer actueel is, ontvangt u een VTV.

Tip: Maakt u gebruik van een voorblad, vermeld dan alle kadastrale aanduidingen uit het besluit, óók op het voorblad. Als een kadastrale aanduiding in de beschikking niet meer actueel is, is het toegestaan dat u dat aangeeft op het voorblad. Bijvoorbeeld het perceel kadastraal bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummer 10, is vervallen en is thans bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummers 25 en 26.

Als een voorkeursrechtbeschikking mét voorblad is ingeschreven, signaleren (en verwerken) we deze op de objecten (aangegeven met de kadastrale aanduiding) die zijn genoemd in het voorblad én in de voorkeursrechtbeschikking zelf. Het gaat dus om de gemelde objecten in het gehele stuk. Als de objecten genoemd op het voorblad afwijken van de objecten genoemd in de beschikking, is er een discrepantie tussen voorblad en besluit en sturen we een verzoek tot verbetering (een VTV). Bijvoorbeeld als op het voorblad 5 objecten zijn vermeld, maar in de beschikking 3.

Een uitzondering hierop is de situatie waarin op het voorblad een in een appartementensplitsing betrokken grondperceel is vermeld, terwijl in de beschikking naast het grondperceel ook de appartementsrechten zijn vermeld; dan sturen we géén VTV omdat de appartementsrechten zijn afgeleid uit het grondperceel.

Als u alleen de kadastrale aanduiding van een (in appartementen gesplitst) grondperceel vermeldt in het ter inschrijving aangeboden stuk (op zowel het voorblad als het besluit zelf), wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op de appartementsrechten. Andersom is dit ook het geval; als u de kadastrale aanduiding van appartementsrechten vermeldt en niet het grondperceel, wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op het grondperceel. Noem daarom álle kadastrale aanduidingen waarop het voorkeursrecht betrekking heeft.

Toelichting: overgangsrecht Omgevingswet

Wat houdt het overgangsrecht in voor onherroepelijke voorkeursrechten?

Overgangsrecht bepaalt dat onherroepelijke voorkeursrechten die genomen zijn op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg), gelden als voorkeursrechten in de zin van de Omgevingswet. Voorkeursrechten op basis van de Omgevingswet worden niet geregistreerd in de BRK-PB, maar in de BRK. Voor zover er nog onherroepelijke voorkeursrechten geregistreerd zijn in de BRK-PB, is de gemeente verplicht om deze voorkeursrechten om te zetten  naar de BRK. Dit omzetten wordt ook wel hercoderen of migreren genoemd.

Hoe onherroepelijke voorkeursrechten omzetten naar de BRK?

Hiervoor is een functionaliteit beschikbaar in het BRK-PB Beheerportaal (wijzigen grondslag bulk). Meer informatie over deze functionaliteit vindt u in stap 5 op de pagina Stappenplan BRK-PB wijzigingen Omgevingswet.

Waarom is het belangrijk om onherroepelijke voorkeursrechten om te zetten naar de BRK?

Dit is van groot belang, aangezien inschrijving en registratie van mogelijke vervolgbesluiten alleen mogelijk is als de omzetting is uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan een doorhaling of verlenging van een onherroepelijk Wvg voorkeursrecht. De verlenging moet worden geregistreerd in de BRK.  Dit mag niet meer in de BRK-PB worden uitgevoerd. Als het oorspronkelijke besluit nog niet is omgezet, is het niet mogelijk om vervolgstukken in te schrijven en te verwerken.

Toelichting: algemeen, manieren van aanbieden van stukken; welke verklaring

Tot slot bevat deze toelichting een overzicht van alle mogelijkheden van het ter inschrijving aanbieden van een voorkeursrechtbeschikking:

Vorm van aanbieden: Elektronisch, digitaal

  • Manier van aanbieden: met Syvas, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Equivalentieverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Vorm van aanbieden: Analoog op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in tweevoud
  • Vereiste verklaring: Eensluidendheidverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving

Vorm van aanbieden: Analoog, op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Geen verklaring. Het Kadaster vervaardigt een afschrift met een verklaring van de bewaarder.
    • Als het stuk wel is voorzien van een eensluidendheidverklaring, kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Let op! Als u stukken per post aanbiedt, stuurt u deze naar:

Het Kadaster, Mr. E.N. van Kleffensstraat 8, 6842 CV Arnhem. Bekijk hiervoor de pagina Eisen voor inschrijven stukken op papier.

