Tarieven schepen 2025

Dit document bevat een overzicht van onze tarieven rond schepen per 1 januari 2025.

Download overzicht tarieven schepen 2025 (pdf)
Tags:
Particulier Zakelijk documentatie notariaat scheepvaart Schepen
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
18 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

Versie 1.0 - 18 november 2024

Tarieven Kadaster 2025

Dit document bevat een overzicht van de tarieven van het Kadaster vanaf 1 januari 2025.

Download overzicht tarieven 2025 (pdf)
Tags:
Particulier Zakelijk documentatie notariaat
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
18 juli 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via contactformulier van klantenservice Kadaster of bel 088 - 183 22 00.

  • Versie 1.3 - 18 juli 2025
  • Versie 1.0 - 18 november 2024

Jaarrapportage BGT 2024

Landelijke Voorziening BGT (LV BGT) Jaarrapportage 2024 'Gebruiken, continueren en doorontwikkelen'

Tags:
Zakelijk documentatie overheid BGT gemeenten
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
14 april 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van de klantenservice BGT of bel 088 - 183 46 00.

Versies 1 - 14 april 2025

Gebruikscijfers

Het gebruik van de BGT is ook in 2024 toegenomen. Het gebruik van de downloadbestanden en webservices is flink gegroeid. Er zijn ruim 1,5 miljoen bestanden gedownload. Dat is een toename van 22,53%. En er zijn ruim 2,5 miljard hits op de BGT WMTS kaartlaag geregistreerd. Een toename van 59,11 %. De ontwikkeling in het gebruik is weergegeven in onderstaande grafieken. Het gebruik van de BGT Vector Tiles die in 2023 live zijn gegaan nam flink toe in 2024. In totaal waren er bijna 54 miljoen hits op de Vector Tiles service. Een toename van maar liefst 1164,78%. Vanaf Q2 2024 houden we ook het gebruik van de BGT Features bij. Met ruim 35,5 miljoen hits is dit een mooie start. Verder was er een afname in het aantal hits op de terugmeldservice, waarmee informatie over terugmeldingen opgevraagd kan worden. Het ging om ruim 1,7 miljoen hits, een afname van 23,62%).

In deze tabel wordt het aantal downloads van BGT-extracten weergegeven van de jaren 2021, 2022, 2023 en 2024.

 

Figuur 1 - BGT extracten (downloads)

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 1

In deze tabel wordt het aantal klikken op de WMTS (achtergrondkaart) weergegeven van de jaren 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024.

Figuur 2 - Hits BGT WMTS

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 2

In deze tabel wordt het aantal terugmeldingen via de WMS (web map service) weergegeven van de jaren 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024.

Figuur 3 - BGT Terugmeldingen WMS

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 3

In deze tabel wordt het aantal hits op de Vectortiles weergegeven van het jaar 2023 en 2024. 
 

Figuur 4 - Hits BGT Vector Tiles

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 4

In deze tabel wordt het aantal hits op de BGT Features weergegeven van het jaar 2024.

Figuur 5 - Hits BGT Features

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 5

Beheer BGT 2024

De BGT-keten heeft in 2024 stabiel gedraaid. De norm voor de beschikbaarheid over alle systemen is gehaald en er waren weinig incidenten.

Klantenservice BGT

De Klantenservice BGT heeft in 2024 gemiddeld 134 meldingen per maand ontvangen. Zowel telefonische meldingen als meldingen per e-mail. Het aantal meldingen in 2024 is ten opzichte van het voorgaande jaar duidelijk afgenomen. In 2023 waren er gemiddeld 156 meldingen per maand. Deze cijfers bevestigen het beeld dat de BGT-keten in 2024 stabiel heeft gedraaid. De Klantenservice sloot het jaar 2024 af met een gemiddelde klanttevredenheid van 8,2.

In deze tabel wordt het aantal klantcontacten weergegeven van de jaren 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024.

Figuur 6 - Aantal klantcontacten

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 6

Terugmeldingen

Terugmeldingen door het Kadaster (vanuit BRT.Next) worden door de bronhouders goed opgepakt en zorgen voor structurele verbetering bij spoorbanen, regionale wegen, windturbines, hoogspanningsmasten etc.

BGT 2024 in cijfers

Aantallen ten opzichte van 2023

In deze tabel worden de aantallen Objecten, Plaatsbepalingspunten, aangeboden bestanden en terugmeldingen weergegeven van het jaar 2024. 
 

Figuur 7 - Aantallen ten opzichte van 2023 Open toegankelijk ods-document met data van figuur 7

Aantallen ten opzichte van 2023

Aantal objecten

De ontwikkeling in de toename van het aantal objecten in de BGT heeft zich in 2024 doorgezet.

In deze tabel wordt vanaf 2020 tot en met 2024, het aantal objecten die in de BGT zijn opgenomen weergegeven. Figuur 8 - Aantal objecten

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 8

Overleg over de BGT

De afstemming tussen alle betrokkenen bij de BGT vond in 2024 plaats in de Begeleidingsgroep BGT en de Regieraad BGT, die samen overlegden met de corresponderende BAG-overleggen. Vanaf 1 januari 2025 is de overlegstructuur van de BAG en de BGT veranderd. Het gecombineerde overleg van BAG Bronhouders en Afnemers Overleg (BAO) en Regieraad BGT is gestopt. Het Agendaoverleg BAG BAO met de Begeleidingsgroep BGT veranderde in Begeleidingsgroep Geo-basisobjecten.

