Koppelvlakbeschrijving BAG Digilevering
Het document LV BAG Digilevering Informatieproduct en koppelvlakomschrijving beschrijft de mutaties c.q. de functionele inhoud van de berichten die door Digilevering namens de LV BAG, aan afnemers worden geleverd. Verder worden bijzonderheden beschreven die relevant zijn voor afnemers die een applicatie maken om de berichten van de Digilevering, met daarin de gegevens van de BAG, te verwerken.
Download de pdf- Soort document
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- september 2024
- Toegankelijkheid
pdf, ja
Versie 2.1 - september 2024
Versie 2.0 - 11 november 2022
Versie 1.0 - 8 april 2021
BAG Gemeente Woonplaats Relatie (GWR) tabel
Dit document bevat een gedetailleerde beschrijving van de definities en eigenschappen van het informatieproduct Gemeente Woonplaats Relatie (GWR). Daarnaast kunnen softwareleveranciers dit document gebruiken voor het verwerken van het product GWR in hun applicatie.
Download pdf- Soort document
- Productbeschrijving
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- december 2024
- Toegankelijkheid
pdf, ja
- Versie 0.1 - 14 juni 2012 initieel
- Versie 0.2 - 18 juni 2012 hoofdstuk 3: koppelvlak toegevoegd
- Versie 1.0 - 21 juni 2012 review verwerkt
- Versie 1.1 - 5 november 2012 name spaces aangepast par 3.4, 3.5
- Versie 1.2 - 10 februari 2014 product wordt altijd meegeleverd
- Versie 1.3 - oktober 2021 aangepast vanwege wijzigingen in het BAG 2.0 Extract
- Versie 1.4 - december 2024
BAG Extract Koppelvlak
Schema’s van Koppelvlak BAG Extract, IMBAG versie v20180601 (UML)
Download pdf- Soort document
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- december 2024
- Toegankelijkheid
pdf, nee
Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Dit document bevat schema's. Deze kunnen niet voorgelezen worden.
U kunt hierover contact opnemen met onze klantenservice via 088 - 183 35 00.
- Versie 1.9 - december 2024
- Versie 1.8 - augustus 2023
- Versie 1.7 - februari 2022
- Versie 1.6 - 18 mei 2021
- Versie 1.5 - 2 december 2020
- Versie 1.4 - 28 september 2020
- Versie 1.2 - 01 juni 2018
Keuzehulp BAG producten
De keuzehulp geeft inzicht in het productaanbod van de BAG en de toepassingsmogelijkheden van de verschillende producten. Zo kunt u het meest geschikte product kiezen om de BAG te bevragen of te downloaden.
- Klik op de producten en lees de informatie.
- Soort document
- Klikbare pdf
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 31 mei 2024
- Toegankelijkheid
Ja
- 31 mei 2024
- 12 september 2023
- 27 maart 2023
- 30 december 2022
- 21 december 2022
Bekijk de toegankelijke versie: Keuzehulp BAG producten, toegankelijke versie.
Instructie ophalen bestanden BAG Extract
In dit document vindt u een instructie voor het ophalen van BAG Extracten via BAG Bestanden in Mijn Kadaster.
Download Instructie ophalen bestanden BAG Extract (pdf)- Soort document
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- december 2024
- Toegankelijkheid
pdf, ja
- Versie 1.2 December 2024
- Versie 1.1 December 2022
- Versie 1.0 April 2022
Functionele Beschrijving mutatiebestanden
Dit document is een gedetailleerde beschrijving van de verwerking van de mutatiebestanden van het BAG Extract.
Download functionele beschrijving mutatiebestanden (pdf)- Soort document
- pdf-bestand
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- December 2024
- Toegankelijkheid
Ja
Versie 1.2 - December 2024
Versie 1.1 - Februari 2022
Versie 1.0 - Januari 2021
Proefbestand gemeente
Het proefbestand bevat een BAG Extract met de gegevens van de gemeente Assen (0106). U kunt het proefbestand gebruiken om de nieuwe applicatie in te richten en te testen.
Download proefbestand- Soort document
- zipbestand
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 17 december 2021
- Toegankelijkheid
nee, zipbestand
Kunt u het bestand niet gebruiken? Neem dan contact op met de klantenservice BAG:
- telefoonnummer: 088-183 34 00
- via het contactformulier van klantenservice BAG
- Versie 3 - 17 december 2021
- Versie 2 - 26 februari 2021
- Versie 1 - 01 januari 2020
Geldige GNSS-certificaten
Bekijk een overzicht van geldige GNSS-certificaten.
