PDOK

Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) is een centrale voorziening voor het ontsluiten van geodatasets van de overheid. Het centraal beschikbaar stellen van geodata moet leiden tot altijd actuele, betrouwbare en beschikbare data. Het Kadaster is als beheerorganisatie verantwoordelijk voor het leveren van de PDOK diensten en het ondersteunen van afnemers.

Wat biedt PDOK?

PDOK biedt een ruime keuze aan actuele, betrouwbare en altijd beschikbare digitale geo-informatie van de overheid, zoals kunt zien op de website van PDOK. Deze informatie kunt u opvragen als dataservices en -bestanden via het centrale PDOK Loket, die u eveneens kunt vinden op de website van PDOK. De meeste PDOK services zijn open en voor iedereen - ook bedrijven en particulieren - kosteloos te gebruiken. De overheid heeft bepaald dat openbare overheidsgegevens door iedereen mogen worden gebruikt en verspreid. Op de pagina open data leest u hoe de overheid de innovatie en het gebruik van geo-informatie wil stimuleren.

Wat is PDOK en wat kunt u ermee? Onderstaand filmpje geeft u in 2 minuten antwoord op deze vragen. Klik op het plaatje om het filmpje te starten.

Samenwerking

PDOK is tot stand gekomen door samenwerking tussen:

  • het Kadaster
  • het ministerie van Infrastructuur en Milieu
  • het ministerie van Economische Zaken
  • Rijkswaterstaat
  • Geonovum

Wat biedt het Kadaster via PDOK?

Het Kadaster biedt aan:

  • de Basisregistratie Topografie (BRT)
  • de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)
  • de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
  • ruimtelijke plannen (data van Ruimtelijkeplannen.nl)
  • Digitale kadastrale kaart (BRK)
  • Bestuurlijke grenzen (BRK)  
  • gegevens over het net van coördinaatpunten (RD-info)

Meer informatie vindt u op de website van PDOK

Vragen?

Voor al uw vragen over Publieke Dienstverlening Op de Kaart kunt u contact opnemen met de Klantenservice PDOK.