Continuïteit BRAVO

Het project Continuïteit BRAVO is in 2023 gestart. Daarbinnen is de aanbesteding bij de 3 strategische IT-partners van het Kadaster voorbereid en uitgezet. De definitieve keuze viel op de leverancier Ilionx, met onderaannemer Transfer Solutions (leverancier van BRAVO). Het contract is ingegaan op 1 april 2024 en loopt tot en met december 2026, met de optie voor verlenging met 2 keer 1 jaar. De afspraken over beheer en onderhoud zijn gemaakt en vastgelegd in overeenkomsten. Er is gestart met het noodzakelijke onderhoud en beheer om de BRAVO-software up-to-date te krijgen.
Op 12 november 2024 heeft een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met het SVB-BGT, het ministerie van VRO en het Kadaster. Daarbij is afgesproken om een globale, flexibele, toekomstgerichte architectuur te ontwerpen voor de hele BGT IT-keten van bronhouder tot eindgebruiker. Het ministerie organiseerde de eerste startbijeenkomst op 26 februari 2025.

Doorontwikkeling BGT

Op het gebied van doorontwikkeling zijn de volgende resultaten geboekt:

BGT Features (OGC API)

De BGT Features (OGC API) biedt de mogelijkheid om specifieke objecten (features) van de BGT op te vragen en te downloaden. Dit kan bijvoorbeeld op basis van een interessegebied (boundingbox) of op basis van een ID (Lokaal_id).
Lees meer over BGT Features (OGC API) op pdok.nl

Update BGT Keuzehulp

In 2023 is de BGT Keuzehulp aangeboden om gebruikers te ondersteunen voor het effectief gebruiken van de BGT. In september 2024 is deze aangevuld met de BGT Features en is het document helemaal geüpdatet. Ook is de toepassing van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) op de Keuzehulp geoptimaliseerd.
Bekijk de keuzehulp voor BGT producten

De schermen voor de Controleservice zijn vernieuwd

De schermen van de Bestandscontrole BGT LVLV BGT zijn vernieuwd. Het is een complete metamorfose. Zo is de Kadaster huisstijl duidelijk zichtbaar en zijn de schermen beter toegankelijk gemaakt. Ze voldoen aan de richtlijnen van de WCAG.

Wensen in beeld gebracht in Github

In Github staat een overzicht van de wensen die er zijn voor de BGT. Iedereen kan hier nieuwe wensen opvoeren. Het opvoeren van een nieuw issue zorgt ervoor dat het onder onze aandacht wordt gebracht. De Githublijst wordt elk kwartaal geactualiseerd en laat zien waar het Kadaster aan werkt.
Naar Github

Certificering softwareleverancier

Er is 1 softwareleverancier met nieuwe BGT-software op basis van API’s opnieuw gecertificeerd. TMS: Uitvoering Bulk afhandeling Terugmeldingen API

In Q3 2024 is de mogelijkheid gerealiseerd om in het Terugmeldsysteem (TMS) tegelijkertijd een selectie van terugmeldingen te verwerken (bulkselectie). Daarnaast kunnen melders in VerbeterDeKaart.nl ook een GeoPackage als bijlage meesturen bij hun terugmelding.

Nieuwe en aanpassingen indicatoren Kwaliteitsdashboards

Er zijn in 2024 de volgende vernieuwingen in de dashboards doorgevoerd:

  • Aanpassing indicator ‘BAG-BGT statusconflicten. Met ingang van peildatum 1 februari 2024 worden ook vervallen BGT-panden beoordeeld bij deze rapportage. De BAG-statussen ‘Niet gerealiseerd pand’, ‘Pand ten onrechte opgevoerd' en ‘Pand gesloopt’ zijn voor vervallen BGT-panden een geaccepteerde status. De overige BAG-statussen daarentegen niet en zullen in de bevindingenlijst getoond worden.
  • Nieuw thema Kwaliteitsprioriteiten. In het BGT Kwaliteitsdashboard is een nieuw thema beschikbaar gekomen, de Kwaliteitsprioriteiten. Dit thema bevat 3 nieuwe indicatoren:
    • Terugmeldingen niet tijdig afgehandeld (geregistreerd voor 2022). De rapportage ‘Terugmeldingen niet tijdig afgehandeld (geregistreerd voor 2022)’ geeft inzicht in het aantal terugmeldingen die buiten de termijn van 18 maanden vallen en geregistreerd zijn voor 1 januari 2022.
    • BAG-pand ontbreekt (geconstateerd voor 2023). De rapportage ‘BAG-pand ontbreekt (geconstateerd voor 2023)’ geeft inzicht in het aantal mismatches tussen actuele BGT panden met status Bestaand die niet voorkomen in de BAG waarbij de geconstateerd-op-datum 1 januari 2023 of eerder is. De geconstateerd-op-datum is de datum wanneer de betreffende bevinding voor het eerst in het kwaliteitsdashboard getoond is.
    • BAG-ORL ontbreekt (geconstateerd voor 2023). De rapportage ‘BAG-ORL ontbreekt (geconstateerd voor 2023)’ toont mismatches tussen Openbare ruimte labels uit de BGT en de Openbare Ruimten uit de BAG waarbij de geconstateerd-op-datum 1 januari 2023 of eerder is.
  • Nieuwe indicator ‘Pand ten onrechte een huisnummer’. Vanuit de BGT gezien kun je een huisnummer plaatsen in een BGT pand terwijl er in de BAG geen nummeraanduiding bekend of actueel is. Dit is niet gewenst en dit rapporteren we nu als een bevinding met deze indicator.
    • Verbetering 2 indicatoren. Na invoering zijn, naar aanleiding van bevindingen van bronhouders, 2 indicatoren verder verbeterd.