EINDE TOELICHTING

Model voorkeursrechtbeschikking SYVAS (niet notaris)

Op deze pagina vindt u een voorbeeld van een voorblad dat bij een voorkeursrechtbeschikking via SYVAS kan worden gebruikt. In het voorbeeld is ook een toelichting opgenomen. In het voorbeeld ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
Model
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
31 oktober 2024
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Inschrijving en Registratie of bel 088 - 183 35 00.

  • Versie 1.1 - 31 oktober 2024
  • Versie 1.0 - 24 juli 2024

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking elektronisch niet-notaris

BEGIN VOORBLAD

Ondergetekende*, … [voornamen] [achternaam], … [functie], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen:] college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/gedeputeerde staten/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat: 

  • Aan dit stuk een afschrift is gehecht van een voorkeursrechtbeschikking in de zin van artikel 9.1 van de Omgevingswet; • Bij aangehechte voorkeursrechtbeschikking een voorkeursrecht is gevestigd door [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] college van burgemeester en wethouders / de gemeenteraad /gedeputeerde staten/ provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties; 
  • De onroerende zaak met locatie … [adres] waarop de vestiging van het voorkeursrecht betrekking heeft, [KEUZEBLOK; als het voorkeursrecht geen betrekking heeft op appartementen of een in een splitsing in appartementen betrokken grondperceel] kadastraal bekend is als gemeente …, sectie …, nummer(s) …;  [KEUZEBLOK; als het voorkeursrecht betrekking heeft op een in appartementsrechten gesplitst grondperceel] kadastraal bekend is als gemeente…, sectie…, nummer(s)……; [KEUZEBLOK; als het voorkeursrecht betrekking heeft op appartementen, dan de kadastrale aanduiding van de appartementsrechten vermelden:] kadastraal bekend is als gemeente .., sectie.., complexaanduiding …A, appartementsindexnummer(s)… [KEUZE:] tot en met …;
  • De aangehechte voorkeursrechtbeschikking bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat de aangehechte voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
  • Dit aangehecht afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is. 

Register Hypotheken 4

EINDE VOORBLAD

Let op! Na het voorblad volgt direct (een afschrift van de originele) voorkeursrechtbeschikking. Deze wordt dus samen met het voorblad ter inschrijving aangeboden.

In de Omgevingswet (hoofdstuk 9 en 16) en het Omgevingsbesluit (afdeling 7.1) is bepaald welke onderdelen een voorkeursrechtbeschikking in elk geval bevat. 

Om als (bewaarder van) het Kadaster vast te kunnen stellen dat sprake is van een voorkeursrechtbeschikking, moet de beschikking (die samen met het voorblad ter inschrijving wordt aangeboden) de volgende elementen bevatten: 

BEGIN VOORKEURSRECHTBESCHIKKING, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele voorkeursrechtbeschikking; en 
  • Voorzien van een datum van de beschikking; en
  • Uit de voorkeursrechtbeschikking moet blijken dat deze is genomen op grond van de Omgevingswet of dat deze geldt.als een voorkeursrecht in de zin van de Omgevingswet. Bijvoorbeeld een voorkeursrecht dat is genomen op basis van de oude Wvg, maar nu geldt als een voorkeursrechtbeschikking in de zin van de Omgevingswet; en 
  • Ondertekend door de daartoe bevoegde personen namens het bestuursorgaan. Het stuk moet zijn voorzien van een leesbare fysieke handtekening óf de tekst: “was getekend” of “w.g.”. De bevoegde personen moeten hebben getekend. Bijvoorbeeld: als het college van burgemeester en wethouders de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de secretaris, tenzij anders is geregeld (artikel 59a Gemeentewet). Als de gemeenteraad de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de griffier, tenzij anders is geregeld (artikel 32a eerste lid Gemeentewet) ; en
  • Het bestuursorgaan dat de voorkeursrechtbeschikking heeft genomen komt overeen met het bestuursorgaan dat is vermeld op het Voorblad; en
  • De voorkeursrechtbeschikking bevat de onroerende zaken waarop het voorkeursrecht wordt gevestigd. Vermelding van de kadastrale aanduiding is verplicht. Zie hierna in de toelichting voor meer informatie over de kadastrale aanduiding.
  • Ook de overige gegevens die zijn opgenomen op het voorblad komen overeen met de gegevens in de beschikking zelf, zoals de wettelijke grondslag van de beschikking.

