BRK Levering

BRK Levering

Wie is op welk moment eigenaar van welk huis? Met BRK Levering beschikt u altijd over actuele vastgoedinformatie uit de Basisregistratie Kadaster (BRK).

  • keuze voor één of meerdere gemeenten, personen of gebieden
  • keuze voor eenmalige levering of abonnement
  • gegevens gekoppeld aan andere (basis)registraties

Beschrijving

BRK Levering is een digitaal bestand met actuele informatie over percelen en rechthebbenden uit de Basisregistratie Kadaster (voor gebruik in uw eigen vastgoedinformatiesysteem). U bepaalt zelf welke gegevens u opneemt in uw vastgoedinformatiesysteem en wanneer. Het bestand bevat informatie over:

  • de gerechtigde(n) van een perceel, zoals eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachter of opstalhouder;
  • de rechten van de gerechtigde(n), met uitzondering van hypotheken;
  • de rechtstoestand van het perceel.

Deze administratieve gegevens worden geleverd in combinatie met een deel van de kaartgegevens uit de BRK (Basisregistratie Kadaster).

BRK Levering koppelt informatie van kadastrale objecten aan natuurlijke (BRP, de vroegere GBA) en niet natuurlijke personen (NHR) en verblijfsobjecten (BAG). Deze gegevens worden meegeleverd. Op deze manier wordt duidelijk wie, op welk moment, eigenaar is van welk vastgoed. Dat is een belangrijke voorwaarde voor de rechtszekerheid van transacties op de woningmarkt en het innen van belastingen.

Direct aan de slag?

Wilt u direct aan  de slag met BRK Levering? Raadpleeg dan de reference card bij 'Documenten'. Daarin vindt u de stappen die u moet zetten om met BRK Levering te kunnen starten.

 

Tarieven

Eerste of éénmalige levering

- tot 100.000 objecten, per object € 1,16
- tot 1.000.000 objecten, per object € 0,98
- bij meer dan 1.000.000 objecten, per object € 0,73
Gebiedsuitbreiding van een bestaand abonnement, per object € 1,16
Abonnementslevering, per jaar en per 1.000 objecten binnen abonnement € 208,00
Extra (losse) levering van een bestand, per verstrekking € 192,00
Tweede mutatie-abonnement, per jaar € 192,00

Deze bedragen zijn vrij van btw

Dit product valt onder de budgetfinanciering BRK.

Offerte aanvragen

Wilt u BRK Levering afnemen? Vraag dan een offerte aan.

U kunt kiezen voor een eenmalige levering of een abonnement voor:

  • één of meer gemeenten;
  • één of meer gebieden;
  • één of meer personen.

Meer informatie over BRK Levering soorten leveringen.

Documenten

Technische documentatie BRK Levering

Onderstaande technische documentatie van BRK Levering en aanvullende schema's vindt u onder het kopje 'BRK Levering' op de pagina Schema's:

  • BRK Levering productbeschrijving;
  • BRK Levering productmodel;
  • BRK Levering informatiemodel;
  • BRK Levering levermodel.

Overige documentatie BRK Levering

Afgifteservice (GDS2)

Voor de ontsluiting van de bestanden van BRK Levering via de afgifteservice (GDS2) vindt u de documentatie op de pagina Schema's onder het kopje 'GDS2'.

IMKAD waardelijsten

BRK Levering maakt gebruik van IMKAD waardelijsten. Deze zijn voor u beschikbaar op de pagina Schema's onder het kopje 'IMKAD-Waardelijsten'.

Bijwerken Landelijke Voorziening WKPB (LV WKPB)

In het document 'Handreiking bijwerken LV WKPB met BRK Levering', vindt u uitleg over het bijwerken van de Landelijke Voorziening WKPB met BRK Levering.

Levering

Afgifteservice

Het Kadaster levert de bestanden van BRK Levering via de afgifteservice in Kadaster-on-line. Om gebruik te kunnen maken van de afgifteservice hebt u een abonnement nodig op Mijn Kadaster.

Bestanden ophalen

Hebt u gekozen voor een abonnement? Dan sturen wij u per e-mail een link waarmee u het totale bestand op kunt halen. Vanaf dat moment staan de mutatieberichten dagelijks voor u klaar.

PKI-overheidscertificaat

U moet een geldig PKI-overheidscertificaat met OIN (OverheidsIdentificatieNummer voor overheden) of HRN (Handels Register Nummer voor niet-overheden) hebben. Dit nummer vindt u in het "Subject.serialNumber"-veld in het certificaat.

Dit certificaat moet voldoen aan de digikoppeling standaarden. Informatie over het PKI-overheidscertificaat voor het OIN of HRN vindt u op de website van Logius. Hier kunt u ook het PKI-overheidscertificaat aanvragen als u daarover nog niet beschikt.

Het geldige OIN of HRN van het PKI-overheidscertificaat is nodig voor de identificatie van de afnemer naar de downloadservice van BRK Levering. Het certificaat heeft u als afnemer nodig om vanuit een applicatie de downloadservice BRK Levering via een beveiligde verbinding te benaderen. Voor de autorisatie bij het Kadaster hebben wij alleen het geldige OIN of HRN nodig.

Aanleveren geldig OIN of HRN van PKI-overheidscertificaat

Vul uw geldige OIN of HRN in het Aanvraagformulier BRK Levering. Wij moeten dit, samen met uw gegevens, registreren voordat u BRK Levering kunt afnemen.

Hebt u al een geldig PKI-overheidscertificaat met OIN of HRN en is deze bekend bij het Kadaster, dan kunt u dit certificaat ook gebruiken voor het afnemen van BRK Levering.

U kunt alleen BRK Levering (mutatie)bestanden ophalen als uw certificaat bekend is bij het Kadaster.

Softwareleveranciers

Proefabonnement

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van BRK Levering? Als softwareleverancier kunt u een gratis proefabonnement aanvragen.

Overzicht

Neem voor het aanpassen van uw software contact op met uw softwareleverancier. Raadpleeg het document 'BRK Levering - Lijst van softwareleveranciers en bedrijven' voor een overzicht van softwareleveranciers en bedrijven waar het Kadaster contact mee heeft in relatie tot BRK Levering.

Vragen?

Zijn er vragen waarop u geen antwoord hebt kunnen vinden? Neem dan contact op met onze Klantenservice.