Kadaster ondertekent Manifest Gebruiker Centraal

23 september 2020

Hoe maken we het voor onze gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om relevante digitale informatie te vinden en te gebruiken? Iedereen meekrijgen in de digitalisering van de dienstverlening van de overheid (digitale inclusie), dat vinden we heel belangrijk. Om dat te benadrukken ondertekende Hans van den Bemt, hoofd Klanten Services van het Kadaster, het Manifest Gebruiker Centraal. 

Altijd en overal aan de slag kunnen

Wij willen een platform bieden waarmee iedereen altijd en overal aan de slag kan met geo-informatie. Dat betekent dat informatie gemakkelijk te vinden moet zijn en toegankelijk is. Daarom sluiten wij ons aan bij ‘Gebruiker Centraal’. 

Over Gebruiker Centraal

In Gebruiker Centraal werken overheidsorganisaties samen aan de verbetering van de online dienstverlening van de overheid. Het doel is om praktische handvatten te geven om de dienstverlening te verbeteren, drempels en kosten te verlagen en fouten te vermijden.

Ontwerpprincipes

De 5 ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal die wij ook gebruiken in de doorontwikkeling van onze digitale dienstverlening zijn:

1. Zet de gebruiker centraal

Ontwerp vanuit de behoefte en context van mensen, niet vanuit de techniek of je organisatie.

2. Wees pas tevreden als je gebruiker het is

Ontwerp, test, meet en verbeter. En blijf dat doen.

3. Maak het eenvoudig voor de gebruiker

Ontwerp eenvoudige processen, maak gebruiksvriendelijke systemen en schrijf begrijpelijk.

4. Ga uit van feiten, niet van aannames

Ontwerp op basis van feiten en gebruiksonderzoek, en ga er niet vanuit dat je gebruiker is zoals jij. 

5. Wees transparant en deel je kennis

Werk samen en deel je kennis en ervaring. En sta open voor feedback.

Gemak en toegang verbeterd met vernieuwde websites

Onze klanten kunnen steeds meer zelf aan de slag, doordat wij het gemak en de toegang tot onze diensten blijven verbeteren. Zo is op basis van onderzoek naar klantgedrag onze website voor zakelijke klanten deze zomer vernieuwd. In 2019 gebeurde dat al met de website voor particulieren.

De vernieuwing zorgt ervoor dat voor iedere bezoeker van de website op het juiste moment meer relevante informatie zichtbaar is. Maar het kan altijd beter, dus ook aan het verbeteren van onze websites blijven we werken. 

Meer weten over Gebruiker Centraal?

Meer informatie vindt u op de website van Gebruiker Centraal.