EINDE VOORKEURSRECHTBESCHIKKING

TOELICHTING

Toelichting: voorblad is niet verplicht

Het is niet verplicht om het voorblad te gebruiken. Het is ook mogelijk dat de voorkeursrechtbeschikking zonder voorblad ter inschrijving wordt aangeboden. Let u er dan wel op dat de voorkeursrechtbeschikking alle verplichte elementen bevat én is voorzien van een equivalentieverklaring.

Toelichting: inhoud voorkeursrechtbeschikking en sanctie bij gebrek

Als één of meer van gemelde verplichte elementen in het ter inschrijving aangeboden stuk ontbreken, kan (de bewaarder van) het Kadaster niet vaststellen dat het gaat om een inschrijfbare voorkeursrechtbeschikking. Het stuk wordt dan niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (afgekort ANI) van de bewaarder van het Kadaster. Als alleen de ondertekening ontbreekt wordt het stuk wel ingeschreven, maar ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV). Als het adres ontbreekt wordt dit niet gesanctioneerd; u ontvangt dan geen ANI of VTV.

Kadastrale aanduiding(en)

Het vermelden van een kadastrale aanduiding van de onroerende zaken is verplicht (artikel 7.1 Omgevingsbesluit). De vermelde kadastrale aanduiding moet volledig en actueel zijn. Als de kadastrale aanduiding ontbreekt of onvolledig is ontvangt u een ANI. Als de kadastrale aanduiding niet meer actueel is, ontvangt u een VTV. 

Tip: Maakt u gebruik van een voorblad, vermeld dan alle kadastrale aanduidingen uit het besluit, óók op het voorblad. Als een kadastrale aanduiding in de beschikking niet meer actueel is, is het toegestaan dat u dat aangeeft op het voorblad. Bijvoorbeeld het perceel kadastraal bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummer 10, is vervallen en is thans bekend als gemeente Apeldoorn sectie X nummers 25 en 26.

Als een voorkeursrechtbeschikking mét voorblad is ingeschreven, signaleren (en verwerken) we deze op de objecten (aangegeven met de kadastrale aanduiding) die zijn genoemd in het voorblad én in de voorkeursrechtbeschikking zelf. Het gaat dus om de gemelde objecten in het gehele stuk. Als de objecten genoemd op het voorblad afwijken van de objecten genoemd in de beschikking, is er een discrepantie tussen voorblad en besluit en sturen we een verzoek tot verbetering (een VTV). Bijvoorbeeld als op het voorblad 5 objecten zijn vermeld, maar in de beschikking 3.

Een uitzondering hierop is de situatie waarin op het voorblad een in een appartementensplitsing betrokken grondperceel is vermeld, terwijl in de beschikking naast het grondperceel ook de appartementsrechten zijn vermeld; dan sturen we géén VTV omdat de appartementsrechten zijn afgeleid uit het grondperceel.

Als u alleen de kadastrale aanduiding van een (in appartementen gesplitst) grondperceel vermeldt in het ter inschrijving aangeboden stuk (op zowel het voorblad als het besluit zelf), wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op de appartementsrechten. Andersom is dit ook het geval; als u de kadastrale aanduiding van appartementsrechten vermeldt en niet het grondperceel, wordt het voorkeursrecht niet gesignaleerd en verwerkt en automatisch getoond op het grondperceel. Noem daarom álle kadastrale aanduidingen waarop het voorkeursrecht betrekking heeft.

Digitale handtekening en equivalentieverklaring

Als er een verschil is tussen degene die de digitale handtekening stelt en degene die de equivalentieverklaring stelt, ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV). Zie hierna “Toelichting digitale handtekening en equivalentieverklaring.” 

Toelichting inschrijving voorkeursrechtbeschikking

Artikel 16.82a eerste lid van de Omgevingswet bepaalt: nadat de voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt, kan de beschikking binnen vier dagen worden ingeschreven in de openbare registers. Artikel 16.82a, tweede lid van de Omgevingswet bepaalt dat het voorkeursrecht ingaat op het tijdstip waarop de beschikking is ingeschreven.

De bewaarder van het Kadaster moet met voldoende zekerheid kunnen vaststellen dat een voorkeursrechtbeschikking is aangeboden. Anders is er geen inschrijfbaar feit.

