KIK-ervaring: "70 procent hypotheekakten straks via KIK"

Erwin Willemsen is werkzaam als key-accountmanager bij het Kadaster. Hij brengt KIK onder de aandacht en beweegt hypotheekverstrekkers en betrokken partijen zoals serviceproviders om aan te sluiten. "Sinds de introductie van Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK) ben ik betrokken bij het programma. Naast eigendomsakten worden ook hypotheekakten met KIK verwerkt. Om hypotheekmodellen van de diverse geldverstrekkers geschikt te maken voor KIK heb ik contact met geldverstrekkers en serviceproviders."

De eerste KIK-hypotheekakten

"De eerste kennismaking voor de geldverstrekkers met KIK was de introductie in het Muntgebouw te Utrecht. Na de introductie vonden we snel afstemming met de drie grote traditionele geldverstrekkers Rabobank, ABN Amro en ING." Helaas leidde de bankencrisis ertoe dat de aandacht en interesse voor KIK vanuit de banken erg beperkt werd. Binnen de banken lag KIK zeker drie jaar in de ijskast. "Gelukkig zien we de laatste twee jaar het aantal geldverstrekkers dat zijn hypotheekmodel geschikt maakt voor KIK toenemen", zo vertelt Erwin.

"Een mooie ontwikkeling. Nadat in 2014 marktpartijen als SNS, BLG en Obvion mee gingen werken, zijn recentelijk de hypotheekmodellen van Aegon en Regiobank aangepast. Verder verwachten we binnenkort met Quion een generiek hypotheekmodel af te stemmen." Al met al is het mogelijk dat het gros (70 procent) van de aangeboden hypotheekakten in Nederland automatisch ingeschreven en verwerkt kan worden met behulp van KIK.

Tijd en geduld

"Mijn ervaring leert dat het traject met geldverstrekkers om tot afstemming te komen, tijd en geduld vraagt. Niet alleen het afstemmen van het hypotheekmodel maar ook de implementatie." Erwin vervolgt: "Nu met partijen als Aegon en Regiobank tot afstemming is gekomen, zijn de hypotheekmodellen helaas nog niet direct zichtbaar voor het notariaat. Dat is erg jammer en zou bij voorkeur anders moeten zijn. Het duurt vaak nog maanden voordat een nieuw hypotheekmodel ook daadwerkelijk gebruikt kan worden."

De reden is dat behalve de geldverstrekker en het Kadaster ook de softwareleveranciers van het notariaat en het notariaat zelf aanpassingen moeten doen. "Het zou beter zijn als de softwareleveranciers van het notariaat vaker en gezamenlijk een update doorvoeren. Nu zijn er te grote verschillen en hiaten in verschillende softwareversies. Uiteindelijk hebben de notaris en consument hier profijt van, doordat de akte sneller en goedkoper wordt verwerkt. Binnen het KIK-traject hebben we gemerkt dat de rol en planning van de softwareleveranciers onmiskenbaar is geworden. Een aandachtspunt dat vanuit het Kadaster en notariaat meer afgestemd zou moeten worden."

Geautomatiseerde bevraging Kadastrale registratie

"Naast het aanbieden en verwerken van akten zal ook de bevraging van de kadastrale registratie meer en meer geautomatiseerd gaan verlopen. Nu zien we al dat de rol van automatisering enorm groot is geworden. In de nabije toekomst zullen dan ook alle notariskantoren hun werkprocessen via webservice-bevragingen afhandelen. Dit betreft het opvragen van gegevens, maar ook het verzenden van gegevens. Ook bij geldvertrekkers zie ik verschillende initiatieven ontstaan om kadastrale gegevens via webservice-bevragingen op te halen. Eén daarvan is via het platform van Hypotheken Data Netwerk (HDN)." Tot slot geeft Erwin aan: "Ik verwacht dan ook dat binnen enkele jaren het totale aanbod van akten via het notariaat geautomatiseerd ingeschreven en verwerkt wordt."