Help mee het aantal overledenen in de BRK terug te dringen

Om de BRK zo actueel mogelijk te houden en daarmee de rechtszekerheid in Nederland verder te vergroten, vragen wij u om in alle gevallen waarin u een verklaring van erfrecht opstelt, deze ook in te schrijven. En uw cliënten die u opdracht geven om een verklaring van erfrecht op te stellen dringend te adviseren deze in te schrijven in de openbare registers. Voor de inschrijving van een verklaring van erfrecht is geen inschrijvingstarief verschuldigd.   

Onderzoek mogelijk onbeheerde nalatenschappen  

In samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is het Kadaster eind 2019 een onderzoek gestart naar (mogelijk) onbeheerde nalatenschappen en het opsporen van de erfgenamen in die nalatenschappen.  De pilot is inmiddels afgerond en de samenwerking wordt doorgezet. Daarnaast werkt een aantal notarissen samen met het Kadaster aan de totstandkoming van een KIK-akte voor de verklaring van erfrecht.  

Onjuiste registratie kan problemen veroorzaken

Er staan ongeveer 260.000 overleden personen geregistreerd als rechthebbende in de Basisregistratie Kadaster (BRK). Dit is niet wenselijk omdat deze administratieve toestand bij nabestaanden, private partijen en overheden allerlei financiële, administratieve en mogelijk maatschappelijke problemen kan veroorzaken. Denkt u hierbij aan correspondentie die, nu er geen erfgenamen bekend zijn, gericht wordt aan ‘de erven van’. 

Veel (overheids)instellingen en organisaties maken gebruik van de basisregistratie kadaster (BRK) en hebben er last van wanneer de kadastrale informatie niet een actuele rechthebbende bevat. Zij moeten dan zelf op zoek naar de juiste rechthebbenden, wat leidt tot extra kosten.  

Help de rechtszekerheid te verbeteren  

In een aantal gevallen is het zeer waarschijnlijk dat de persoon die als rechthebbende in de BRK staat geregistreerd niet meer in leven is. En dus niet langer de rechthebbende kan zijn.
Bijvoorbeeld:

  • als de overledene inmiddels 115 jaar of ouder zou zijn
  • als een persoon al meer dan 20 jaar geleden is overleden en er geen nieuwe rechthebbende is opgenomen in de BRK.

In zulke gevallen ontstaat rechtsonzekerheid. 
 

Om die rechtsonzekerheid te voorkomen, vragen we notarissen in alle gevallen waarin een overledene rechthebbende is ten aanzien van een registergoed om een verklaring van erfrecht in te schrijven.  

Daarnaast wil het Kadaster de rechtsonzekerheid een halt toeroepen. Onderzocht is of en hoe dit mogelijk is. In de afgelopen 1,5 jaar zijn 160 in de BRK bekende overlijdenssituaties onderzocht waarbij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) een erfgenamenonderzoek heeft opgestart. Wanneer het RVB een erfgenaam vond, is de betreffende erfgenaam geadviseerd om een notaris in te schakelen. 

Samenwerking doorzetten vanuit wettelijke taken RVB & Kadaster  

Het RVB heeft onder meer als taak onbeheerde nalatenschappen in beheer te nemen. En waar mogelijk nalatenschappen terug te brengen naar de rechthebbenden. In geval van vermoedelijk onbeheerde nalatenschappen raadpleegt het RVB actief vele bronnen, waaronder de BRK en de onderliggende openbare registers. Het Kadaster heeft als doelstelling onder andere het bevorderen van de rechtszekerheid ten aanzien van registergoederen. De wettelijke taken van beide organisaties komen samen tot uitdrukking in dit proces met als doel zoveel mogelijk vermogen van een overledene bij de (nog onbekende) erfgenamen te brengen en de actualiteit van de BRK verder te vergroten.  

Geautomatiseerd verwerken verklaring van erfrecht

Om de verwerking van een verklaring van erfrecht beter en sneller te laten verlopen, werkt een aantal notarissen samen met het Kadaster aan de totstandkoming van een stylesheet voor de verklaring van erfrecht. In deze denktank worden de mogelijkheden tot een KIK- versie van de Verklaring van Erfrecht onderzocht. Daarbij is in een eerste bijeenkomst het proces en de totstandkoming van de verklaring van erfrecht in beeld gebracht. Het Kadaster heeft onderzocht welke situaties vaak voorkomen en leunt hierbij op de kennis en ervaring van de deelnemende notarissen. Daarbij wordt gedacht aan een verklaring van erfrecht voor de situaties waarin één of meerdere personen als erfgenamen verkrijgen. In een andere veel voorkomende situatie is sprake van een ouderlijke boedelverdeling of een de wettelijke verdeling. Met het realiseren van een stylesheet voor deze veelvoorkomende situaties hopen we het merendeel van alle verklaringen van erfrecht straks geautomatiseerd te kunnen verwerken.

In de 2e sessie van de denktank hebben de notarissen tekstdelen geredigeerd. Daarin is een groot aantal keuzemogelijkheden en alternatieve teksten verwerkt, zodat de stylesheets straks voor alle notarissen leiden tot een goed leesbare akte met zoveel mogelijk redactievrijheid. Zo werken we samen aan het vergroten van de rechtszekerheid.

Meer informatie

Wilt u meer informatie of hebt u vragen? Dan helpen we u graag. Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 - 183 35 00 of via het contactformulier