Let op! De Omgevingswet bepaalt (in artikel 9.4 in samenhang met artikel 9.5 Omgevingswet) ook wanneer een ingeschreven voorkeursrechtbeschikking verplicht doorgehaald moet worden. Bijvoorbeeld als een voorlopig (door het college van burgemeester en wethouders gevestigd) voorkeursrecht omgezet wordt in een definitief, regulier, voorkeursrecht door de gemeenteraad.

Let op! Met “ingaan” in de zin van artikel 16.82a Omgevingswet, wordt bedoeld: inwerkingtreding. De hoofdregel is dat beschikkingen inwerkingtreden door bekendmaking aan de belanghebbenden. Voor voorkeursrechten is dit niet zo. Deze treden in werking door inschrijving in de openbare registers.

Toelichting manier van aanbieden van het stuk

De Kadasterwet schrijft (in artikel 11b, eerste lid van de Kadasterwet) voor wat de vereisten zijn voor inschrijving van stukken die in elektronische vorm worden aangeboden. Als een stuk in elektronische vorm wordt aangeboden, is dit een elektronisch afschrift van het originele stuk. Het aanbieden gebeurt dus in enkelvoud.

Het afschrift moet zijn voorzien van een equivalentieverklaring. In de wet staat dat deze verklaring inhoudt dat het afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is. Ook bepaalt de wet dat de verklaring is voorzien van een elektronische handtekening en een verzoek tot inschrijving.

De reden dat een equivalentieverklaring gesteld moet worden is dat hiermee is verzekerd dat de aanbieder van het stuk garandeert dat er geen verschil bestaat tussen de inhoud van het stuk en de tekst van het afschrift van dat stuk. Deze garantie is nodig omdat niet het originele stuk, maar het afschrift door inschrijving wordt opgenomen in de openbare registers van het Kadaster.

Als de equivalentieverklaring geheel ontbreekt of onjuist is, sturen we een attendering niet inschrijving (ANI). Dat betekent dat het stuk niet ingeschreven kan worden. De attendering bevat een verzoek om het stuk tijdig (binnen 2 werkdagen) in te trekken. 

*Toelichting: digitale handtekening en equivalentieverklaring 

Degene die de digitale handtekening zet (in Syvas ziet u de digitale handtekening van deze persoon linksboven in het stuk), moet dezelfde persoon zijn als degene die de equivalentieverklaring stelt. Als dat niet het geval is, sturen wij een verzoek tot verbetering (VTV), waarin we aangeven dat er een discrepantie (een verschil) is tussen de digitale handtekening en de (steller van de) equivalentieverklaring. 

Als de equivalentieverklaring geheel ontbreekt of onjuist is, sturen we een attendering niet inschrijving (ANI). Dat betekent dat het stuk niet ingeschreven kan worden. De attendering bevat een verzoek om het stuk tijdig (binnen 2 werkdagen) in te trekken. Dat kan ook digitaal. 

Equivalentieverklaring in het model voorblad 

In veel gevallen biedt ambtenaar X digitaal de voorkeursrechtbeschikking aan van bestuursorgaan Y. De aanbieder stelt een digitale handtekening op het stuk. Ambtenaar X dient dan ook de equivalentieverklaring te stellen (dit is de op het voorblad vermelde “ondergetekende”). Om ervoor te zorgen dat de equivalentieverklaring niet wordt vergeten en de juiste tekst bevat is in het model Voorblad de equivalentieverklaring opgenomen. Om de aanbieder verder te faciliteren en verbeterverzoeken te voorkomen, bevat het voorblad ook andere elementen. Zoals een verwijzing naar de actuele kadastrale aanduiding van de onroerende zaken waarop het voorkeursrecht ziet. Dit zorgt er ook voor dat wij zo spoedig mogelijk het voorkeursrecht op de betreffende percelen kunnen signaleren (kenbaar maken) in de basisregistratie kadaster (BRK). 

Het model voorblad begint met de namen (voornamen en achternaam) van de aanbieder, omdat deze persoon de equivalentieverklaring moet stellen. Hier kan dan worden vermeld dat deze persoon handelt namens bestuursorgaan Y. Als het voorblad begint met bijvoorbeeld de namen van de griffier, terwijl de aanbieder – de steller van de digitale handtekening – een ander is, is sprake van een discrepantie en zal dit een verzoek tot verbetering (VTV) tot gevolg hebben.

