Crowdsourcing in het onderwijs

Dat crowdsourcing niet alleen voor grote mensen is, blijkt uit het enthousiasme van basisscholen voor ons nieuwe project ‘Crowdsourcing in het onderwijs’. In dit project is crowdsourcing letterlijk kinderspel. Kinderen oefenen op een speelse manier met hun geografische oriëntatie en ontdekken hun (rol) in de maatschappij. De inzet van het onderwijs maakt het mogelijk om in het hele land op een uniforme manier geografische data in te winnen.

Kinderen gaan zelf aan de slag

Het project is eerst nog een pilot. In deze pilot gaan kinderen aan de slag met het inwinnen van data die voor de hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) van belang zijn. Bijvoorbeeld de paaltjes en drempels die vaak een belemmering zijn voor de voertuigen om op tijd op bestemming te komen. Mogelijk komen er in een later stadium data voor andere doelgroepen bij.

Onderdeel van het lespakket

Het project ‘Crowdsourcing in het onderwijs’ is onderdeel van een lespakket dat het Kadaster ontwikkelt. Het lespakket is bedoeld om kinderen bekend te maken met crowdsourcing en hoe belangrijk hun rol kan zijn in de maatschappij. Ook besteedt het lespakket aandacht aan het Kadaster als organisatie en het werk dat wij doen. 

Nieuwsgierig geworden naar het lespakket? Probeer het lespakket uit!

Meer weten over crowdsourcing binnen het Kadaster?

In het huidige digitale tijdperk kan iedereen een bron van informatie zijn. Het Kadaster verkende op verschillende manieren de inzet van burgers voor het verzamelen van geografische gegevens. Het blijkt dat crowdsourcing een grote bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van topografische kaarten en bestanden.

Maak kennis met onze initiatieven op het gebied van crowdsourcing: