Terug naar vorige pagina

Afhandelen afwijkende situaties door netbeheerders

Heeft een grondroerder een afwijkende situatie gevonden? Dan meldt hij dit bij het Kadaster. Wij sturen een e-mail naar de netbeheerder over deze situatie. U geeft als netbeheerder aan of dit uw kabel of leiding is. Dit doet u door de afwijkende situatie te claimen of af te wijzen.

Claimen of afwijzen van de afwijkende situatie

In de notificatiemail van het Kadaster staat een link naar de melding. Zonder verdere details of bijlagen. U heeft als netbeheerder 2 opties om de afwijkende situatie te claimen of af te wijzen:

  1. U handelt de afwijkende situatie af met uw eigen software. Die software maakt gebruik van de BMKL-API.
  2. U klikt op de link naar de melding. Daarna handelt u de afwijkende situatie af in de applicatie ‘KLIC Beheren Terugmelding Netbeheerder’ in Mijn Kadaster. 

Meer informatie op Github.

Vraag en antwoord

U hebt mogelijk geen toegang tot de applicatie ‘KLIC Beheren Terugmelding Netbeheer’ in Mijn Kadaster. De eerste beheerder van Mijn Kadaster binnen uw organisatie kan u toegang geven. Hij of zij moet aanvinken dat u toegang hebt voor 'KLIC webservice' en 'KLIC Beheren Terugmelding Netbeheer'.

De notificatiemail sturen wij naar het e-mailadres ‘contact netinformatie’ bij het betreffende belang in Mijn Kadaster.

U bent als netbeheerder verplicht om binnen 10 werkdagen een terugmelding te claimen of af te wijzen. 

Hebt u de terugmelding geclaimd? Dan moet u binnen 30 werkdagen de wijziging verwerken in uw netinformatie.

De afstand in horizontale richting van het net verschilt in werkelijkheid meer dan 1 meter met de ligging op de verstrekte KLIC-levering.

Er is sprake van een onbekend net als er 1 of meerdere netten gevonden worden die niet op de gebiedsinformatie vermeld staan.

Claimt geen netbeheerder een teruggemeld 'onbekend net'? Dan krijgt de gemeente alle gegevens van deze terugmelding en registreert een weesleiding. Dit staat zo in de WIBON.

Hebt u een vraag waarop u het antwoord niet kon vinden? Neem dan contact op met de klantenservice op telefoonnummer 0800 - 00 80, optie 2. Onze medewerkers zijn u op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur graag van dienst. Of stel uw vraag direct via het contactformulier.