Afspraken voor een zorgeloze woningaankoop

16 juni 2020

Minder administratief gedoe, sneller duidelijkheid en zekerheid. Met het initiatief Zorgeloos Vastgoed maken notarissen, hypotheekverstrekkers, makelaars en het Kadaster nieuwe afspraken om het proces rondom het kopen van een huis makkelijker te maken. Voor elkaar, maar vooral voor de consument.

Betere samenwerking en dienstverlening

“Van oudsher heeft elke partij zijn eigen rol vormgegeven. En ook zijn eigen digitalisering”, aldus Bernadette Verberne, manager ICT en Innovatie voor de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). “We willen nu de krachten gaan bundelen. Voor een betere dienstverlening voor de consument en een efficiëntere samenwerking onderling.”

Voorkom dat notaris te laat in beeld komt

Dat het proces efficiënter kan, blijkt als de partijen hun visie geven vanuit hun rol. Verberne: “De notaris zit nu relatief achteraan in het proces. Als je bijvoorbeeld er dan pas achter komt dat de verkoper in gemeenschap van goederen getrouwd was en diens ex de koopovereenkomst ook moet ondertekenen, moet het proces opnieuw.”

“3 keer je ID aanleveren? Dat moet makkelijker kunnen”

Peter van Grevengoed, manager Beleid & Kwaliteit bij makelaarsvereniging NVM, over het proces bij makelaars: “Bij het opstellen en ondertekenen van een akte moeten veel handelingen handmatig worden verricht, vaak ook nog dubbel. Zo moet je als koper je ID apart aanleveren bij de makelaar, hypotheekverstrekker en notaris. Dat moet makkelijker en sneller kunnen.” Op dit moment hebben de digitale handtekening voor de koopakte, identificatie en authenticatie daarom de hoogste prioriteit.

Sneller duidelijkheid over hypotheek

Merlyn van den Berg, adjunct-directeur van Hypotheken Data Netwerk (HDN), dat de informatie-uitwisseling tussen hypothecaire tussenpersonen en geldverstrekkers verzorgt, heeft ook een duidelijk beeld van de vervolgstap. “Het opvragen van alle gegevens duurt nu 3 tot 7 weken. Hoe mooi zou het zijn om een hypotheek binnen een paar uur te kunnen accepteren op basis van data, die je met 1 druk op de knop ophaalt bij een gevalideerde bronhouder? Klant en verkoper weten dan veel eerder waar ze aan toe zijn, want je zit dan bijvoorbeeld niet meer met voorbehoud van financiering.”

Kadaster: “Liever direct gevalideerde gegevens ontvangen”

Ook het Kadaster moet in het huidige proces veel handelingen verrichten. Rik Ebbeling, manager Product- en Procesinnovatie bij het Kadaster: “Voor elke akte die binnenkomt, wordt minstens 10 keer de Basisregistratie Kadaster geraadpleegd. Ook worden gegevens uit de akte gekoppeld aan de Basisregistratie Personen en de Basisregistraties Adressen en Gebouwen. Maar je zou natuurlijk liever meteen de gevalideerde identificatienummers uit deze basisregistraties willen ontvangen: het BAG-ID en het Burgerservicenummer.”

Data bij de bron, óók voor consumenten

De grootste winst is te behalen door de data rechtstreeks uit bronregistraties op te halen: actueel, volledig en gevalideerd. Hiermee wissel je onderling zo weinig mogelijk data uit en sla je ook geen kopieën van (verouderde) gegevens op. Ook consumenten zouden deze gegevens moeten kunnen ophalen. “Waarom kun je als koper niet met 1 druk op de knop jouw gewaarmerkte ID met personalia voor het hele proces opvragen?”, aldus Ebbeling. “Nu vliegen kopietjes van je paspoort op en neer zonder dat je weet of dat relevant is voor elke fase.”

“Woningkoper heeft behoefte aan gemak”

Dat is ook een van de belangrijkste uitkomsten uit het consumentenonderzoek dat Zorgeloos Vastgoed liet doen. “De woningkoper heeft behoefte aan gemak. Hij moet te vaak dezelfde handeling herhalen. Dit is ook inderdaad lastig uit te leggen en je belast iemand met iets wat hij niet dagelijks doet”, licht Van Grevengoed toe. “Een woning is een van de belangrijkste aankopen van iemands leven. Laten we dat zo gemakkelijk mogelijk maken.”

Meer lezen

Meer informatie over het initiatief Zorgeloos Vastgoed vindt u op de website  www.zorgeloosvastgoed.nl.

Terzake

Dit is een verkorte, online versie van het artikel dat verscheen in het Kadastermagazine Terzake van juni 2020. Meer artikelen lezen? Ga naar de pagina Terzake.

Terzake nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u maandelijks de digitale Terz@ke in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze nieuwsbrief.