Aanvraag hypotheek sneller duidelijk met minder fouten

Wie wel eens een hypotheek heeft aangevraagd, weet dat hiervoor veel gegevens aangeleverd moeten worden. De hypotheekverstrekker moet die gegevens valideren, dus controleren of ze kloppen. Dat gebeurt nu nog vooral handmatig, maar ook steeds vaker digitaal. Wat betekent dat voor de hypotheekverstrekker en voor de consument die een hypotheek aanvraagt?

Hulp automatiseringsproces hypotheekverstrekkers

Voor veel hypotheekverstrekkers is het niet rendabel om het automatiseringsproces zelf op te starten. ICT-bedrijf Quion helpt hen daarbij. Dat doet Quion voor zo’n 30 hypotheekverstrekkers, zoals Achmea, Allianz, Hypotrust, Vista en Argenta. “Consumenten geven de voorkeur aan merken die bekend staan om hun snelheid, kwaliteit en kosten. Wij helpen onze hypotheekverstrekkers dit voor elkaar te krijgen“, aldus John Smulders, directeur Operations van Quion.

Data rechtstreeks uit bronregistraties

Quion digitaliseert steeds meer processen door data rechtstreeks uit bronregistraties te halen. “We waren al gekoppeld aan het UWV om inkomensgegevens te valideren en aan het Nederlands Woning Waarde Instituut (NWWI) om taxatiewaardes te valideren. En nu dus ook aan het Kadaster,” vertelt Smulders. Zijn bedrijf gebruikt hiervoor het digitale portaal ESD (Externe Service Dataverzoeken) van het Kadaster. Dit verzamelt geautomatiseerd welk onroerend goed en hypotheken een aanvrager al op naam heeft staan in de Basisregistratie Kadaster.

Geautomatiseerde akte-inschrijving

Als de hypotheek rond is, moet de hypotheekakte naar het Kadaster via het notariaat. “Voor de informatie-uitwisseling met het notariaat is onze aansluiting op ECH (Elektronische Communicatie Hypotheken) een groot pluspunt.” Dit geldt volgens Smulders ook voor het gebruik van een KIK-akte (Ketenintegratie Inschrijving Kadaster). Deze akte heeft een standaard-opmaak waardoor Kadastersystemen ze geautomatiseerd herkennen en verwerken.

Voordelen modelakte voor hypotheekverstrekkers en consument

Smulders: “Wij hebben ervoor gezorgd dat een KIK-modelakte beschikbaar is voor onze hypotheekverstrekkers. Dat zorgt voor tijdwinst en minder fouten. Bovendien heeft een KIK-akte een lager tarief, wat het nog eens extra interessant maakt voor de consument.”

Aan consument blijven denken

Smulders roept intussen collega-instanties op zo veel mogelijk over te gaan op digitaal en de klant centraal te zetten. “Nog te veel notarissen klampen zich vast aan papier. Deze digitalisering stap levert ons en de consument gemak en bespaart tijd en geld. Samen met banken en intermediairs moeten we komen tot 1 manier van informatie uitwisselen. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om aan de consument te blijven denken en bruggen te slaan.”

Terzake 

Dit artikel verscheen in het Kadastermagazine Terzake van december 2020. Meer artikelen lezen? Ga naar de pagina Terzake

Terzake nieuwsbrief ontvangen? 

Wilt u maandelijks de digitale Terz@ke in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze nieuwsbrief