Download bestand- Soort document
- Overzicht
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- november 2024
- Toegankelijkheid
open document (ods), ja
Versie - november 2024
Versie - september 2023
Versie - juli 2023
Versie - april 2023
Versie - maart 2023
Versie - augustus 2022 - RDNAP coördinaten getransformeerd met RDNAPTRANS™2018
Versie - mei 2022
Versie - oktober 2021
Versie - mei 2021
Versie - juli 2019
BAG Validaties
Dit document bevat alle info over BAG validaties voor bronhouders.
Download Excel-bestand- Soort document
- Technische documentatie
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- 14 november 2024
- Toegankelijkheid
Excel-bestand, ja
Versie 1.1 - 30 november 2019
Versie 1.2 - 8 juli 2022
Versie 1.3 - 17 juli 2023
Versie 1.4 - 14 november 2024
Woo-verzoek inzake kadastrale percelen te Aalsmeer (herhaalde aanvraag)
Woo-verzoek inzake het openbaar maken van kadastrale informatie die zien op kadastrale percelen behorende tot Aalsmeerderweg 339, 339a, 339b en 341 te Aalsmeer.
Besluit Woo-verzoek- Soort document
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 3 december 2024
- Toegankelijkheid
Niet toegankelijk. Download de tekstversie van het woo-verzoek inzake kadastrale percelen te Aalsmeer.
Versie 1.0 - 3 december 2024
Wij willen dat onze informatie voor iedereen leesbaar is. Maar dat lukt niet altijd met alle documenten. Kunt u dit document niet lezen? Wij helpen u graag verder. Neem contact met ons op via het Contactformulier toegankelijkheid Woo-verzoeken.
Toelichting Relaas van bevindingen en Veldwerk
In deze toelichting vindt u een korte uitleg over een Relaas van bevindingen of een Veldwerk. Welke gegevens kunt u erin vinden? Wat betekenen bepaalde kleuren en termen? U krijgt dit document ook van ons toegestuurd als bijlage wanneer u een veldwerk bestelt.
Download toelichting (pdf)- Soort document
- Handleiding
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 15 november 2024
- Toegankelijkheid
Pdf, ja
Kunt u het pdf-bestand toch niet bekijken? Neem dan contact op met de klantenservice Grenzen en Meting:
- telefoonnummer: 088 - 183 22 00, optie 1
- via het contactformulier van klantenservice Grenzen en Meting
- Versie 5 - 15 november 2024
- Versie 4 - 17 juli 2024
- Versie 3 - 11 mei 2021
- Versie 2 - 11 januari 2021
- Versie 1 - 23 september 2020
BGT Bronhoudercodes
Overzicht van BGT bronhoudercodes vanaf 2020 tot en met nu.
- Soort document
- ods-bestanden
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- 1 januari 2025
- Toegankelijkheid
ods-bestanden, ja
- Versie 2025: 1-1-2025
- Versie 2024: 1-1-2024
- Versie 2023: 2-12-2022
- Versie 2022: 24-3-2022
- Versie 2022: 1-1-2022
- Versie 2021: 1-1-2021
- Versie 2020: 1-1-2020
Via de volgende links kunt u de overzichten van BGT bronhoudercodes downloaden:
KLIC-viewer desktopvarianten
Bekijk alle KLIC-leveringen (ook ouder dan 20 werkdagen) met de desktopvariant van de KLIC-viewer. We hebben versies voor verschillende besturingssystemen.
