KIK

KIK zorgt voor een besparing op inschrijvingskosten, kwaliteitsverhoging en sneller werken. KIK is gebaseerd op (deels) gestandaardiseerde teksten en digitale gegevensuitwisseling en ondersteunt verschillende stappen in het inschrijvingsproces.

Wie een akte bij het Kadaster wil inschrijven, vraagt in de meest ideale situatie gegevens op via KIK-inzage. Die gegevens worden geautomatiseerd opgenomen in het dossier welke uiteindelijk zal leiden tot een akte: overtypen behoort tot het verleden. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om een akte op te stellen die aansluitend digitaal wordt verstuurd. Voldoet de (KIK)akte aan de gestelde eisen, dan kan het Kadaster de informatie geautomatiseerd verwerken en wordt de akte ingeschreven.   

Besparen op inschrijvingskosten

Door het geautomatiseerde proces zijn de kosten lager, een notariskantoor bespaart dus op de inschrijvingskosten.

Kwaliteitsverhoging

Door het geautomatiseerde proces is de kans op fouten in de verschillende processtappen kleiner: de kwaliteit van de Basisregistratie Kadaster (BRK) gaat omhoog.

Sneller werken

De geautomatiseerde stappen in het verwerkingsproces zorgen voor een snellere en efficiëntere verwerking van de akte door het Kadaster.

De volgende ketenpartners werken samen aan KIK:

  • banken;
  • Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB);
  • Netwerk notarissen;
  • notarissen;
  • softwareleveranciers.

KIK producten

KIK-akten
Akten inschrijven met KIK.

KIK-inzage
Met KIK-inzage vraagt u geautomatiseerd producten op. Deze producten verwerkt u vervolgens geautomatiseerd in uw administratie.

Klantervaring

Om goed bij te kunnen blijven in het huidige digitale tijdperk, startte notariskantoor Grafhorst notarissen uit Utrecht ongeveer een jaar geleden met Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK). De implementatie ging snel, maar niet altijd zonder zucht of steun. Gelukkig bood het Kadaster assistentie, in de vorm van het KIK/AGO-team. Lees de klantervaring

KIK-ervaringen

KIK-ervaring: "We mogen best trots zijn op onze techniek"
Jacques Vos is 10 jaar werkzaam als bewaarder bij het Kadaster. Daarvoor werkte hij ruim 4 jaar in het notariaat als kandidaat-notaris. Hij stond aan de wieg van KIK en blikt met ons terug én vooruit.

KIK-ervaring: "70 procent hypotheekakten straks via KIK"
Erwin Willemsen is werkzaam als key-accountmanager bij het Kadaster. Vanuit zijn rol heeft hij contact met financiële instellingen en vastgoedorganisaties. Sinds de introductie is hij betrokken bij KIK.

Vragen?

Zijn er vragen waarop u geen antwoord hebt kunnen vinden? Neem dan contact op met het KIK-team. Onze medewerkers helpen u graag!