Grote sprong in digitale toegankelijkheid
We hebben grote stappen gezet in digitale toegankelijkheid. Op 1 januari 2025 voldeed minder dan de helft van de websites aan de eisen uit de Wet digitale overheid. Op 1 juli was dat bijna 100%.
Toegankelijkheid in uitvoering
We liepen een tijd achter op het gebied van digitale toegankelijkheid. Dat kwam door de complexiteit van onze organisatie en het ontbreken van goed beleid. In de zomer van 2024 hebben we dat rechtgezet. We stelden een duidelijk beleid op met heldere verantwoordelijkheden en een uitvoerbaar plan. Een externe adviseur hielp bij het uitvoeren van het plan. Die samenwerking zorgde voor vaart. Het resultaat is zichtbaar, bijna al onze websites voldoen nu aan de wet.
Loket voor toegankelijkheid
Binnen onze organisatie is een Loket Digitale Toegankelijkheid opgericht. Collega’s kunnen daar terecht met vragen over toegankelijkheid. Het loket beheert ook alle toegankelijkheidsverklaringen en coördineert de audits. Op 1 maart is bij het Loket een adviseur Digitale Toegankelijkheid gestart. Steeds meer teams zetten stappen op het gebied van toegankelijkheid. En dat leidt tot meer vragen. Daarom zoeken we nu een 2e adviseur.
Wat we eerst verbeteren
We hebben veel verschillende websites. Daarom was het belangrijk om eerst te inventariseren welke websites er allemaal zijn. Daarna bepaalden we welke websites het eerste aangepakt moesten worden. We keken vooral naar het aantal bezoekers en de toegankelijkheidsstatus in het Dashboard Digitoegankelijk.
Afbeelding 1: Aantal websites en apps van het Kadaster per status.
Bron: Kadaster Dashboard Digitale Toegankelijkheid
Overbodige websites geschrapt
Bij de verbetering van digitale toegankelijkheid zijn veel gesprekken gevoerd met productmanagers en eigenaren van websites. Daaruit bleek dat sommige websites overbodig waren of beter konden worden samengevoegd met een andere site. Dit scheelt in kosten en beheer.
Audits en training via Swink
Toegankelijkheidsaudits worden extern uitgevoerd, omdat er intern geen capaciteit voor is. Daarom is hiervoor een aanbesteding gedaan. Sinds het voorjaar van 2024 is er een contract met Swink. Swink voert de audits uit en geeft ook trainingen aan onze medewerkers. In het voorjaar van 2025 hebben 8 developers de training ‘WCAG in de Praktijk’ gevolgd. De interesse in digitale toegankelijkheid neemt toe. Steeds meer collega’s vragen om uitleg en training.
Blijvende inzet nodig
Dat onze websites een status B en C hebben, betekent niet dat ze allemaal volledig toegankelijk zijn. Er is nog genoeg werk te doen. Alle websites met status C moeten nog gecontroleerd worden met een toegankelijkheidsaudit. En bij veel sites met status B moeten nog meerdere punten worden opgelost. Digitale toegankelijkheid vraagt om blijvende inzet van de hele organisatie. Met een stevige basis gaat het er de komende jaren alleen maar beter uitzien.
Afbeelding 2: De grafiek laat zien hoe het aantal websites per toegankelijkheidsstatus, verdeeld naar maand over het eerste halfjaar van 2025.
Bron: Kadaster Dashboard Digitale Toegankelijkheid
Tabel bij afbeelding 2
| A | B | C | D | E | |
| januari 2025 | 0 | 13 | 8 | 14 | 7 |
| februari 2025 | 0 | 14 | 15 | 11 | 4 |
| maart 2025 | 0 | 14 | 17 | 9 | 4 |
| april 2025 | 0 | 17 | 20 | 8 | 2 |
| mei 2025 | 0 | 18 | 22 | 1 | 2 |
| juni 2025 | 0 | 21 | 21 | 0 | 1 |
Tabel bij afbeelding 2: Aantal websites en apps per maand en per toegankelijkheidsstatus (A t/m E).
Bron: Kadaster Dashboard Digitale Toegankelijkheid
Meer informatie
Hebt u vragen over de digitale toegankelijkheid van onze sites en applicaties? Of zijn die nog niet voldoende toegankelijk voor u? Neem dan contact op met ons Loket Digitale Toegankelijkheid.