Na de overgang naar het nieuwe MAP platform is het bijwerken van de BAG-scripts voor het Kwaliteitsdashboard BGT opnieuw opgepakt. Dit in verband met de overgang van de BAG van Oracle naar PostGres. Wanneer de overgang gerealiseerd is, kunnen we dus afscheid nemen van de BAG Oracledatabase.

Kwaliteit BGT

De bronhouders hebben met ondersteuning vanuit Kadaster en SVB-BGT in 2024 de kwaliteit van de BGT verder verhoogd. Op alle gemeten indicatoren is het aantal (vermeende) bevindingen teruggebracht.
Kwaliteitsmanagement BGT vanuit SVB-BGT en Kwaliteitsmanagement BAG vanuit Kadaster hebben verschillende bronhouders benaderd om te stimuleren dat zij zich inzetten voor de kwaliteitsprioriteit 2024 . Het aantal bevindingen is mede hierdoor in 2024 weer sterk verlaagd.

Kwaliteitsmonitor BGT

Om een beeld van de kwaliteit van de BGT te geven publiceert het Kadaster maandelijks 2 rapportages. Deze rapportages zijn voor iedereen openbaar. De cijfers hiervoor komen uit het Kwaliteitsdashboard BGT en de Extra dashboards op Tableau:

  • De monitorrapportage Beheer BGT geeft een algemeen beeld van de kwaliteit van de BGT. Bekijk de monitorrapportage.
  • De BGT Monitorrapportage Kwaliteitsprioriteiten is bedoeld voor de realisatie van de kwaliteitsprioriteiten BGT 2024. Bekijk de Monitorrapportage Kwaliteitsprioriteiten.

Evaluatie BGT door het ministerie van VRO

In 2024 is er een uitgebreid evaluatieonderzoek gedaan naar de BGT door het ministerie van VRO. De BGT krijgt een ruime voldoende (7,5). De minister voorziet de evaluatie van een beleidsreactie en stuurt die aan de Tweede en Eerste Kamer. Daarna wordt de evaluatie openbaar.

Vanuit de bronhouders:

Activiteiten vanuit SVB-BGT in 2024

In de eerste helft van 2024 heeft een delegatie van bronhouders gewerkt aan de nieuwe Visie SVB-BGT 2024 - 2030. Bekijk de visie op de website van SVB-BGT. De visie spitst zich toe op 5 thema’s:

  • Bronhouderschap
  • financiën
  • informatiemodel
  • uniformiteit
  • nieuwe inwintechnieken

Hierbij wordt ingegaan op vanuit SVB-BGT gewenste ontwikkelingen en verbeteringen. Een aantal thema’s wordt in 2025 verder uitgewerkt tot concrete voorstellen. Hiervoor zijn inmiddels een aantal werkgroepen van bronhouders van start gegaan. De visie is onder meer gepresenteerd bij de contactmiddagen SVB-BGT die in het 3e en 4e kwartaal zijn georganiseerd op 3 locaties. Tijdens deze contactmiddagen is door het ministerie van VRO ook een beeld gegeven van de resultaten van de evaluatie BGT die voor het eerst is uitgevoerd. Verder zijn er een aantal presentaties gegeven over het gebruik van de BGT. Bij de contactmiddagen is ten slotte ook stilgestaan bij het 10-jarig bestaan van het samenwerkingsverband. Dit is onder meer gevierd met de publicatie van een nieuwe animatiefilm over de BGT. Deze animatie is te vinden op de website van SVB-BGT.

Collectieve kwaliteitszorg BGT-bronhouders in 2024

De bronhouders werken vanuit het SVB-BGT samen aan het signaleren, onderzoeken en oplossen van kwaliteitsvraagstuk-ken die zich bij meerdere bronhouders voordoen. De door het Kadaster beschikbaar gestelde kwaliteitscijfers ondersteunen de bronhouders hierbij. Vanuit SVB-BGT worden bronhouders ook actief gestimuleerd om (mogelijke) onjuistheden op te pakken. Dit gebeurt door regelmatig contact te hebben met bronhouders die relatief hoge scores op bepaalde onderdelen hebben. Daarbij wordt in sommige gevallen met aanvullende analyses ook advies  gegeven over een mogelijke gerichte aanpak tot verbetering. Deze gerichte aandacht voor bronhouders die op geprioriteerde onderwerpen achterblijven heeft duidelijk resultaat opgeleverd. In 2024 is er in de breedte van alle gerapporteerde indicatoren een sterke verbetering van de kwaliteit te zien. Het aantal fouten bij de gestelde kwaliteitseisen is verder gezakt van 60.637 naar 41.221 en bij de kwaliteitssignalen (mogelijke fouten) van 147.350 naar 112.233. Dat zijn verbeteringen van respectievelijk 32% en 24%.

