Vliegkaart zorgt voor behouden vlucht

01 November 2017

Piloten moeten blind kunnen vliegen op digitale vliegkaarten. Die kaarten combineren informatie over het landschap én luchtruimdata. Het Kadaster maakt de vliegkaarten voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Topografie en luchtvaart bij elkaar brengen op kaart

“Wat deze kaart doet, is de topografische wereld en de luchtvaartwereld bij elkaar brengen”, aldus Peter van der Werf, Manager Aeronautical Design & Information Services bij LVNL.

“Beide zijn belangrijk voor de vlieger. Belangrijke infrastructuur waarop genavigeerd moet worden, moet erop staan. Maar ook dorpen, steden en andere kenmerken in het landschap worden aangegeven."

Topografische ondergrond

De kaarten hebben een topografische ondergrond, afkomstig van de Dienst Geo-informatie van het Kadaster. Reginald Morales, aeronautisch cartograaf bij LVNL: “In het verleden maakte ik de kaart op basis van de topografische kaartondergrond van het Kadaster. Ik vulde die ondergrond aan met onze aeronautische gegevens. Nu lever ik die aan bij het Kadaster en maken zij de complete kaart.”

Luchtruiminformatie

De aeronautische data waar Morales naar verwijst, hebben betrekking op de indeling van het luchtruim nabij luchthavens en verder door heel Nederland. In het verleden brachten aeronautische cartografen van LVNL deze laag aan op de topografische ondergrond. Na een reorganisatie is LVNL in zee gegaan met een Duitse leverancier. Van der Werf: “Uiteindelijk heeft LVNL na het einde van het contract er niet voor gekozen door te gaan met deze (Duitse) leverancier. Wij hebben een andere oplossing gezocht.” LVNL werkte vanwege de topografische ondergrond al vele jaren samen met het Kadaster. Het Kadaster was inmiddels ook overgegaan naar een GIS-omgeving. Dit maakte het inlezen van de aeronautische data makkelijker, dus kon LVNL een contract afsluiten met het Kadaster.

Op maat

Morales: “De visualisatie van het Duitse product zag er heel anders uit. Door de overgang naar het Kadaster is het kleurgebruik en de visualisatie ten opzichte van de vorige uitgave volledig anders. We hebben gekeken naar wat piloten prettig vinden. De kaart wordt vooral gebruikt door de kleine luchtvaart, waaronder bijvoorbeeld sportvliegtuigen en helikopters. Deze categorie navigeert vooral op het zicht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de verkeersvlieger op een jumbojet, die veel hoger vliegt. De eerste kaartuitgave vonden de vliegers wat flets. Dat hebben we in de tweede uitgave aangepast. De kaart is nu beter leesbaar in de cockpit.“

Terzake

Dit artikel verscheen in het Kadastermagazine Terzake van november 2017. Meer artikelen lezen? Ga naar de pagina Terzake.