- Soort document
- Programma
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 27 november 2024
- Toegankelijkheid
Windows .exe bestand en macOS .dmg bestand, nee
Problemen met de installatie van de KLIC-viewer op uw desktop? Neem dan contact op met de klantenservice KLIC:
- telefoonnummer: 0800-0080 optie 2, vanaf 08.00 uur
- via het contactformulier van klantenservice KLIC
- Versie 7.0 - 27 november 2024
- Versie 6.6.1 - 4 september 2024
- Versie 6.6.0 - 26 augustus 2024
- Versie 6.5.0 - 13 mei 2024
- Versie 6.4.0 - 17 april 2024
- Versie 6.3.0 - 19 oktober 2023
- Versie 6.2.0 - 5 juli 2023
- Versie 6.1.0 - 23 mei 2023
Download de Windows of de Mac versie van de KLIC-viewer:
Instructie voorkeursrechtbeschikking SYVAS
De voorkeursrechtbeschikking kan per 2024 digitaal aangeboden worden via SYVAS. In deze instructie leest u in hoofdstuk 3 hoe u digitaal een beschikking aanbiedt. In hoofdstuk 4 leest u over de mededelingen die volgen na het digitaal aanbieden van een stuk. Wilt u digitaal stukken gaan aanbieden? Dan moet u eerst de gebruiksvoorwaarden ondertekenen. Meer hierover leest u in hoofdstuk 2.
Deze instructie is bestemd voor overheidsorganen.
Download Instructie voorkeursrechtbeschikking- Soort document
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 27 november 2024
- Toegankelijkheid
pdf, ja
- Versie 1.1 - november 2024
- Versie 1.0 - december 2023
KLIC-viewer Mobiele App
Bekijk alle KLIC-leveringen (ook ouder dan 20 werkdagen) met de mobiele app van de KLIC-viewer.
- Soort document
- Mobiele app
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 27 november 2024
- Toegankelijkheid
Niet toegankelijk.
Problemen met de installatie van de KLIC-viewer op uw computer/telefoon/tablet? Neem dan contact op met de klantenservice KLIC:
- telefoonnummer: 0800-0080 optie 2, vanaf 08.00 uur
- via het contactformulier van klantenservice KLIC
- Versie 7.0 - 27 november 2024
- Versie 6.6.1 - 4 september 2024
- Versie 6.6.0 - 26 augustus 2024
- Versie 6.5.0 - 13 mei 2024
- Versie 6.4.0 - 17 april 2024
- Versie 6.3.0 - 19 oktober 2023
- Versie 6.2.0 - 5 juli 2023
- Versie 6.1.0 - 23 mei 2023
Download de mobiele app van de KLIC-viewer in de Google Play Store of voor iOS in de Apple App Store.
Actualiteitskaart november 2024 (levering gereed)
De Actualiteitskaart laat een overzicht zien van de actualiteit van de Basisregistratie Topografie (BRT) per november 2024.
Download actualiteitskaart november 2024- Soort document
- Infographic
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 06-11-2024
- Toegankelijkheid
pdf, nee
Kunt u dit document niet lezen? Neem dan contact op met de Klantenservice BRT:
- telefoonnummer: 088 - 183 38 00
- via het contactformulier van klantenservice BRT
November 2024
Kadaster Jaarverslag 2023
In dit jaarverslag leest u wat het Kadaster in 2023 heeft gerealiseerd.
Download jaarverslag 2023- Soort document
- Jaarverslag
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- April 2024
- Toegankelijkheid
Pdf, ja
Hebt u problemen om het pdf-bestand te bekijken, neem dan contact op met de afdeling Communicatie via het contactformulier van de afdeling Communicatie.
Versie 1.0 - april 2024
Download bijlage: Stand van de uitvoering 2023 (pdf)
Het Kadaster zet zich dagelijks in voor rechtszekerheid, informatie over gebouwen, ondersteuning bij maatschappelijke opgaven en geo-informatie voor iedereen. Dit doen we op een betrouwbare en toegankelijke wijze waarbij we continue verbeteren en goed aansluiten op innovaties.
In het jaar 2023 hebben we met onze data, innovatiekracht, expertise en kennis een constructieve bijdrage geleverd aan een aantal vraagstukken in de maatschappij. Enkele malen kreeg onze rol daarbij ook positieve aandacht in de landelijke pers.
Er was daarnaast ook sprake van kritische berichtgeving. In augustus 2023 constateerde een journalist van RTL4 dat het mogelijk was om op oneigenlijke wijze toegang te krijgen tot objectgegevens via Kadaster-on-line. Journalisten, advocaten, politici en andere beroepsgroepen maakten zich zorgen dat via deze objectgegevens het woonadres van personen kan worden achterhaald. Hierdoor kwam de maatschappelijke discussie over de balans tussen het belang van openbaarheid voor de rechtszekerheid en de veiligheid van individuen in een stroomversnelling. Het Kadaster heeft hierop direct geacteerd door in nauw overleg met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en gebruikers aanvullende maatregelen te nemen om de kans op misbruik van de openbare registers verder te minimaliseren en mensen die zich zorgen maken om hun veiligheid af te schermen.