Toelichting: algemeen, manieren van aanbieden van stukken; welke verklaring

Tot slot bevat deze toelichting een overzicht van alle mogelijkheden van het ter inschrijving aanbieden van een voorkeursrechtbeschikking:

Vorm van aanbieden: Elektronisch, digitaal

  • Manier van aanbieden: met Syvas, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Equivalentieverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Vorm van aanbieden: Analoog op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in tweevoud
  • Vereiste verklaring: Eensluidendheidverklaring
    • Als deze ontbreekt kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving

Vorm van aanbieden: Analoog, op papier

  • Manier van aanbieden: aan de balie van het Kadaster of per post, in enkelvoud
  • Vereiste verklaring: Geen verklaring. het Kadaster vervaardigt een afschrift met een verklaring van de bewaarder.
    • Als het stuk wel is voorzien van een eensluidendheidverklaring, kan het stuk niet ingeschreven worden. U ontvangt een attendering niet-inschrijving.

Let op! Als u stukken per post aanbiedt, stuurt u deze naar:

Het Kadaster, Mr. E.N. van Kleffensstraat 8, 6842 CV Arnhem. Bekijk hiervoor de pagina Eisen voor inschrijven stukken op papier.

EINDE TOELICHTING

Externe kwaliteitsrapportage BRK

In de zomer van 2022 heeft Geodan op verzoek van het Kadaster de 4e externe audit op de Basisregistratie Kadaster uitgevoerd. Deze audit omvat de kalenderjaren 2018, 2019, 2020 en 2021.

Tijdens de audit is gekeken in hoeverre het Kadaster voldoet aan de normen die gelden voor de kwaliteit van de authentieke gegevens in de Basisregistratie Kadaster. Daarbij is uitgegaan van het Controleprotocol BRK 2.0, mei 2015.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid BRK
Soort document
tekst
Auteur(s)
Wageningen Environmental Research
Datum
januari 2023
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRK Levering - Basisregistratie Kadaster of bel 088 - 183 53 00.

  • Versie januari 2023
  • Versie 1.0 - april 2019
  • Versie 1.1 - 17 januari 2020

Resultaten

De resultaten van de externe audit zijn als volgt:

4 van de 6 kwaliteitsnormen zijn gehaald en dit geldt voor de kalenderjaren 2018, 2019, 2020 en 2021. Het betreft hier de authentieke gegevens: ‘rechthebbenden tot die rechten’, ‘subjectgegevens van rechthebbenden’, ‘oppervlakten’ en ‘grenzen’. Bij de overige 2 kwaliteitsnormen heeft het Kadaster de norm gedeeltelijk behaald. De kwaliteitsnorm voor het authentiek gegeven ‘rechten’ bestaat namelijk uit de onderdelen ‘rechtsvermeldingen’ en ‘objectverwijzingen’. Voor ‘rechtsvermeldingen’ is de norm gehaald en dit geldt voor de kalenderjaren 2018, 2019, 2020 en 2021. Voor ‘objectverwijzingen’ is de norm niet gehaald voor de kalenderjaren 2018, 2019, 2020 en 2021.

Bij de kwaliteitsnorm ‘kadastrale aanduiding’ is eenzelfde beeld te zien. De kwaliteitsnorm voor het authentiek gegeven ‘kadastrale aanduiding’ bestaat namelijk uit de onderdelen ‘registratie’ en ‘kadastrale kaart’. Voor ‘registratie’ is de norm gehaald en dit geldt voor de kalenderjaren 2018, 2019, 2020 en 2021. Voor ‘kadastrale kaart’ is de norm alleen gehaald in het kalenderjaar 2019.  

Aanbevelingen

De resultaten van het onderzoek hebben geleid tot 8 aanbevelingen aan het Kadaster waarmee de kwaliteit van de authentieke gegevens in de Basisregistratie Kadaster verder geoptimaliseerd kan worden. De aanbevelingen zijn inmiddels belegd in de reguliere managementcyclus. 

Meer informatie, opvragen auditrapport

Mocht u meer informatie willen dan kunt u het auditrapport in pdf-vorm opvragen met dit aanvraagformulier. Daarnaast ligt het auditrapport ter inzage bij de receptie van het hoofdkantoor, locatie De Grift, Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn. 