In dit grafiek worden het totaal aantal fouten (conform kwaliteitseisen en -signalen) in 2024 geprojecteerd. De bovenste lijn betreft de kwaliteitssignalen en daalt van +/145000 naar +/-112000, en de onderste lijn de kwaliteitseisen daalt van +/-60100 naar +/-40500. 
Figuur 9 - Aantallen fouten BGT - totaal

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 9

Nieuwe indicator levert extra signalen op

Voor wat betreft de kwaliteitssignalen is eind 2024 een nieuwe indicator geïntroduceerd voor BGT-panden die ten onrechte een nummeraanduidingsreeks bevatten. Dit levert per 1 januari 2025 in totaal 8.533 extra signalen op. Deze zijn nog niet meegerekend in bovengenoemde aantallen. Voor wat betreft de kwaliteitsprioriteiten BGT voor 2024 is de kwaliteitsprioriteit “verschillen in pandgeometrie tussen BAG en BGT” uit 2022 en 2023 als individuele kwaliteitsprioriteit gehandhaafd. Het betreft 65 bronhouders die per 1 januari 2024 nog meer dan 100 gevallen hadden. Het gaat hierbij om situaties waarbij de pandgeometrie in de BGT voor 5% of meer buiten de geometrie van het pand in de BAG ligt. Dit kan normaal gesproken niet voorkomen.

Introductie nieuwe kwaliteitsprioriteiten

Verder zijn er in 2024 nieuwe kwaliteitsprioriteiten geïntroduceerd. Het gaat hierbij om oude terugmeldingen die te lang open staan en van voor 2022 dateren. Daarnaast gaat het om BGT-panden die al voor 2023 zijn opgevoerd zonder een juiste verwijzing naar het pand in de BAG en nog steeds niet zijn bijgewerkt. En als laatste een soortgelijke verzameling van oude openbare ruimtelabels, die ook al van voor 2023 dateren en nog steeds geen goede verwijzing naar de BAG bevatten. In de onderstaande grafiek is te zien hoe deze aantallen zich hebben ontwikkeld vanaf 1 mei 2024. Dat is de eerste datum dat deze aantallen ook expliciet in het Kwaliteitsdashboard zijn gepresenteerd.

In dit grafiek worden de aantallen met betrekking tot de kwaliteitsprioriteiten in 2024 weergegeven. De bovenste lijn betreft de ‘verschillen plangeometrie BAG-BGT’ startend op +/- 18000 dalend naar +/-7500, de lijn daaronder ‘oude panden zonder geldige verwijzing BAG’ dalend van +/-13000 naar +/-1900, de lijn daaronder ‘oude OR-labels zonder geldige verwijzing BAG’ dalend van +/-200 naar +/-100, en de lijn daaronder ‘oude terugmeldingen niet afgehandeld’ laat een stabiel beeld zien <100. 
Figuur 10 - Aantallen fouten kwaliteitsprioriteiten BGT

Open toegankelijk ods-document met data van figuur 10

Flink opgeruimd

Voor de individuele kwaliteitsprioriteit verschillen pandgeometrie bij de genoemde 65 bronhouders waren er op 1 januari 2024 nog 24.978 stuks. Aan het einde van 2024 is dit aantal gedaald tot 7.522. Dat betekent dat 70% hiervan is weggewerkt! Bij de 3 nieuwe kwaliteitsprioriteiten van 2024 is sinds 1 mei 2024 ook een significante verbetering te zien. Dit geldt vooral voor de oude panden van voor 2023 die nog geen goede verwijzing naar de BAG hebben. Dit aantal is totaal met 11.048 gedaald, oftewel met 86%! De oude openbare ruimte labels van voor 2023 zonder goede verwijzing naar de BAG zijn gedaald met 273 stuks. Dat is een daling van 62%. En de 12 oude terugmeldingen van voor 2023 zijn teruggebracht tot nog 3 gevallen.Een daling van 75%. Dit betekent dat de resterende aantallen voor 2025 zeer overzichtelijk zijn en met gerichte aandacht ook kunnen worden weggewerkt.

Vooruitblik 2025

De focus lag in 2024 op de continuïteit van de BGT-keten en de wensen van gebruikers. In 2025 wordt het belangrijkste speerpunt goed werk blijven leveren. Bronhouders onderzoeken hoe bijhouding efficiënter en goedkoper kan. We blijven de groeiende groep gebruikers bedienen, die steeds intensiever van de BGT gebruik maakt. In 2025 zal ook aandacht zijn voor verplicht en correct gebruik en samenwerking in de gebruikerscommunity. Ondanks beperkte ruimte voor doorontwikkeling van de BGT hebben partijen in de keten wensen voor aanpassingen. De wensen zijn geïnventariseerd en grotendeels opgenomen in het jaarplan BAG en BGT 2025.

Ook in 2025 worden de ontwikkelingen rond Zicht op Nederland Zicht en het Federatief Data Stelsel gevolgd. Bekijk pagina Federatief Datastelsel op realisatieibds.nl.

Informatie over de BGT

Jaarrapportage BAG 2024

Jaarrapportage BAG 2024 van het BAG bronhouders- en afnemersoverleg (BAG BAO).

Tags:
Zakelijk documentatie overheid BAG gemeenten
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
10 april 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BAG of bel 088 - 183 34 00.