De Minister is duidelijk in zijn Contourennota van oktober 2023: “De noodzaak om urgente opgaven op te pakken wordt versterkt door ontwikkelingen zoals bevolkingsgroei, klimaatverandering, toenemende sociaal-culturele verschillen en internationale afhankelijkheid. De hoeveelheid ruimte is een gegeven terwijl de transities alleen maar om meer ruimte vragen. Hierdoor zullen er keuzes moeten worden gemaakt.” Wij vinden het belangrijk dat het Kadaster als onafhankelijke partij met een schat aan data hier een ondersteunende bijdrage aan kan leveren.
Zo werkten we verder aan een datafundament voor maatschappelijke opgaven. Dit vormt de basis voor de grote uitdagingen op het gebied van onder meer wonen, ruimtelijke ordening en de energietransitie. In 2023 hebben publieke organisaties het Kadaster gevraagd een bijdrage te leveren aan oplossingen voor meerdere actuele maatschappelijke vraagstukken. Een voorbeeld hiervan is de versnippering van landbouwgrond door speculatieve grondhandel. Dit leidt namelijk niet alleen tot een lagere rechtszekerheid, maar zit mogelijk cruciale gebiedsontwikkeling in de weg. Via onderzoek hebben wij de omvang en spreiding in kaart gebracht en meer inspanningen verricht om grenzen in deze projecten in te meten.
Met de Kadastrale Kaart Next verbeteren we de kwaliteit en toepasbaarheid van de kadastrale kaart. In 2023 zijn we begonnen met het verwerken van de informatie uit veldwerken. Ook investeerden we in onze dienstverlening op de BES- eilanden, die sinds 2021 onder onze verantwoordelijkheid valt.
Ook een effectieve en kostendekkende uitvoering is voor ons van groot belang. De neergaande trend van inkomsten als gevolg van laagconjunctuur op de vastgoedmarkt ging gepaard met een hoge inflatie die een opwaartse druk van de kosten met zich meebracht. Het Kadaster is gewend aan schommelingen in werkaanbod en kan deze opvangen door flexibele inzet van capaciteit, door kostenreductie en een conjuncturele reserve. De combinatie van het inzakken van het werkaanbod met de autonome kostenstijging vanaf het najaar van 2022 zorgde ervoor dat we in 2023 scherp aan de wind moesten zeilen en dus ook scherpere keuzes hebben gemaakt. We hebben intern besparingen doorgevoerd, maar helaas was het onvermijdelijk om in 2023 een tariefsverhoging voor te bereiden per 1 januari 2024.
In 2023 stegen de beheerskosten van onze diensten, onder andere door de hoge inflatie. Deze inflatie raakte ook onze medewerkers, die daar begrijpelijkerwijs een compensatie voor verwachtten vanuit de nieuwe CAO. In de CAO onderhandelingen heeft het bestuur een loonsverhoging van gemiddeld 7,7% vastgesteld die enerzijds recht doet aan de situatie van de medewerkers en anderzijds te verantwoorden is vanuit organisatiebelang.
Door al deze extra kosten waren de vooraf afgesproken budgetten niet voldoende om het afgesproken werk uit te voeren. In overleg met onze opdrachtgevers en gebruikers hebben we de keuzes kunnen maken die nodig waren om deze taken kostendekkend uit te voeren.
Samen met onze opdrachtgevers hebben we constructieve afspraken gemaakt over het beheer en de financiering van de landelijke voorzieningen. Die leidden tot scherpe keuzes en duidelijke richtingen voor doorontwikkeling van onze organisatie en diensten. De ontwikkeling van een 3D-basisbestand is hiervan een mooi voorbeeld. In gesprek met deze partners werkten we aan structurele financiering en een heldere governance van deze activiteiten om onze bijdrage nu en in de toekomst te kunnen blijven leveren.
We blijven investeren in de betrouwbaarheid en wendbaarheid van onze ICT-infrastructuur. Hierdoor kunnen we inspelen op nieuwe ontwikkelingen en optimalisering van de dienstverlening. We besteden onze infrastructuur in 5 kavels aan en daarmee beogen we kennis en expertise van de markt beter en gerichter in te zetten. Ook hebben we verder geïnvesteerd in onze informatiebeveiliging. Daarmee blijft onze dienstverlening op lange termijn robuust en flexibel.
