6 vragen voor onze regiomanager in Colombia

Ze zit op 2.600 meter hoogte in de miljoenenstad Bogotá. Daar werkt onze regiomanager Mathilde Molendijk aan 2 grote projecten: Land in Peace en LAND-at-scale. Maar wat doet ze daar precies? En hoe is het om daar te werken?

1. Vertel, wat houden die projecten in?

“Ik werk hier aan Land in Peace en LAND-at-scale. Land In Peace is een Colombiaans-Nederlands project om grondbezit in post-conflictregio’s in orde te brengen. Dat doen we met een innovatieve en snelle methode. En met LAND-at-scale dragen we bij aan duurzame landrechten voor traditionele gemeenschappen. Dat koppelen we aan het genereren van lokale inkomsten met oog voor natuurbehoud.”

2. Wat doe jij zoal?

“Ik houd me bezig met vergaderen met de stuurgroep. Daarnaast bezoek ik de directeuren van onze Colombiaanse zusterorganisaties. Ook werk ik aan een onderwijsprogramma dat we aan het ontwikkelen zijn.”

3. Wat doet het Kadaster in Colombia?

“Het begon in 2014 met een lezing op een conferentie in het Colombiaanse Medellín. We zijn toen een proef gestart hoe je sneller en betaalbaar agrarisch land kunt opmeten en registreren. Dat kwam in een stroomversnelling na het Vredesakkoord van 2016. De Nederlandse overheid bood aan om Colombia te ondersteunen in de uitvoering ervan, onder meer op het thema landregistratie. Dat is een cruciaal onderdeel van het vredesakkoord.”

Je begrijpt pas goed wat het betekent om een goed werkend kadaster te hebben als je hier bent.

4. Wat maakt jouw werk daar bijzonder?

“De enorme uitdagingen, de schaal van de landproblematiek. Je begrijpt pas goed wat het betekent om een goed werkend kadaster te hebben als je hier bent. De procedures om je land te registreren zijn complex, inefficiënt en kostbaar. Wij helpen landelijk gelegen post-conflictgebieden aan landadministratie die snel, betaalbaar en transparant is.”

5. Wanneer keer je ‘tevreden’ terug naar huis?

“Met ieder bezoek maken we grote stappen, maar uiteraard zijn we er nog lang niet. Voor nu hebben we het ontwerp voor het onderwijsprogramma afgerond. Ik kan dus tevreden naar huis om dit samen op afstand verder uit te rollen.”

Lokale jongeren krijgen les en worden opgeleid tot dorpslandmeter. Op de afbeelding zie je ze zitten in een soort klaslokaal.

 

6. Wat zijn de volgende belangrijke mijlpalen?

 

“We ontwikkelen een onderwijsprogramma waarmee het nationale trainingsinstituut dorpslandmeters kan opleiden. Deze jongeren kunnen het land opmeten en zorgen voor onderhoud van de kadastrale gegevens. Voor jongeren zijn er in landelijke gebieden weinig mogelijkheden. Ons programma vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt. We zorgen voor meer lokale werkgelegenheid met betere data. En daarnaast krijgen we een landelijk kadaster dat erg eenvoudig is in gebruik. Daarmee slaan we 2 vliegen in 1 klap!”

Meer informatie

Terzake

Dit artikel komt uit het Kadastermagazine Terzake van juni 2022.