Gebruik webservices BAG verdrievoudigd in 2016

In 2016 zijn de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) via de webservices maar liefst 997 miljoen keer geraadpleegd. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2015; toen stond de teller op 300 miljoen. Dit staat in de Jaarrapportage 2016 van het BAG BAO.

Met een webservice zijn de BAG-gegevens vanuit eigen software te raadplegen. Hiervoor zijn verschillende producten beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG en via Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK). In 2016 zijn de services van PDOK uitgebreid met de locatieserver, hiermee kan men onder andere zoeken op BAG-data zoals adres, straat en woonplaats. De nieuwe service kan eenvoudig worden opgenomen in viewers en put uit de meest actuele en betrouwbare overheidsdata.  

Continue kwaliteitsverbetering BAG

Het BAG kwaliteitsmanagement en het BAG kwaliteitsdashboard voor bronhouders hebben bijgedragen aan een verdere kwaliteitsverbetering van de gegevens in de BAG. Sinds maart 2017 wordt de kwaliteit ook inzichtelijk gemaakt via een Kwaliteitsdashboard voor afnemers

Aantal meldingen Klantenservice BAG neemt af

De Klantenservice BAG krijgt ongeveer 670 meldingen per maand; 70% komt van afnemers en 30% van bronhouders en leveranciers. Het merendeel van de meldingen zijn vragen en verzoeken over bijvoorbeeld BAG-producten, afbakening van BAG-objecten en technische vragen. Het aantal meldingen is ten opzichte van 2015 verder afgenomen. Dit komt mede doordat gebruikers gegevens eenvoudiger zelf kunnen inzien en ze eenvoudiger kunnen terugmelden via de verbeterde BAG Viewer.

Meer informatie

In de jaarrapportage BAG BAO leest u meer over bovenstaande onderwerpen. U vindt er ook een vooruitblik op 2017.