Dit alles was niet mogelijk geweest zonder de bevlogenheid van onze collega’s. Het Kadaster kan zich dankzij hen blijven bewijzen als een kennisorganisatie waarbij betrouwbaarheid, gedrevenheid, maatschappelijke relevantie en openheid centraal staan. Ook het Kadaster kampt met schaarste op de arbeidsmarkt. Om medewerkers aan ons te blijven binden, hebben we onverminderd geïnvesteerd in een veilige en prettige werkomgeving met oog voor mens, milieu en maatschappij.
Het is ons gelukt om te schakelen naar wat het jaar van ons vroeg. En om samen met onze partners belangrijke stappen te zetten. We streven ernaar om in 2024 opnieuw het vertrouwen van onze omgeving waar te maken.
De Raad van Bestuur,
Frank Tierolff en Cora Smelik
Kadaster Jaarverslag 2022
Dit is het jaarverslag voor 2022 onder voorbehoud van de goedkeuring van de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
In dit jaarverslag leest u wat het Kadaster in 2022 heeft gerealiseerd.
Download jaarverslag 2022- Soort document
- Jaarverslag
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- April 2023
- Toegankelijkheid
Pdf, ja
Hebt u problemen om het pdf-bestand te bekijken, neem dan contact op met de afdeling Communicatie via het contactformulier van de afdeling Communicatie.
Versie 1.0 - April 2023
De samenleving heeft een jaar van snelle veranderingen achter de rug. Oorlog op het Europese continent, inflatie, hoge energieprijzen en een sterk veranderende vastgoedmarkt raken veel mensen. Ook het Kadaster. In deze tijd van onrust zijn we trots op wat we hebben bereikt en dit zagen we ook terug in onze waarderingscijfers. Hoewel COVID niet is verdwenen, zagen we in 2022 de manier van werken veranderen van thuis naar meer hybride werken. Ontmoeting en samenwerking zijn niet alleen essentieel voor goede teamresultaten, maar versterken ook ons mentale welzijn. Als raad van bestuur zijn we blij iedereen weer regelmatig op kantoor te mogen ontmoeten. De onzekerheid bij mensen over de eigen financiële situatie is ook terug te zien in de vastgoedmarktcijfers, die een sterke afname van akten en hypotheken laten zien. Een lager vertrouwen in de economie en een sterk gestegen rente maakten dat huizen minder makkelijk van eigenaar wisselden. Veel huiseigenaren kozen in het begin van het jaar er nog voor om hun hypotheek over te sluiten, later in het jaar daalde het aantal hypotheekakten. Het deel van de wettelijke taken dat betrekking heeft op de meerjarige afspraken met BZK over de NGII laat voor 2022 een positief resultaat zien van € 0,3 miljoen.
De nieuw geïntroduceerde organisatiestructuur uit 2021 is in 2022 verder geprofessionaliseerd. Hierdoor is datagericht werken nog sterker in de organisatie verankerd. Ook namen we in 2022 afscheid van Marjolein Jansen als lid van de raad van bestuur. We kijken met genoegen terug op haar belangrijke bijdrage aan de doorontwikkeling van de organisatie, en kijken uit naar de verdere samenwerking in haar rol als programma DG Ruimtelijke Ordening en Omgevingswet bij het ministerie van BZK. Op 15 november is Cora Smelik begonnen als nieuw lid van de raad van bestuur. We hebben in de nieuwe samenstelling een goede start gemaakt en kijken uit naar een goede samenwerking de komende jaren.
In 2022 is een nieuw kabinet begonnen met voor het eerst sinds geruime tijd een specifieke minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Gelet op de grote opgaven in het ruimtelijk domein is dit een belangrijke stap om de regie op de ruimtelijke opgaven te versterken. Om slim en integraal beleid mogelijk te maken zetten we in op het mede mogelijk maken van fact-based decision making. Het Kadaster heeft hiervoor fondsen ontvangen vanuit het Werk aan Uitvoering-budget. Met dit geld zullen wij samen met partners het komende jaar werken aan het verder brengen van de landsdekkende 3D-basisvoorziening als onderdeel van een breder datafundament.
