Klic-melding nieuw

Graaft u regelmatig met een graafmachine? Dan bent u verplicht informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen op de graaflocatie op te vragen bij het Kadaster.

U doet hiervoor een Klic-melding (graafmelding) via Mijn Kadaster. Dit moet gebeuren vóór de start van de graafwerkzaamheden.

Doet u éénmalig een melding, dan gebruikt u daarvoor het formulier KLIC Graafmelding

Beschrijving

Als u een Klic-melding doet, krijgt u per e-mail informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen. U gebruikt deze informatie om zorgvuldig te kunnen graven. De kabel- en leidinginformatie moet op de graaflocatie aanwezig zijn tijdens de graafwerkzaamheden.

Nog niet graven, maar wel alvast kabel- en leidinginformatie ontvangen? 

Weet u nog niet wanneer u gaat graven maar wilt u wel alvast weten waar kabels en leidingen liggen? Doe dan een Oriëntatieverzoek.

Graven in een veiligheidsgebied

Ligt de graaflocatie in een veiligheidsgebied? Dan geldt een andere procedure.

Lees meer hierover op de pagina Veiligheidsgebieden.

Melding doen voor gebieden groter dan 500 x 500 meter?

Het graafgebied in 1 Klic-melding mag maximaal 500 x 500 meter groot zijn. Voor grotere gebieden doet u meerdere meldingen of u kiest voor een tracémelding.

Tijdens het proces in Mijn Kadaster:

  • kies in het navigatiemenu voor ‘Klic Graafmelding’
  • vink bij stap 2 het blokje achter 'tracémelding' aan
  • teken bij stap 3 een polygoon van maximaal 10.000 meter x 10.000 meter. Het systeem verdeelt deze in afzonderlijke deelpolygonen en toont deze op het scherm.

Meer uitleg vindt u in het document ‘KLIC Klantinstructie Graafmelding’ in het hoofdstuk ‘Tracémelding’. 

Tarief

Klic-melding, per melding/polygoon: € 19,00. Dit bedrag is vrij van btw. 

Wat moet u doen?

Een Klic-melding doet u via Mijn Kadaster. Kies in het navigatiemenu ‘Klic Graafmelding’ en volg de stappen.

Heeft u nog geen account voor Mijn Kadaster? Maak dan een account aan.

Lees meer hierover op de pagina Account aanmaken of wijzigen.

Een Klic-melding doet u tussen de 3 en 20 werkdagen voordat u begint met graven. Zodra u per mail de ontvangstbevestiging van uw melding krijgt móet u binnen 20 werkdagen beginnen met graven. Wacht u langer, dan moet u opnieuw een melding doen.

Levering

Na de Klic-melding ontvangt u een leveringsmail. Het kan voorkomen dat u meerdere leveringen ontvangt, afhankelijk van het moment waarop de netbeheerders informatie aanleveren. Op de levering wordt aangegeven of het gaat om een complete levering of een deellevering.

De leveringsmail bevat een downloadlink naar een zipbestand met daarin de kabel- en leidinginformatie. Met een complete levering kunt u starten met de graafwerkzaamheden, tenzij in het graafgebied een ‘buisleiding gevaarlijke inhoud’ of een ‘net van grote waarde’ ligt. U mag dan pas starten met graven als u de Eis Voorzorgsmaatregelen (EV) bent overeengekomen met de netbeheerder. 

In een EV geeft een netbeheerder aan welke aanvullende afspraken de grondroerder moet maken met de netbeheerder vóórdat hij start met graven.

Lees meer over de levering op de pagina Wat krijgt u na een Klic-melding of Oriëntatieverzoek?

Status Klic-melding bekijken

Via Mijn Kadaster kunt u de status van uw melding(en) inzien. Meer informatie vindt u in de 'KLIC Klantinstructie inzien status aanvragen'.

Ontvangen informatie klopt niet

Als u tijdens het graven 1 van de volgende afwijkingen ontdekt in de kabel- en leidinginformatie, moet u dit direct melden. Met uw melding draagt u bij aan een hogere kwaliteit en actualiteit van het kaartmateriaal.

Om welke afwijkingen gaat het?

  • De locatie van een kabel of leiding wijkt meer dan 1 meter af van de locatie op de kaart.

  • U ontdekt een kabel of leiding die niet op 1 van de kaarten staat.

  • U mist een kabel of leiding die wel op 1 van de kaarten staat.

Lees meer hierover op de pagina Melden afwijkende situatie.

Geen informatie over huisaansluitingen gekregen?

Huisaansluitingen zijn kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar een gebouw lopen. Heeft u huisaansluitschetsen aangevraagd maar niet gekregen? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de verantwoordelijke netbeheerder(s). Houd uw meldnummer bij de hand. De telefoonnummers van de netbeheerder(s) en het meldnummer vindt u op de ontvangstbevestiging die u na uw Klic-melding heeft gekregen.