Versie 1 - 10 april 2025

BAG BAO jaarrapportage 2024

Een tabel met gegevens over BAG 2024. De tabel toont verschillende onderwerpen van geheel Nederland, zoals panden, adressen, woonplaatsen, openbare ruimten, verblijfsobjecten, standplaatsen, ligplaatsen, bronhouders, mutaties en terugmeldingen. De tweede kolom geeft de aantallen van deze categorieën weer. De derde kolom laat een vergelijking zien met de aantallen van vorig jaar.

Open toegankelijk ods-document met data van tabel: BAG 2024 Goed gebruiken en kosten beheersen

BAG BAO, Agendaoverleg BAG BAO en Gebruikersoverleg BAG

In 2024 overlegden we opnieuw samen met de BGT begeleidingsgroep en Regieraad BGT. We spraken over de opvolging van het Evaluatie- en tevredenheidsonderzoek BAG en hebben vervolgacties naar aanleiding van dit onderzoek uitgezet. Ook de invulling van de nieuwe overlegvormen die in januari 2025 in werking zijn getreden (zie hiervoor de paragraaf Vooruitblik 2025) was een belangrijk onderwerp in 2024. Daarnaast besteedden we in de overleggen veel aandacht aan het eerste gezamenlijke BAG en BGT jaarplan (het jaarplan voor 2025). Hiervoor deden we eerst een brede inventarisatie.  Zo kwamen we tot een prioritering en aanpak waarin alle partijen uit de keten (bronhouders, LV, afnemers en betrokken stakeholders) zich kunnen vinden.

Tijdens de Gebruikersoverleggen hebben we  nuttige informatie uitgewisseld. Dit jaar gaven Locatus en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) presentaties over hoe zij de BAG gebruiken en waar zij bij het gebruik van de BAG tegenaan lopen.

Gebruikscijfers

Het gebruik van de BAG is vergelijkbaar met het voorgaande jaar. De BAG werd in 2024 bij het Kadaster ruim 4,4 miljard keer bevraagd, waarvan 3,9 miljard keer via PDOK. Nieuw zijn de bevragingen via de OGC API Vector Tiles (ruim 47,7 miljoen bevragingen in 2024). De BAG Viewer maakt gebruik van diverse PDOK-services.

Een staafgrafiek waarin de aantallen BAG Bevragingen via Kadaster/PDOK zijn opgenomen over de jaren 2021 tot en met 2024. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende producten: RST JSON API, WFS, WM(T)s, SOAP XML Bevragingen en Vector Tiles
Open toegankelijk ods-document met data van figuur: BAG Bevragingen via Kadaster/PDOK

Evaluatie- en tevredenheidsonderzoek BAG

In oktober 2023 werd de Tweede Kamer geïnformeerd over het Evaluatie- en tevredenheidsonderzoek BAG. Uit dit onderzoek bleek dat gebruikers van de BAG zeer tevreden zijn over de inhoud en kwaliteit van de registratie. Zij beoordeelden de BAG gemiddeld met een 7,5.

Wensenlijst

In 2024 is een werkgroep van het Agendaoverleg BAG BAO gestart met de opvolging van de Kamerbrief. De werkgroep heeft de wensen gecategoriseerd en verwerkt in een wensenlijst. Aan de hand van de wensen is gestart met vernieuwing van de Catalogus BAG. Verdere uitwerking volgt in 2025. Het betreft kleine verbeteringen. Voor grote doorontwikkeling is op dit moment geen financiële ruimte.

Kwaliteitsmanagement

Bronhouders hebben hard gewerkt aan de kwaliteit van de BAG. In het BAG Kwaliteitsdashboard is over 2024 een afname te zien in het totaal aantal fouten van ruim zestig procent, van 23.170 op 1-1-2024 naar 8.761 op 1-1-2025.

De 3 landelijke kwaliteitsprioriteiten van 2024 tonen ook een duidelijke afname in de foutenrapportages:

  • Terugmeldingen: afname van te laat afgehandelde terugmeldingen van 1320 naar 1065.
  • Wettelijke maximale termijn voor het inmeten van de pandgeometrie: afname van overschrijdingen van 4840 naar 1712.
  • Nog openstaande constateringen van voor 1-1-2023: afname naar 488 bij 19 bronhouders.

Een lijngrafiek waarin foutaantallen wordt getoond over het jaar 2024 van alle gemeenten. De lijn daalt naarmate het jaar vordert.
Open toegankelijk ods-document met data van figuur: Fouten - alle rapportages

Intervisie met bronhouders

Het ministerie is toezichthouder en heeft brieven verstuurd naar aanleiding van de ENSIA zelfevaluatie 2022. Kwaliteitsmanagement BAG heeft daarover contact gehad met verschillende bronhouders. Dit heeft bij de meeste bronhouders tot verbetering geleid. Dit jaar zijn weer fysieke intervisiebijeenkomsten voor bronhouders georganiseerd. Bronhouders waarderen deze bijeenkomsten gemiddeld met een 7,7. Bronhouders vinden het heel waardevol om hun BAG collega’s fysiek te ontmoeten. En om samen dagelijkse werkzaamheden en problemen te bespreken.

Doorontwikkeling

We hebben afgelopen jaar hard gewerkt aan onze applicaties.