Aanvullende gebruiksvoorwaarden proefabonnement BRK Levering

We vragen u bij het proefabonnement op BRK Levering, akkoord te gaan met deze 'Aanvullende gebruiksvoorwaarden proefabonnement BRK Levering'.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid BRK
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
17 juni 2020
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRK Levering - Basisregistratie Kadaster of bel 088 - 183 53 00.

Versie 1 - 17 juni 2020

Aanvullende gebruiksvoorwaarden proefabonnement BRK Levering

Onverminderd het bepaalde in de Algemene leveringsvoorwaarden Kadaster, vindt de levering van de informatieproducten plaats onder de volgende voorwaarden:

  • De verstrekte informatieproducten mogen slechts gebruikt en verwerkt worden in het kader van het ontwikkelen en uittesten van software.
  • Doorlevering en/of het in gebruik geven - in welke vorm of op welke wijze dan ook - van de informatieproducten of een wezenlijk gedeelte of onderdeel daarvan is u niet toegestaan.

Checklist voorkeursrechtbeschikking, verlenging en doorhaling

Op deze pagina leest u wat u moet doen om een voorkeursrechtbeschikking, verlenging of doorhaling aan te bieden voor inschrijving.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
11 juli 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

  • Versie 1.0 - 11 juli 2025

Checklist voorkeursrechtbeschikking, verlening en doorhaling

In deze checklist leest u wat u moet doen om een voorkeursrechtbeschikking, verlenging of doorhaling aan te bieden voor inschrijving. 

Maak keuzes over het aan te bieden stuk

  1. Kies het type stuk dat u gaat aanbieden. Is het een voorkeursrechtbeschikking, verlengingsbeschikking of doorhaling.
  2. Kies de manier van aanbieden. Dit kan digitaal via SYVAS of op papier. Op papier kunt u het stuk opsturen naar de vestiging Arnhem. U vindt de adresgegevens op de pagina Locatie Arnhem.
  3. Kies de aanbieder van het stuk. Bijvoorbeeld een bestuursorgaan of een notaris.

Voorblad

U kunt het stuk met of zonder voorblad aanbieden. Het voorblad is niet verplicht, maar wel een handig hulpmiddel en aanvulling op de inschrijving. Wilt u een voorblad gebruiken? 

  • Voor ieder type stuk is een model van het voorblad gemaakt. Een voorblad kan niet zonder een bijbehorend stuk ter inschrijving aangeboden worden. In het stuk staan namelijk het in te schrijven feit. 
  • Het voorblad gaat uit van een bestuursorgaan als aanbieder. Bent u notaris? Dan moet u dit zelf op het voorblad aanpassen. 

Voorbladen voor inschrijven stukken op papier

Voorbladen voor elektronisch inschrijven via SYVAS

Controleer het stuk voor inschrijving

Gebruikt u een voorblad?

  • Controleer of alle verplichte elementen in het voorblad staan.
  • Controleer of de gegevens in het voorblad hetzelfde zijn als de gegevens in het stuk. 

Gebruikt u geen voorblad?

  • Controleer of alle verplichte elementen in het stuk zelf staan.

Controleer verplichte elementen als u aanbiedt zonder voorblad

Bij elektronisch aanbieden via SYVAS

  • Voeg een equivalentieverklaring toe.
  • Zorg ervoor dat de ondertekenaar van de equivalentieverklaring dezelfde is als de ondertekenaar van het digitale stuk.

Bij aanbieden op papier

  • Bied het stuk op papier aan in tweevoud.
  • Voeg een eensluidendheidverklaring toe. 

Verplichte elementen voor het stuk

  • Het in te schrijven feit. Daarmee bedoelen we een voorkeursrechtbeschikking, verlengingsbeschikking, intrekkingsbesluit, verklaring met een doorhaling of een combinatie van deze stukken. U bent verplicht een voorlopig voorkeursrecht door te halen als u een daarop volgend zelfstandig voorkeursrecht aanbiedt.
  • Het stuk moet definitief zijn. Het mag geen voorstel, ontwerp of concept zijn. 
  • De beschikking, verklaring of het besluit moet zijn genomen door een bevoegd bestuursorgaan.
  • Het stuk moet zijn ondertekend namens het bestuursorgaan. De handtekening moet zichtbaar zijn. De vermelding “w.g.” of een gecertificeerde digitale ondertekening mag ook.
  • De datum waarop de beschikking of besluit is genomen, of de verklaring is gesteld, moet op het stuk staan.
  • Het stuk moet een juiste wettelijke grondslag bevatten.
  • In het stuk moeten de actuele kadastrale aanduidingen staan van de onroerende zaken waarop het betrekking heeft. Dit hoeft niet bij een gehele doorhaling van een stuk.
  • Als het om een verlenging of doorhaling gaat, moet het stuk een verwijzing bevatten naar het register, deel en nummer van het te verlengen of door te halen stuk.