Bij het Kadaster zijn er stappen gezet op het vlak van informatiebeveiliging. Desondanks heeft zich een incident voorgedaan waarbij een aantal adressen ten onrechte tijdelijk inzichtelijk zijn geweest voor professionele gebruikers. Dat is spijtig. Wij zijn daarover naar alle partijen zo open mogelijk geweest, omdat wij geloven dat transparant zijn onderdeel is van onze publieke taakuitvoering. Alle betrokkenen zijn persoonlijk geïnformeerd over het datalek en professionele gebruikers hebben snel geacteerd om de situatie ongedaan te maken. Klachten zijn extra snel afgehandeld.
We willen dat alle Nederlanders gebruik kunnen maken van onze dienstverlening. Een voorbeeld van deze inclusieve dienstverlening is de nieuwe tactiele (voelbare) kaart, waarmee personen met een visuele beperking ook gebruik kunnen maken van onze topografische producten. Ook in Caribisch Nederland werken we, samen met de BES eilanden, aan het verbeteren van onze dienstverlening. Hierbij staan toegankelijkheid en betrouwbaarheid centraal.
In 2022 hebben vrijwel alle medewerkers gesprekken met elkaar gevoerd over de kernwaarden Betrouwbaar, Open, Relevant en Gedreven. Uit deze gesprekken komt naar voren dat medewerkers met veel gedrevenheid waarde willen toevoegen aan de maatschappij.
Het is een jaar geweest waarin we ons als organisatie veerkrachtig hebben getoond. Door elke dag te werken aan zekerheid voor iedereen, dragen we bij aan een bloeiende en transparante samenleving. Hier zijn wij trots op. Trots op al die collega's die net dat stapje extra hebben gezet om onze doelen te bereiken. In die wetenschap gaan wij met vertrouwen de toekomst in.
De raad van bestuur,
Frank Tierolff en Cora Smelik
Jaarverslag 2021
In ons jaarverslag 2021 vertellen we wat het Kadaster in 2021 heeft gerealiseerd.
Download jaarverslag 2021 (pdf)- Soort document
- Jaarverslag
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 11 maart 2022
- Toegankelijkheid
Pdf, nee
Kunt u het pdf-bestand niet bekijken, neem dan contact op met de afdeling Communicatie via het contactformulier van de afdeling Communicatie.
Versie 1.0 - 11 maart 2022
2021 was opnieuw een jaar dat sterk beïnvloed werd door de coronapandemie. De meesten van ons werkten vanuit huis en veel samenwerking vond digitaal plaats. Ook dit jaar konden we onze dienstverlening op peil houden. We zijn actief aan de slag gegaan met maatschappelijke opgaven en de invulling van de ruimte in Nederland.
De woningmarkt was in 2021 sterk in beweging: we hebben meer dan een miljoen stukken verwerkt. We verstrekten meer informatie dan ooit. Daarnaast lieten we zien welke bijdrage we met onze data leveren aan verschillende maatschappelijke opgaven. Of het nou gaat om de woningmarkt, energietransitie of de druk op ruimte.
We zijn nieuwe samenwerkingen aangegaan en hebben bestaande samenwerkingsverbanden versterkt. Zo sloten we een convenant met RVO; op die manier kunnen we regionale overheden, gemeenten en ondernemers bij de aanpak van maatschappelijke opgaven nog beter ondersteunen met onze data en gebundelde kennis.
Samen met het CBS publiceerden we actuele cijfers over de ontwikkelingen in de woningmarkt en deelden we onze gebundelde kennis via 13 webinars. We werkten samen met de VNG en gemeenten aan het vastleggen en ontsluiten van publiekrechtelijke beperkingen in Beter Kenbaar en het ontsluiten van data bij de bron in Haal Centraal.
Met het ministerie van BZK en andere overheidsorganisaties werkten we samen aan het toekomstbeeld voor het stelsel van basisregistraties.
Met onze partners in Zorgeloos Vastgoed leverden we de eerste versie op aan het ministerie van BZK van een afsprakenstelsel voor een betere informatie-uitwisseling in de vastgoedketen. Ook vernieuwden we het convenant met het ministerie van Defensie voor de productie van specialistische topografische producten.
Ondertussen pasten we de interne Kadasterorganisatie aan naar een nieuwe sturing en structuur, gericht op de dataketens waar wij actief in zijn. Dit stelt ons nog beter in staat maatschappelijke waarde te leveren en de kwaliteit en toegankelijkheid van onze data verder te verbeteren. Want meer dan ooit is er in de maatschappij behoefte aan betrouwbare data. Data die je helpen bij het maken van keuzes én het nemen van beslissingen.