  • In januari 2024 werd het vernieuwde Kwaliteitsdashboard voor bronhouders opgeleverd. Bronhouders zijn blij met de nieuwe inrichting. De oploslijst wordt dagelijks ververst. Dit helpt de bronhouders de kwaliteit van de BAG op orde te houden.
  • Daarnaast is dit jaar veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van het BAG Gebruikersdashboard en in mindere mate aan het dashboard voor de toezichthouder en kwaliteitsmanagers.
  • Gedurende het jaar zijn een aantal functionele verbeteringen in de BAG Viewer geïmplementeerd.
  • Tot slot zijn de Terugmeldbeheerapplicatie en de Terugmeld API uitgebreid met de mogelijkheid om terugmeldingen in bulk af te handelen en is de demo versie van de BAG Geo-bevragings-API (OGC API Features) opgeleverd.

Ook zijn dit jaar veel kostenbesparende maatregelen genomen, zoals het overzetten van de BAG applicaties naar de nieuwe (private cloud) omgeving met de vernieuwde database en het uitzetten van de testomgeving van de BAG API Individuele Bevragingen.

Productontwikkeling in 2024

  • BAG Kwaliteitsdashboard. In januari 2024 is het Kwaliteitsdashboard voor bronhouders opgeleverd. In februari en maart zijn enkele bevindingen opgelost en verdere functionaliteiten toegevoegd.
  • De Terugmeldbeheerapplicatie en de Terugmeld API zijn uitgebreid met de mogelijkheid om terugmeldingen in bulk af te handelen.
  • BAG Gebruikersdashboard. In december is het BAG Gebruikersdashboard live gegaan. In dit dashboard zien gebruikers onder andere hoeveel objecten en diensten van de BAG worden gebruikt en hoe vaak objecten in de BAG staan.
  • BAG OGC API Features. Sinds december is de demo versie van de BAG OGC API Features beschikbaar. De definitieve versie komt in 2025 beschikbaar.

Een lijngrafiek met gegevens over BAG 2024. De grafiek toont de huidige objecten van alle gemeenten. De lijngrafiek betreft een lineaire schaalverdeling en elk object heeft een andere lijnkleur en symbool.

Open toegankelijk ods-document met data van figuur: BAG Gebruikersdashboard

Vooruitblik 2025

Samenwerking BAG en BGT

Voor 2025 is een gezamenlijk jaarplan opgesteld voor de BAG en de BGT. Deze samenhang en samenwerking is ook terug te zien in het doel voor 2025. We willen in samenwerking én met meer samenhang de BAG en BGT goed blijven inwinnen, beheren, leveren en gebruiken, en gezamenlijk blijven verbeteren. We blijven de groeiende groep gebruikers bedienen. En deze groep maakt steeds intensiever gebruik van de BAG en BGT. In 2025 is ook aandacht voor verplicht en correct gebruik en samenwerking in de gebruikerscommunity. Met de ketens van BGT en BAG pakken we in 2025 de vervolgacties uit de recente evaluaties op. De werkgroep evaluatie BAG krijgt in 2025 een vervolg en er zal gewerkt worden aan de vernieuwde versie van de Catalogus BAG.

Kwaliteitsmonitor en productontwikkeling

In 2025 publiceren we de Kwaliteitsmonitor. Dit kwaliteitsdashboard geeft inzicht in de kwaliteit van de BAG voor toezichthouders en kwaliteitsmanagers. Ook in het Gebruikersdashboard komt extra functionaliteit beschikbaar. We onderzoeken hoe we het productenportfolio verder kunnen optimaliseren om nu en in de toekomst te blijven aansluiten bij de behoefte van gebruikers. We kijken bijvoorbeeld naar verbeteringen aan bestaande producten en de doorontwikkeling van de BAG API's (individuele bevragingen en OGC API's). Ook hebben we aandacht voor de doorontwikkeling van de BAG Viewer (zoals visualisatie van bouwjaren m.b.v. Vector Tiles) en de kwaliteitsdashboards. En dit jaar blijven ook het verbeteren van de aanmeld- en leverprocessen van informatieproducten (bijvoorbeeld door self-service) op de agenda.

Overlegstructuur

Vanaf 2025 werken we met een gewijzigde overlegstructuur. Tactische sturing vindt plaats vanuit de Begeleidingsgroep Geo-basisobjecten (een doorstart van het Agendaoverleg BAG BAO en Begeleidingsgroep BGT). Hierin zijn bronhouders, afnemers, beheerders van LV en standaarden en het ministerie vertegenwoordigd. Strategische sturing vindt plaats in de Programmaraad Zicht op Nederland – Datafundament (ZoN-DF).

Informatie over de BAG

Woo-verzoek voormalig perceel gemeente Terneuzen - deelbesluit 2 van 2

Woo-verzoek voor het openbaar maken van informatie van 1 januari 2011 tot en met 16 mei 2023.
Het verzoek gaat over een voormalig perceel in de kadastrale gemeente Terneuzen (sectie K, nummer 1829). Dit gaat ook over de percelen die daaruit zijn voortgekomen, waaronder percelen waarvan de grenzen en grootte nu alleen administratief zijn vastgesteld. 

Besluit Woo-verzoek (deelbesluit 2 van 2)
Tags:
Particulier Zakelijk documentatie Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
27 juni 2023
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00.