Als er iets ontbreekt of niet volledig is

  • Als een verplicht element ontbreekt, wordt het stuk niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (ANI), waarin wij u vragen het stuk in te trekken. 
  • Als de ondertekening ontbreekt, wordt het stuk wel ingeschreven. Maar u ontvangt dan een verzoek tot verbetering (VTV). 
  • Als een verplicht element niet volledig is, ontvangt u een verzoek tot verbetering. U kunt een stuk verbeteren door het aan te vullen.
     

Root-certificaat Digidentity

Root-certificaat

Tags:
Zakelijk documentatie notariaat
Soort document
tekst
Auteur(s)
Digidentity
Datum
geldig van 10-7-2018 t/m 4-7-2043
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

geldig tot 4-7-2043

Digidentity

Als u in MS Outlook ondertekende berichten ontvangt, zal MS Outlook de ondertekening valideren. De met een zegel ondertekende Kadaster retourberichten zijn ondertekend met een certificaat van de leverancier Digidentity. Om de ondertekende retourberichten van het Kadaster te kunnen verifiëren, is het noodzakelijk dat op uw systeem het Digidentity Root certificaat is geïnstalleerd.

Jaarrapportage BAG BAO 2022

Jaarrapportage BAG 2022 van het BAG bronhouders- en afnemersoverleg (BAG BAO).

Tags:
Zakelijk documentatie overheid BAG gemeenten
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
1 maart 2023
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BAG of bel 088 - 183 34 00.

Versie 1 - 1 maart 2021

BAG 2022 in cijfers (ten opzichte van 2021)

  • panden: 10.803.125 (+140.639)
  • adressen: 9.642.766 (+105.993)
  • woonplaatsen: 2.501 (gelijk gebleven)
  • openbare ruimten (voornamelijk straten): 284.497 (+1.607)
  • verblijfsobjecten: 9.576.748 (+102.638)
  • standplaatsen: 35.084 (+3.678)
  • ligplaatsen: 12.464 (+92)
  • bronhouders (gemeenten): 345 (-7)
  • mutaties: 3.211.069 (-566.175) 
  • terugmeldingen: 12.924 (+2.520)

Gebruikscijfers Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

 

Toegankelijke versie grafiek BAG Bevragingen (jaarrapportage BAG 2022).

 

Het gebruik van BAG 2.0 neemt toe. Vooral de BAG API en webservices worden steeds meer gebruikt. De BAG is in 2022 3,5 miljard keer bevraagd bij het Kadaster, waarvan 2,8 miljard keer via PDOK.

De ervaringen van ICT-dienstverlener DICTU en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) over de implementatie van de BAG API kunt u lezen in het nieuwsbericht; Soepele overstap naar BAG API voor EP-Online.

Het technische gedeelte van de overstap ging heel erg soepel

Berry de Groot - Dictu

De Klantenservice BAG heeft in 2022 gemiddeld 512 meldingen per maand ontvangen. Zowel telefonisch als per e-mail. Het aantal meldingen in 2022 ten opzichte van 2021 (overgang BAG 1.0 naar 2.0 voor afnemers) is duidelijk afgenomen. In 2021 werden namelijk nog gemiddeld 645 meldingen per maand ontvangen. De Klantenservice sloot het jaar 2022 af met een gemiddeld klanttevredenheidscijfer van 8,0. Hetzelfde cijfer als het jaar ervoor.

BAG BAO, Agendaoverleg BAG BAO en Gebruikersoverleg BAG

In het BAG BAO en Agendaoverleg BAG BAO (Gebouwen Bronhouders- en Afnemersoverleg) werd in 2022 onderstreept hoe soepel de overgang van BAG 1.0 naar 2.0 is gegaan. Het gebruik van BAG 2.0 verloopt prima. Afnemers kunnen er makkelijk mee werken en de gebruikscijfers van de nieuwe producten stijgen.