We zijn vanaf 1 januari 2021 verantwoordelijk voor de kadasters op de BES-eilanden. We werkten nauw samen met onze collega’s op de BES-eilanden aan het uniformeren en door ontwikkelen van de dienstverlening.
We namen de informatieverstrekking van DataLand over en hebben taken voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) overgenomen van het Samenwerkingsverband van Bronhouders BGT (SVB-BGT).
Ook internationaal waren we, ondanks de beperkende maatregelen, actief. Zo hebben we verschillende landen geholpen een landregistratie op te bouwen of te verbeteren. We hebben in VN-verband meegewerkt aan de ontwikkeling van kaders voor geo-informatie en landadministratie.
Dit alles hebben we met al onze collega’s gedaan in soms uitdagende tijden waar we op afstand toch verbonden zijn gebleven. Daar zijn we dankbaar voor en trots op.
Jaarverslag 2020
In ons jaarverslag 2020 vertellen we wat het Kadaster in 2020 heeft gerealiseerd.
Download jaarverslag 2020 (pdf)- Soort document
- Jaarverslag
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 22 maart 2021
- Toegankelijkheid
Pdf, ja
Versie 1.0 - 22 maart 2021
Het jaar 2020 heeft de wereld op de proef gesteld. De bestrijding van het coronavirus vroeg om aanpassingen in ieders werk en leven. Ook wij maakten onze keuzes en bepaalden onze koers.
Vanaf maart 2020 vond ons werk niet meer plaats vanuit de acht kantoren, maar in meer dan 2200 thuiskantoren. Om de continuïteit van onze dienstverlening te garanderen, hebben wij ons gericht op het beschermen van de gezondheid van onze medewerkers en klanten, en de veiligheid van onze werkprocessen. Zo konden onder meer onze landmeters met goede afspraken hun taken op locatie grotendeels blijven uitvoeren. De vakopleidingen zijn online gegeven in plaats van fysiek. En we hebben extra aandacht besteed aan privacy en informatiebeveiliging binnen ieders digitale werkomgeving.
Samen met notarissen, banken en makelaars vonden we oplossingen om vastgoedtransacties digitaal te laten plaatsvinden. En met de medeoverheden hebben wij verder gewerkt aan de maatschappelijke vraagstukken en de realisatie van het digitaal stelsel dat de invoering van de Omgevingswet moet ondersteunen. De coronacrisis was onvoorspelbaar in haar effecten op de economie. Wij hebben geconstateerd dat het geen stagnerende invloed op de vastgoed- en woningmarkt had. Sterker nog, we kregen te maken met een fors hoger werkaanbod aan transacties en hypotheken. We zijn trots op hoe we met onze medewerkers, klanten en partners ons werk succesvol hebben uitgevoerd en onze dienstverlening op niveau hebben kunnen houden.
Risico’s beheersen om je continuïteit te garanderen, betekent keuzes maken. We kozen ervoor om in 2020 een aantal projecten niet of later op te starten, zoals de vernieuwing van Mijn Kadaster. Onze internationale activiteiten legden we stil tot na de zomer, omdat het niet verantwoord was om te reizen. Na de zomer vonden we nieuwe manieren om internationaal samen te werken.
We hebben ingezet op werkzaamheden om de rechtszekerheid en de geo-informatievoorziening te verbeteren. Bijvoorbeeld door de introductie van de 3D-producten en de mutatieservice op de Kadastrale kaart. Samen met overheden en bedrijfsleven is bijgedragen aan de landelijke informatievoorziening rond COVID-19. Samen met gemeenten zijn de publiekrechtelijke beperkingen overgebracht naar de Basisregistratie Kadaster en is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen naar versie 2.0 gebracht.
Ook rondden we de overgang af van de kadasters van de BES-eilanden, waarmee we sinds 1 januari 2021 onze BES-collega’s welkom mogen heten in onze organisatie.
En daarmee was 2020 bovenal het jaar van onze medewerkers. Zij wisten op afstand het werk door te zetten, in tijden van onzekerheid over familie, vrienden en collega’s. We zijn buitengewoon trots op het werk dat zij hebben verzet.