Versie 1.0 - 27 juni 2023

Bijlagen bij dit besluit: 

Documenten

De openbaar gemaakte documenten bij dit besluit kunnen wij niet hier plaatsen. Het bestand is te groot. U kunt u een downloadlink opvragen via het formulier: Vraag de openbaar gemaakte documenten van Woo-verzoek op.

Woo-verzoek voormalig perceel gemeente Terneuzen - deelbesluit 1 van 2

Woo-verzoek voor het openbaar maken van informatie van 1 januari 2011 tot en met 16 mei 2023.
Het verzoek gaat over een voormalig perceel in de kadastrale gemeente Terneuzen (sectie K, nummer 1829). Dit gaat ook over de percelen die daaruit zijn voortgekomen, waaronder percelen waarvan de grenzen en grootte nu alleen administratief zijn vastgesteld. 

Besluit Woo-verzoek (deelbesluit 1 van 2)
Tags:
Particulier Zakelijk documentatie Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
27 juni 2023
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00.

 

Versie 1.0

Bijlagen bij dit besluit: 

Documenten

De openbaar gemaakte documenten bij dit besluit kunnen wij niet hier plaatsen. Het bestand is te groot. U kunt u een downloadlink opvragen via het formulier:  Vraag de openbaar gemaakte documenten van Woo-verzoek op.

Woo-verzoek recht op privacy

Woo-verzoek voor het openbaar maken van informatie die betrekking heeft op het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt bij het Kadaster.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk documentatie Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
6 maart 2024
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00.

Versie 1.0

Bijlagen bij dit besluit

Documenten

De openbaar gemaakte documenten bij dit besluit kunnen wij niet hier plaatsen. Het bestand is te groot. U kunt u een downloadlink opvragen via het formulier:  Vraag de openbaar gemaakte documenten van Woo-verzoek op.

Planning Levergebieden BRT

U kunt hier een overzicht van de planning van de levergebieden voor de Basisregistratie Topografie (BRT) downloaden.

Het Kadaster actualiseert ieder jaar TOPraster, TOPnamen en TOPNL. Dit doen we in 5 fases: in februari, april, juni, september en november komt steeds een ander levergebied aan de beurt. Wanneer welke levergebieden aan de beurt komen, ziet u in het document Planning Levergebieden.

Download planning levergebieden BRT (pdf)
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
april 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

  • Versie 2025 - april 2025
  • Versie 2025 - november 2024
  • Versie 2024 - juni 2024
  • Versie 2023 - oktober 2022
  • Versie 2022 - januari 2022
  • Versie 2021 - 4 november 2021
  • Versie 2021 - 20 januari 2021
  • Versie 2019,  2020 - 23 oktober 2019

Actualiteitskaart november 2025 (levering gereed)

De BRT-Actualiteitskaart laat een overzicht zien van de actualiteit van de Basisregistratie Topografie (BRT) in de huidige levering.

Download BRT-actualiteitskaart van de huidige levering
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
17 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

  • Versie november 2025

Actualiteitskaart september 2025 (levering gereed)

De BRT-Actualiteitskaart laat een overzicht zien van de actualiteit van de Basisregistratie Topografie (BRT) in de vorige levering.

Download BRT-actualiteitskaart van de vorige levering (pdf)
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
17 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

  • Versie november 2025

BRT externe kwaliteitsrapportage 2023

Wettelijke audit Basisregistratie Topografie 2023.

Resultaten van de 5e externe audit op de kwaliteit van de BRT.

Het doel van deze kwaliteitsrapportage is om een uitspraak te doen over de kwaliteit van de basisregistratie en daarmee over het al dan niet voldoen aan de normen in het Kwaliteitshandvest van het Kadaster. De controle is uitgevoerd volgens de Controlemethodiek Audit BRT (Te Winkel, 2017).

Download BRT externe kwaliteitsrapportage 2023
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
Externe kwaliteitscontrole
Auteur(s)
Wageningen Environmental Research
Datum
September 2024
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

September 2024

BRT externe kwaliteitsrapportage 2020

Wettelijke audit Basisregistratie Topografie 2020.

Resultaten van de 4e externe audit op de kwaliteit van de BRT.

Het doel van deze kwaliteitsrapportage is om een uitspraak te doen over de kwaliteit van de basisregistratie en daarmee over het al dan niet voldoen aan de normen in het Kwaliteitshandvest van het Kadaster. De controle is uitgevoerd volgens de Controlemethodiek Audit BRT (Te Winkel, 2017).

Download BRT externe kwaliteitsrapportage 2020 (pdf)
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
pdf
Auteur(s)
Wageningen Environmental Research
Datum
september 2021
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

september 2021

BRT Controleprotocol TOP10NL

Het doel van het BRT controleprotocol TOP10NL is om weer te geven welke aspecten er worden beoordeeld om een uitspraak te kunnen doen over de kwaliteit van TOP10NL. 

Download BRT Controleprotocol TOP10NL (pdf)
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
19 september 2017
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

  • Versie 1.0 - 1 november 2011 eerste versie Controle protocol
  • Versie 1.1 - 19 september 2017 herziening Controle protocol

BRT Catalogus productspecificaties

De BRT catalogus is bestemd voor de gebruikers van TOP10NL en bevat een beschrijving van het product. Ook wordt in dit document achtergrondinformatie over het ontstaan van TOP10NL en de algemeen geldende regels betreffende geo-objecten in TOP10NL gegeven.