Aandachtspunten in het overleg waren veranderingen in de wet- en regelgeving. Onder andere de invoering van de omgevingswet (geobasisregistraties.nl). In 2022 is weer samen met de BGT overlegd. Dit zorgt ervoor dat BAG en BGT rond kwaliteit, toezicht en handhaving nu een vergelijkbare cyclus volgen, met jaarlijkse prioriteiten en verantwoording op basis van Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Besproken is de beleidsvisie Zicht op Nederland die u vindt op de website geobasisregistraties. De visie sluit aan bij de ambities van de bronhouders en afnemers vanuit de BAG. We hechten belang aan voortgang en zien graag dat de voorwaarden daarvoor worden ingevuld. 

In het overleg hebben de Belastingdienst en het CBS toegelicht hoe zij de BAG gebruiken. Ze zijn bijvoorbeeld tevreden met de beschikbaarheid en uniformiteit van adresinformatie. Daarnaast constateren ze knelpunten, onder andere in de samenhang met andere registraties. Dat BAG 2.0 positieve gevolgen heeft, wordt door het CBS onderschreven. Het CBS berekent de nieuwbouwcijfers sinds de komst van de BAG 2.0 status ‘verbouwing’ op een gewijzigde manier. Zoals het CBS in het nieuwsbericht: ‘Hoogste aantal nieuwbouwwoningen in afgelopen decennium’ aangeeft: “Door registraties conform BAG 2.0 kan nog preciezer de typering van een woning worden gevolgd.”

Evaluatieonderzoek BAG

Eind 2022 werd het Evaluatieonderzoek BAG gestart. In totaal hebben ongeveer 600 mensen deelgenomen aan het digitale onderzoek. Daarnaast vinden interviews plaats. Het onderzoek wordt in 2023 afgerond en na bespreking in de overleggen aangeboden aan de Tweede Kamer. De resultaten gebruiken we om de producten en processen van de BAG verder te verbeteren.

Doorontwikkeling BAG 2.0

In 2022 zijn de BAG 2.0 producten doorontwikkeld. We richtten ons op producten die de gaten in het productportfolio opvullen, zoals de GeoPackage.  Belangrijke speerpunten waren het stimuleren van, en het ondersteunen bij het gebruik van de nieuwe producten. Ook betrokken we gebruikers actief bij de doorontwikkeling, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de nieuwe BAG Viewer.

Productontwikkeling in 2022

  • BAG API Individuele Bevragingen: is uitgebreid met functionaliteit die al in de Haal Centraal BAG API Huidige Bevragingen beschikbaar was. Om de API voor alle afnemers goed bruikbaar te houden, worden stapsgewijs beperkingen ingesteld door de invoering van quotum en rate limiting.
  • BAG GeoPackage is nu beschikbaar: een selectie veelgebruikte gegevens van de BAG van heel Nederland.
  • INSPIRE datasets: Adressen geharmoniseerd en Gebouwen geharmoniseerd zijn vernieuwd.
  • BAG Viewer wordt vernieuwd. Met input van ruim 400 bezoekers is door het user experience team een nieuw ontwerp gemaakt. Na het testen door verschillende gebruikers is met de bouw gestart. 
  • Keuzehulp BAG producten is vernieuwd.

Vooruitblik 2023

Het jaar 2023 staat voor de BAG in het teken van het gebruiken en verbeteren van producten en processen. Dit doen we op basis van ervaringen en behoeften van bronhouders en afnemers. We kijken naar inhoudelijke verbeteringen, bijvoorbeeld rond het terugmelden en wet- en regelgeving. Daarnaast nemen we het productaanbod onder de loep. We verkennen of er behoefte is aan bepaalde producten en zo ja, in welke vorm. Denk bijvoorbeeld aan notificaties en mutaties via een API en de doorontwikkeling van de GeoPackage. Na de livegang van de nieuwe BAG Viewer gaat specifieke aandacht uit naar het vernieuwen van de Kwaliteitsdashboards. In 2023 wordt in de doorontwikkeling ook gebruik gemaakt van ervaring en samenwerking met de BGT. Zo zullen we in 2023, in navolging van de BGT, Vectortiles voor de BAG ontwikkelen en trekken we samen op bij de ontwikkeling van de OGC API features.

Uiteraard volgen we in 2023 ook de Doorontwikkeling in Samenhang (DIS) Geo, Zicht op Nederland en de Samenhangende Objecten Registratie (SOR) en de Interbestuurlijke Datastrategie (website van IBDS) en het Federatief Data Stelsel (realisatieibds.pleio.nl).

Informatie over de BAG