Jaarrapportage BAG BAO 2021

Jaarrapportage BAG 2021 van het BAG bronhouders- en afnemersoverleg (BAG BAO).

Tags:
BAG documentatie overheid gemeenten Zakelijk
Soort document
Jaarrapportage BAG
Auteur(s)
Het Kadaster
Datum
10 februari 2021
Toegankelijkheid

content, ja

Versie 1 - 10 februari 2021

Jaarrapportage BAG 2021

BAG 2021 in cijfers (ten opzichte van 2020)

  • bronhouders (gemeenten): 352 (-3)
  • mutaties: 3.777.244 (+1.089.274)
  • panden: 10.662.486 (+200.703)
  • adressen: 9.536.773 (+117.900)
  • woonplaatsen: 2.501 (+1)
  • openbare ruimten (voornamelijk straten): 282.890  (+1.108)
  • standplaatsen: 31.406 (+4.039)
  • ligplaatsen: 12.372 (+87)

Het jaar 2021 stond, net als het jaar 2020, voor de BAG in het teken van de implementatie van BAG 2.0. De laatste BAG 2.0 producten en diensten werden ontwikkeld en door afnemers in gebruik genomen. Aan het eind van het jaar stopte de uitlevering van de BAG 1.0 producten definitief.

Het belangrijkste onderwerp in het BAG Bronhouders- en Afnemers Overleg (BAG BAO) en Agendaoverleg was in 2021, net als in 2020, de implementatie van BAG 2.0. Net als in 2020 stonden productontwikkeling en het overstappen van afnemers centraal. Maar de focus was in 2021 vooral gericht op het daadwerkelijk uitzetten van de 1.0 producten. 

Lees meer over het BAG BAO op de pagina BAG BAO.

Einde BAG 1.0 tijdperk

Het Kadaster heeft afgelopen jaar afnemers actief gestimuleerd en ondersteund bij het overstappen naar en het gebruiken van de nieuwe BAG 2.0 producten. En met succes. In het 4e kwartaal van 2021 werden de oude BAG 1.0 producten uitgefaseerd. Begin oktober stopte de levering van de BAG 1.0 API en BAG Digilevering aan afnemers. De laatste levering van een BAG 1.0 product (BAG Extract) vond plaats op 15 oktober. Voor een beperkt aantal afnemers werd in onderling overleg besloten een BAG 1.0 product nog wat langer te leveren. Maar aan het einde van het 4e kwartaal kwam hier ook een einde aan. Inmiddels leveren we alleen nog BAG 2.0 producten. 

BAG 2.0 producten

Vanwege de gewijzigde wet BAG is het productportfolio herijkt en geoptimaliseerd. In 2020 en 2021 zijn alle BAG 2.0 producten gerealiseerd. De volgende BAG producten zijn beschikbaar:

  • BAG API Individuele Bevragingen
  • BAG API Huidige Bevragingen (Haal Centraal).
  • BAG Viewer
  • BAG 2.0 Extract. In 2021 kwam de mogelijkheid beschikbaar BAG Extracten te bestellen via Mijn Kadaster en op te halen via Mijn Kadaster en/ of via een webservice.
  • BAG Digilevering. BAG 2.0 Digilevering is met ingang van Q2 van 2021 beschikbaar.
  • BAG WMS en BAG WFS. De OGC services (WMS, WFS) zijn in Q2 van 2021 via een minor change aangesloten op BAG 2.0.
  • BAG Linked Data. Met ingang van Q2 van 2021 is Linked data als BAG 2.0 beschikbaar.
  • INSPIRE datasets. De INSPIRE datasets zijn met ingang van Q4 2021 gebaseerd op BAG 2.0 data.

BAG Kwaliteitsdashboard

In het BAG Kwaliteitsdashboard zijn de rapportages per 1 oktober 2021 gebaseerd op de gegevens uit BAG 2.0. Ook is de indeling van de thema's binnen het Kwaliteitsdashboard aangepast om beter aan te sluiten op de kwaliteitsprioriteiten uit het Jaarplan Kwaliteit BAG 2022. Download het Jaarplan Kwaliteit BAG 2022 op geobasisregistraties.nl.

Daarnaast is het Kwaliteitsthema Terugmeldingen toegevoegd. Dit thema bevat 4 nieuwe rapportages voor kwaliteitsondersteuning bij de afhandeling van terugmeldingen op de gegevens uit de BAG. Lees meer over het Kwaliteitsthema Terugmeldingen in de Praktijkhandleiding BAG op Github

Gebruikscijfers

De BAG is in 2021 bij Kadaster (inclusief PDOK) 1.6 miljard keer bevraagd, met name via OGC services (WMS, WFS) en REST JSON APIs. Dit is ook inclusief de in oktober uitgefaseerde BAG Bevragen SOAP service (1.0) en de BAG 1.0 REST API. Het gebruik van de nieuwe/ vernieuwde BAG 2.0 producten zien we toenemen. Vooral het gebruik van de REST JSON BAG API Individuele Bevragingen is dit jaar flink gegroeid. 

Grafiek Aantal bevragingen BAG 2.0 I.B. API

Toegankelijke versie van de grafiek Aantal bevragingen BAG 2.0 I.B. API

Klantenservice BAG

De Klantenservice BAG heeft in 2021 ongeveer 645 meldingen per maand ontvangen. Dit betreft zowel telefonische meldingen als meldingen per e-mail. Het aantal meldingen in 2021 is ten opzichte van het voorgaande jaar duidelijk toegenomen. De Klantenservice sloot het jaar af met een gemiddelde kanttevredenheid van een 8,0.

Vooruitblik

Het jaar 2022 staat voor de BAG in het teken van het gebruiken en doorontwikkelen van de BAG 2.0 producten. Op basis van reeds bekende wensen en gebruikerswensen die geuit worden naarmate het gebruik van de BAG 2.0 producten toeneemt, worden de BAG 2.0 producten verder doorontwikkeld. Daarnaast wordt in 2022 in ieder geval gewerkt aan de vernieuwing van de BAG Viewer, het doorontwikkelen van het Kwaliteitsdashboard en het ontwikkelen van een BAG Geopackage. Uiteraard volgen we ook in 2022 de ontwikkelingen rond Doorontwikkeling in Samenhang (DIS) Geo en de Samenhangende Objecten Registratie (SOR).

Informatie over de BAG