Ga naar BRT Catalogus en Productbeschrijving op Kadaster.github.io
Tags:
Zakelijk documentatie BRT
Soort document
Catalogus en productspecificaties
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
27 oktober 2021
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRT of bel 088 - 183 38 00.

De versiehistorie is opgenomen in de catalogus zelf.

Woo-verzoek inzake protocollen en richtlijnen t.a.v. grensreconstructies

Woo-verzoek met betrekking tot het openbaar maken van protocollen en richtlijnen t.a.v. grensreconstructies

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
5-12-2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 5 december 2025

Handboek Wkpb-beheer

Dit Handboek Wkpb-beheer is geschreven om bronhouders als gemeenten, provincies, waterschappen en rijksdiensten te helpen bij de uitvoering van de gewijzigde Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) die sinds 1 april 2020 van kracht is.

Let op: de laatste wijzigingen in versie 2.0 van het handboek gaan over toegankelijkheid. Inhoudelijk is het document bijna gelijk gebleven. 
Nog niet bijgewerkt is onder andere de informatie over de Omgevingswet en wetgeving die per 01-01-2024 door de komst van de Omgevingswet is gewijzigd of vervallen (bijvoorbeeld Wet voorkeursrecht gemeenten).

 

Download handboek Wkpb-beheer
Tags:
Zakelijk documentatie overheid BRK-PB
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
14 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van klantenservice BRK-PB (Wkpb) of bel 088 - 183 32 00.

Versie 2.2 - 14 november 2025

Versie 2.0 - 1 december 2023

Versie 1.3 - 31 maart 2021

Versie 1.2 - 15 oktober 2020

Versie 1.1 - 30 juli 2020

Versie 1.0 - 2 juli 2020

Verkavelen met de Omgevingswet

In het boekje Verkavelen met de Omgevingswet wordt ingegaan op de mogelijkheden en kaders die de Omgevingswet biedt voor de opgaven in het landelijk gebied. Het boekje bevat onder meer juridische kaders, procesbeschrijvingen en praktijkvoorbeelden, met bijzondere aandacht voor de grondinstrumenten herverkaveling en kavelruil.

Heeft u vragen over de inhoud of behoefte aan meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op via ons formulier contact ruimte en advies of bel 088 - 183 22 00.

Verkavelen met de Omgevingswet
Tags:
Zakelijk documentatie
Soort document
pdf
Auteur(s)
Rijksuitvoeringsnetwerk voor het landelijk gebied
Datum
27 juni 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via ons formulier contact ruimte en advies of bel 088 - 183 22 00.

27 juni 2025

Bijlagen

Nog niet alle bijlagen zijn beschikbaar. Zodra een bijlage beschikbaar is, werken wij deze pagina bij.

Uitgangssituatie en landinrichting

Bijlage 1 Voorbeelden van analyses die inzicht geven in de uitgangssituatie
Bijlage 2 Voorbeelden van organisatiestructuren bij landinrichting
Bijlage 3 Schematische weergave gemiddelde doorlooptijd landinrichting
Bijlage 4 Checklist voor het opstellen van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit
Bijlage 5 Procesbeschrijving voor het opstellen van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit

Kavelruil

Bijlage 6 Procesbeschrijving kavelruil, voorzien en van voorbeelden
Bijlage 7 Juridisch kader voor kavelruil
Bijlage 8 Voorwaarden voor vrijstelling van overdrachtsbelasting bij kavelruil
Bijlage 9 Voorbeelden van subsidieregelingen ter bevordering van kavelruil

Herverkaveling

Bijlage 10 Procesbeschrijving van wettelijke herverkaveling
Bijlage 11 Procesbeschrijving van wettelijke herverkaveling met inzet van een bestuurscommissie
Bijlage 12 Procesbeschrijving voor het opstellen van een ruilklassenkaart
Bijlage 13 Uitgangspunten voor herverkaveling
Bijlage 14 Nadere regels voor het besluit geldelijke regelingen

BGT Bronhoudercodes

Overzicht van BGT bronhoudercodes vanaf 2021 tot en met nu.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid geo-informatie BGT
Soort document
ODS-bestanden
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
1 december 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier van de klantenservice BGT of bel 088 - 183 46 00.

  • Versie 2026: 1-12-2025
  • Versie 2025: 1-1-2025
  • Versie 2024: 1-1-2024
  • Versie 2023: 2-12-2022
  • Versie 2022: 24-3-2022
  • Versie 2022: 1-1-2022
  • Versie 2021: 1-1-2021

Woo-verzoek inzake herhaalde aanvraag

Woo-verzoek met betrekking tot een herhaalde aanvraag.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
28 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 28 november 2025

Bijlage bij dit besluit

Woo-verzoek inzake energietransitie en klimaatadaptatie

Woo-verzoek voor het openbaar maken van overzichten met betrekking tot energietransitie en klimaatadaptatie.

Besluit Woo-verzoek
Tags:
Particulier Zakelijk Woo-besluit
Soort document
pdf
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
28 november 2025
Toegankelijkheid

Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken of bel 088 - 183 22 00

Versie 1.0 - 28 november 2025

Bijlage bij dit besluit

Download de tekstversie van Woo-verzoek inzake energietransitie en klimaatadaptatie.